פונים לוועדה רפואית: 10 כללים להתנהלות נכונה
להציג חומר רפואי עדכני, לשדר אמינות ולהיעזר בייצוג משפטי אם יש צורך. 10 הכללים שכדאי לכם ליישם לפני שאתם מגיעים לוועדה רפואית בשעת הצורך, כדי לקבל את הזכויות המגיעות לכם
החשיבות בידיעת הזכויות שלכם בכל מצב. כל מי שעמד אי פעם בפני ועדה רפואית ודאי חש כי הוא נמצא בעמדת נחיתות, ובידי הוועדה הסמכות לאשר את הפניה שלו לקבלת זכויותיו או לפסול אותה, לעתים שלא בצדק. ואולם, מי שיודע לעמוד על זכויותיו, מתכונן להופעתו בפני הוועדה ופועל על פי מספר כללים בסיסיים משפר את מאזן הכוחות הקיים ואת סיכוייו למצות את זכויותיו.
את אפליקציית הבריאות לסמארטפון כבר הורדת? הורידו לאייפון או לאנדרואיד
עוד על זכויות החולים
"חולים מטורטרים שנים כדי לקבל תו נכה"
מה מגיע לכם אם חליתם? מדריך זכויות ברשתחולה סרטן? כל הזכויות הרפואיות שמגיעות לך
1. הכרת הוועדה
השלב הראשון בחשיבותו הינו הכרת ההליך. יש לברר קודם למועד הוועדה מהן הזכויות שהיא רשאית להעניק, אילו סמכויות יש לה ועל פי אילו קריטריונים ומבחנים היא פועלת. למידע זה חשיבות רבה שכן לא פעם מוצא עצמו נכה מול שוקת שבורה לאחר שהתברר לו כי ועדה שללה ממנו את זכויותיו, הפחיתה מדרגת נכותו או דחתה את בקשתו – מבלי שידע כי נבדק בפניה או כי היתה מוסמכת לעשות כן.
2. הצגת חומר רפואי עדכני
ועדות רבות מטילות ספק באמינות תלונותיו של נכה כאשר זה אינו נתמך באישור רפואי או חוות דעת. הגשת מסמך המאמת את התלונות ומספק הסבר רפואי לתלונותיו, מקל על הוועדה בהבנת התמונה הרפואית, ומקשה על הוועדה להתעלם מתלונות אלה.
3. צורת ההופעה בפני הוועדה
צורת ההופעה בפני הוועדה נבחנת גם באופן בו מתייחס נבדק לחבריה. מן הראוי כי היחס לחברי הוועדה יהיה בגבולות הנימוס והגינות, ואולם מאידך, מומלץ לעמוד בנחרצות על עמדת הנבדק, להתעקש לפרט את תלונותיו ומצבו גם אם חברי הוועדה אינם נוהגים באותו אופן ומגלים קוצר רוח כלפי הנבדק.
4. הכנה מראש בכתב הבעיות הרפואיות
רבים מן הנבדקים נאחזים התרגשות או חוסר אונים בהגיעם להופיע בפני הוועדה, מאחר ולא פעם מדובר בהחלטות בעלות חשיבות מכרעת ביחס למצבם הכלכלי או התפקודי. במצבים אלה כדאי ומומלץ להכין מראש, בכתב, את הדברים אותם מבקש הנבדק לפרט בפני הוועדה.
5. שמירה על אמינות
יש להקפיד על הצגת תמונה אמינה תוך הדגמת הקשיים, המגבלות והכאבים במהלך הבדיקה. ניסיון העבר מלמד כי עריכת "הצגות", הגזמות או שקרים מתגלים בדרך זו או אחרת, אם תוך כדי הבדיקה עצמה, או בתוצאות מעקב סמוי אשר נערך בחלק מן ההליכים.
מאידך, ועדות רבות נוקטות בגישה המטילה ספק מראש באמינות הנבדק ובנכונות תלונותיו. לכן מן הראוי לא "לחסוך" תלונות מן הוועדה וכאשר קיים כאב – יש להתלונן על כך,.
6. פנייה לוועדה והגשת חומר לידיה
יש להקפיד על שליחת החומר הרפואי בדואר רשום תוך שמירת הספח המעיד על פרטי המשלוח, ואם נעשית בהגשה של מסמכים למוסד זה או אחר – יש לדרוש ולקבל העתק ועליו חותמת המאשרת את הגשת הבקשה והמועד בו הוגשה, על מנת למנוע טענות לפיהן החומר לא הוגש או עיכובים בלתי סבירים במתן ההחלטה.
7. יישום החלטות הוועדה
כאשר מתקבלת החלטת הוועדה יש להבין היטב את האמור בה ואת משמעויותיה. החלטות רבות מקנות זכויות כספיות רטרואקטיביות – מיום הפניה לוועדה וחלקן אפילו קודם לכן. יש לוודא כי תשלומים אלה מתקבלים במלואם שכן "טעויות" של הרשויות בעניין זה כבר נתגלו לא פעם בעבר.
8. שקיפות החלטות הוועדה
ועדה המתנהלת ביחס לזכויותיו של אדם חייבת להתנהל בצורה ראויה ובמסגרת כללי מינהל תקין. למעט במקרים חריגים זכאי כל נבדק לקבל לידיו את ההחלטה ואת פרוטוקול הוועדה ואין הרשות יכולה לסרב להעביר העתק לידיו.
9. ערעור על החלטות הוועדה
כמעט על כל ועדה קיימת ערכאת ערעור. במידה וקיימת התלבטות אם להגיש ערעור, מומלץ להגיש בכל מקרה, כדי לא לאבד את הזכאות להגשתו. ואם בסופו של דבר מחליטים שלא לנהל אותו – ניתן לשלוח על כך הודעה מנומקת לערכאת הערעור. כאשר הודעת ביטול שכזו מוגשת בתוך פרק זמן סביר נמחק הערעור גם אם הוגש לבית משפט או לבית הדין ללא מתן צו להוצאות.
10. מתי נדרש ייצוג משפטי
כמובן שלא קיימת חובה להיעזר בייצוג עו"ד בפני הוועדה. עם זאת, כאשר אדם עומד בפני הליך כאשר כבר נכשל באותו הליך בעבר, או המקרה האישי שלו סבוך מן המקובל או גבולי – מומלץ להיעזר בעו"ד על מנת שייצגו או לכל הפחות ידריך אותו כיצד לנהוג. לא פעם, כאשר קיימות מגבלות שפה, קושי בדיבור, התרגשות (שכחה עצבנות) או כאשר אדם מתקשה לייצג עצמו – מעורבות עו"ד בהליך תסייע להצלחתו.
כל הכתוב במאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי
הכותבת היא מחברת אבזור רכבי הנכים 'תמן'