לסלוח לאינסטלטור? יש דבר כזה
עשרת ימי תשובה הם זמן מצוין לחשבון נפש, גם של בעלי מקצוע ונותני שירות. איך ממזערים אפשרות להיתקל בבעיות מולם ומה עושים כשזה קורה?
הזמנת בעל מקצוע הביתה? תענוג. מה הולך לקרות? לך תדע. התדמית הקלוקלת של בעלי המקצוע לא הגיעה משום מקום והסיכוי שמפגש כזה יוליד סרט אימה - די גבוה. בתי המשפט לתביעות קטנות עמוסים תיקים פתוחים של צרכנים שנכוו. ואחרים, עקב חוסר ידיעה, פחד מהתמודדות משפטית או כל סיבה אחרת, נותרים חסרי אונים מול מי שהביאו להרס בבית או סתם ברחו עם הכסף באמצע עבודת שיפוץ.
ידיעות נוספות במדור בעלי מקצוע
לרשות הלקוח הישראלי עומדות עמותות ומלכ"רים שישמחו לסייע במקרה של בעיות צרכניות שונות. המועצה הישראלית לצרכנות למשל, מפרטת באתר הבית שלה את התקנות להגנת הצרכן, טיפים חשובים, מדריכי קנייה והמלצות מה לעשות, למי לפנות ומה גובה הפיצוי שתוכלו לתבוע בגין שירות לקוי. בנוסף מפעילה המועצה מוקד להגשת תלונות או בקשות לייעוץ. המלכ"ר "אמון הציבור" מעמיד לרשות הצרכנים הליך גישורי מסובסד וגם במוקד הגישור ויישוב המחלוקות של "המקצוענים" עוסקים בכך.
עוד בנושא:
גילה, תושבת המרכז, חיפשה ומצאה באמצע אוגוסט טכנאי מזגנים, היא קבעה איתו ל-8:30 בבוקר, אבל הוא פשוט לא הגיע והיא - איחרה לעבודה. התלונה לא בוששה לעשות דרכה למוקד הגישור.
"עם קבלת התלונה יצרנו קשר עם בעל המקצוע", אומרים במוקד הגישור, "והוא התנצל. 'אני לא מאמין שזה קרה', הוא אמר, 'אבל זה פשוט ברח לי מהראש'. הוא ביקש את מספר הטלפון של גילה כדי להתנצל על מה שאירע". מוסיפים במוקד, "עצם העובדה שגילה קיבלה טלפון ממנו - הספיק. היא לא רצתה להשאיר את התלונה פתוחה ולא רצתה לכתוב בכרטיס העסק שלו חוות דעת שלילית. במקרה כזה, למרות שבעל המקצוע קיבל נזיפה, כי היה כאן משהו לא תקין, הרי שבסופו של דבר דברים כאלה עלולים לקרות לכולנו, ואפרופו יום כיפור, זה בר סליחה".
תלונה נוספת שהגיעה למוקד הגישור הייתה מזוג ממרכז הארץ שהזמין הובלת דירה שבוע מראש. בשיחת הטלפון פירט הזוג את תכולת הבית אך לא במלואה, וקיבלו מחברת ההובלות הצעת מחיר. ביום ההובלה טען המוביל כי מדובר בהובלה בסדר גודל אחר ממה שנמסר לו טלפונית, וביקש תוספת תשלום. כאשר בני הזוג סירבו, הוא פרק את מה שכבר החל להעמיס על המשאית ונסע לדרכו. הצרכנים יצרו קשר עם מוקד הגישור ושם דאגו לחברת הובלות אחרת באופן מיידי, והסירו את חברת ההובלות המדוברת מהמאגר.
"ההסרה המיידית מהאתר לא נובעת מהתוספת במחיר, משום שכאן יש גם לזוג צד בנושא, אלא בעקבות ההתנהלות מול הלקוחות", מפרטים במוקד השירות. "במוקד הגישור ויישוב המחלוקות מתקבלות תלונות של צרכנים ואנחנו מבררים מול שני הצדדים מה בדיוק אירע. חשוב לנו לפעול בצורה הוגנת ואמינה הן כלפי הצרכן והן כלפי בעל המקצוע".
המלצה גורלית
למוקד הגיע גם מקרה של אישה מבוגרת מאזור השרון שהתקשרה לאחד האינסטלטורים מהאתר, כדי שיתקן תקלה שבגינה לא היו מים חמים במקלחת. הוא לא יכול היה לקבל את העבודה והפנה אותה לבעל מקצוע אחר, שלא מופיע ברשימת המומלצים באתר. מתברר שהאינסטלטור המחליף דאג ל"שיפוץ כללי" בכל הבית. הוא החליף את כל הצנרת וגם את הדוד, שיפץ וצבע. לא רק שהעבודה הייתה לא מקצועית וגרמה לנזק אסתטי, לרבות צינורות בולטים וצביעה חובבנית שכיערה את הקירות, אלא שהוא גם גבה ממנה 10,000 שקל, סכום לא פרופורציונלי ביחס להיקף העבודה.
עם קבלת התלונה שלחו ממוקד הגישור מומחה לאמוד את גובה הנזק ולהגיש חוות דעת מקצועית שתעזור לצרכנית בבית המשפט. בנוסף פיצתה אותה החברה בגין המקרה. בעל המקצוע שהמליץ על השיפוצניק מסב הנזק הוסר מרשימת נותני השירות של האתר.
"המלצה פירושה לקחת אחריות והיות שהוא לא הסכים לשאת בנזק שנגרם עקב המלצתו הקלוקלת, הוחלט להרחיקו לאלתר", מסכמים במוקד.
בין אם הייתם סולחים ובין אם לא, נראה שכדאי לעשות את מרב המאמצים כדי להימנע מבעיות עם בעלי מקצוע. לשם כך אפשר לנקוט כמה צעדים פשוטים:
1. הכירו את המחירון המומלץ לעבודה
2. קראו חוות דעת של צרכנים אחרים. ככל שיש לעסק יותר חוות דעת, כך סביר יותר להניח שהן לא "שתולות".
3. אל תסגרו עסקה לפני קבלת הצעת מחיר מפורטת וחתומה.
4. אל תוותרו על סקר שוק. זה לא דורש הרבה זמן ועשוי לחסוך הרבה כסף.
5. הצעת מחיר נמוכה מדי ביחס לאחרות אמורה לעורר סימן שאלה גדול. היזהרו.
6. דרשו חשבונית. היא מהווה אסמכתה לביצוע העבודה.
7. חשמלאי, מדביר וטכנאי גז - למקצועות אלו יש תעודות הסמכה רשמיות. דרשו לראות אותן.
8. דרשו תעודת אחריות על העבודה.