שוק הרכב באירופה יתאושש, אבל לאט
בשוק הרכב האירופי נראים ניצנים של שינוי, אך בכירי תעשיית הרכב מזהירים כי ההתאוששות תהיה ארוכה ואיטית. שיעור אבטלה גבוה ומדיניות ההלוואות של הבנקים, כך מזהירים שם, מערימים קשיים בפני היצרניות
הדרך הארוכה להתאוששות. שוק הרכב באירופה סובל בשנים האחרונים ממשבר חמור, אך אחרי כחמש שנים של צניחה בביקוש נראים סימנים ראשונים של שיפור. אלא שבכירי תעשיית הרכב האירופית מזהירים כי ההתאוששות תהיה איטית וארוכה, בין השאר בגלל שיעור גבוה של אבטלה בחלק ממדינות אירופה ומדיניות הלוואות בעייתית של הבנקים.
"השוק באירופה עבר את הגרוע ביותר", אומר כריסטיאן קלינגלר, מנהל המכירות של פולקסווגן. אלא שהוא גם מזהיר כי "ההתאוששות תימשך זמן ותהיה תלויה בסביבה הכלכלית והפוליטית. אין לשכוח כי שיעור האבטלה הגיע לרמה שלא נראתה תקופה ארוכה. (גם) הבנקים לא תמיד מציעים הלוואות בתנאים נוחים לתעשייה".
גם בענקית הרכב האמריקאית פורד מזהירים מפני אופטימיות יתרה. "להערכתנו, בחמש השנים הקרובות נראה צמיחה צנועה של בערך 20% (מנקודת השפל)", אומר מנהל החטיבה האירופית של היצרנית, סטיבן אודל. רופרט שטאדלר, מנכ"ל יצרנית היוקרה אודי, מעריך כי הצמיחה בשוק האירופי תחל לצבור תאוצה רק בעוד שנה עד שנתיים.
קרלוס גוהן, נשיא קונצרן רנו-ניסאן ואחד האנשים החזקים בתעשיית הרכב העולמית, נשמע מעט אופטימי יותר. "נראה את קצה המנהרה בשנה הבאה (2014)", אמר בתערוכת הרכב בפרנקפורט. אולם, גוהן גם אמר כי הצמיחה של שוק הרכב העולמי תהיה רק 1.5% בשנה הבאה - מחצית מהנתון שפרסמה רנו רק באפריל האחרון.
נתונים שהתפרסמו השבוע העידו על הקשיים הצפויים. על פי איגוד יצרניות הרכב האירופיות (ACEA), מסירות הרכב באירופה ירדו באוגוסט בשיעור של כ-5% לעומת החודש המקביל אשתקד. זאת, אחרי צמיחה בשיעור של 5% שנרשמה ביולי. באיגוד האירופי אומרים כי מלבד אנגליה, שבה נרשמה דווקא עליה של כ-11%, מרבית השווקים באירופה התכווצו באוגוסט - גרמניה ירדה ב-5.5%, איטליה ב-6.6%, צרפת ב-10.5% וספרד ב-18.3%.
גם בסיכום של שמונה חודשים, התמונה בשוק הרכב האירופי אינה משאירה מקום רב לאופטימיות. באיגוד יצרניות הרכב האירופיות מציינים כי בתקופה זו נמסרו באירופה כ-7.8 מיליון כלי רכב חדשים בלבד - הנתון הנמוך אי פעם לתקופה שבין ינואר ואוגוסט.