שתף קטע נבחר

"פיקוח מחירים - הכלי היחיד להקטנת כוח יבואנים"

רשות ההגבלים העסקיים מפרסמת דו"ח בדיקה של שוק הרכב, וקובעת כי רמת התחרותיות בו גבוהה מאשר בענפים אחרים במשק. עם זאת, ברשות אומרים כי חלק מהיבואנים גובים מלקוחות פרטיים מחירים גבוהים משמעותית מהמחירים הנגבים מחברות הליסינג

"פיקוח מחירים עשוי להיות הכלי היחיד האפשרי שיקטין את כוח השוק של חלק מהיבואנים". כך קובעת רשות ההגבלים העסקיים, בסיכום דו"ח העוסק ברמת התחרותיות והריכוזיות בשוק הרכב הישראלי. ברשות מבהירים כי פיקוח מחירים - באמצעות פיקוח על רווחיות היבואנים - הוא פתרון בעל חסרונות ובעיות רבות, אך "פיקוח כזה עשוי להיות הכלי היחיד האפשרי בנסיבות העניין".

"הנתונים אינם מעידים על ריכוזיות, אלא דווקא על ביזור" (צילום: רועי צוקרמן) (צילום: רועי צוקרמן)
"הנתונים אינם מעידים על ריכוזיות, אלא דווקא על ביזור"(צילום: רועי צוקרמן)

למרות התייחסותם לפיקוח מחירים, ברשות קובעים כי רמת התחרותיות והריכוזיות בשוק הרכב אינה חריגה לרעה, ואף טובה יחסית לענפי שוק אחרים. "ענף הרכב החדש מאופיין, ככלל, בתחרות בין מספר לא מבוטל של מתחרים ובהיעדר ריכוזיות", מציינים שם. בקטגוריות המכוניות המשפחתיות, הקטגוריה הגדולה בשוק הרכב, נמצא כי "הנתונים אינם מעידים על ריכוזיות חריגה, אלא דווקא על ביזור, בוודאי בהשוואה לענפים אחרים במשק הישראלי".

 

הבעיה העיקרית בשוק עליה מצביע דו"ח הרשות היא הפער הקיים בחלק מדגמי המכוניות - בעיקר מכוניות משפחתיות ומכוניות סופר-מיני - בין המחיר ללקוחות פרטיים והמחיר לחברות ליסינג. "קיימים פערים בין המחירים, ועבור חלק מהיבואנים והדגמים מדובר בפערים משמעותיים", קובעים ברשות. "לא מצאנו שקיימים הבדלי עלויות בין מכירת רכב ללקוח מוסדי לבין מכירת רכב ללקוח פרטי המצדיקים הבדלים אלה במחיר".  

 

בהמשך הדו"ח גם מצביעים ברשות על מקור רווחיותם של חלק מיבואני הרכב - פער משמעותי בין המחיר שבו נרכשות המכוניות מיצרניות הרכב, והמחיר שבו הן נמכרות ללקוחות הסופיים. על פי הרשות, "מהנתונים עולה כי עבור חלק מהיבואנים, הפערים בין מחירי רכישת כלי הרכב על-ידי היבואן לבין מחיר המכירה שלו ללקוח המוסדי, וביתר שאת ללקוח הפרטי, הינם משמעותיים".

 

אין תיאום מחירים בין היבואנים 

הדו"ח שמפרסמת הרשות סותר ומבטל חלק גדול מהמסקנות וההמלצות של "ועדת זליכה" - ועדה שהקים שר התחבורה, ישראל כץ, לבחינת התחרותיות בשוק הרכב. ברשות פוסלים את מסקנותיה העיקריות של הוועדה, בראשה עמד ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר. בין השאר, ברשות קובעים כי המלצתו לחייב פיצול מותגים - לאסור על יבואנים גדולים להחזיק ביותר ממותג אחד - לא תביא לשיפור, ואולי אף תפגע בתחרותיות.

 

ברשות גם דוחים טענות שהועלו בשנים האחרונות בדבר תיאום מחירים בין יבואני הרכב. למרות שחלק מהמכוניות נושאות מחירי מחירון דומים או אף זהים, ברשות מציינים כי "הנתונים שבידנו על המחירים שנגבו על-ידי היבואנים בפועל מלמדים על פערים ניכרים בין מחירי כלי הרכב, הן עבור לקוחות מוסדיים והן עבור לקוחות פרטיים... הנתונים אינם עומדים בקנה אחד עם הטענה לפיה המחירים הנגבים בפועל דומים".

 

המלצה נוספת של ועדת זליכה הזוכה לביקורת, נוגעת להגבלת ההנחות הניתנות לחברות ליסינג. "התערבות בדמות פיקוח בעקיפין על פערי המחירים בין הלקוחות המוסדיים (חברות ליסינג) והלקוחות הפרטיים מעוררת קשיים ניכרים, והייתה עלולה לפגוע בלקוחות אשר דווקא זוכים להנחות ניכרות", כותבים ברשות. "איסור האפלייה עלול לגרום לתוצאה הפוכה של העלאת המחיר ללקוחות המוסדיים, ללא הורדה משמעותית של המחיר ללקוחות הפרטיים".

 

יש לציין כי הדו"ח שערכה הרשות להגבלים עסקיים מבוסס על נתונים הנכונים לשנת 2011, ומבוססים על על עסקאות שבוצעו בשוק הרכב באות שנה. בכירים במשרדי הממשלה ובשוק הרכב מציינים כי בשנתיים האחרונות התגברה משמעותית התחרות בשוק הרכב - תחרות הניכרת בהתחזקות מעמדם של לקוחות פרטיים, הוזלת חלק מדגמי המכוניות והרחבה של היצע המבצעים בשוק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עומר מרון
הממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה
צילום: עומר מרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים