מי תהיה הראשונה לייצר מכונית ללא נהג?
אחרי שרנו ומרצדס הכריזו כי בכוונתן לייצר מכוניות אוטונומיות עד סוף העשור, מצטרפת למירוץ גם טסלה - יצרנית המכוניות החשמליות מקליפורניה. בתוך כשלוש שנים, כך מבטיחים שם, תוצג מכונית בעלת יכולת נהיגה אוטונומית
המירוץ למכונית האוטונומטית הראשונה מתחמם. אחרי רנו ומרצדס, שהכריזו לאחרונה על כוונתן לייצר מכוניות אוטונומיות, גם טסלה האמריקאית מודיעה על כוונתה לייצר כבר בשנים הקרובות מכונית שלא תזדקק לעזרת הנהג. אלון מאסק, המנכ"ל והיזם הסדרתי שעומד מאחורי יצרנית המכוניות החשמליות מקליפורניה, אומר כי בכוונת טסלה לייצר בתוך שלוש שנים מכונית אוטונומית, שתציע מצב הדומה ל-"טייס אוטומטי" במטוסים מודרניים.
היעד שמציב מאסק שאפתני מזה של יצרניות רכב אחרות. למשל, נשיא רנו-ניסאן, קרלוס גוהן, אמר לאחרונה כי ב-2020 יציג הקונצרן מכונית ראשונה בעלת יכולת נהיגה עצמאית. גם במרצדס מציבים יעד דומה. "אנחנו רוצים להיות הראשונים שמציגים יכולת (נהיגה) אוטונומית במכוניות סדרתיות", אמר האחראי על הפיתוח ביצרנית, תומאס וובר, לפני כשבועיים.
עם זאת, נראה כי כל המעורבים במאמצי הפיתוח של מכוניות אוטונומיות מסכימים כי הדרך להגשמת החזון עוד ארוכה. מאסק מסביר כי למכונית האוטונומית של טסלה יהיו מגבלות מסוימות. בראיון בפיננשל טיימס, אמר מאסק כי המכונית העתידית תוכל לנהוג ללא עזרת הנהג בחלק גדול מהזמן, אך לא בכל מצב. "אנחנו נוכל להגיע ל-90% מהנסועה (קילומטראז') בתוך שלוש שנים", הבהיר היזם.
ומה עם מכונית אוטונומית שתוכל לנהוג "בעצמה" בכל מצב? בשלב זה, כך מעריך מאסק, זהו חזון שאינו ניתן להגשמה. "לדעתי, זה גשר אחד רחוק מדי", אמר בראיון בטיימס, "זה קשה להפליא להשיג את האחוזים האחרונים". וובר ממרצדס אומר דברים דומים. "נהיגה אוטונומית לא תגיע בן-לילה", אמר לאחרונה, "(והיא) תוגשם בשלבים".
יש לציין כי המכשולים העומדים כעת בפני היצרניות אינם טכנולוגיים בלבד. בין השאר, יצרניות רכב המתכננות לייצר מכוניות אוטונומיות ידרשו להתגבר בעשור הקרוב על מכשולים חוקיים, בטיחותיים וביטוחיים. בנוסף לכל אלה, יש גם עניין נוסף ולא פחות חשוב - היצרניות ידרשו לשכנע את הלקוחות (הנהגים) להפוך לנוסעים, במכוניות שבהן המחשבים אחראים לכל פעולה.