תחרותיות בשוק הרכב - מתגייסים לקידום הרפורמה
ועדת הכלכלה עומדת לזרז את הדיונים בהצעת החוק הממשלתית שמטרתה הגברת התחרותיות בשוק הרכב. שר התחבורה תומך בה באופן מלא, אחרים תוהים אם יש בה ממש
בשבוע הבא יחדש משרד התחבורה את מאמציו להגביר את התחרות בשוק הרכב. מיד עם חזרת הכנסת מפגרת הקיץ, תקיים ועדת הכלכלה סדרת דיונים בעניין הצעת חוק ממשלתית, שמטרתה העיקרית היא הגברת התחרות בשוק הרכב. הדיון הראשון יתקיים כבר בשבוע הבא (9.10), ודיון נוסף יערך בעוד כשבועיים (15.10).
- "פיקוח מחירים - הכלי היחיד להקטנת כוח יבואנים"
ביולי האחרון הבהיר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, כי יזרז את הדיונים בהצעת החוק הממשלתית, ויאפשר למשרד התחבורה להעלותה לדיונים רבים ותכופים ככל האפשר. "אנחנו נקיים דיונים מאוד-מאוד אינטנסיביים כדי לקדם את הרפורמה הזאת במהירות", הבטיח ברוורמן.
ראוי לזכור כי שר התחבורה, ישראל כץ, תולה תקוות רבות בהצעת החוק הממשלתית וברפורמה שהיא אמורה ליישם. בחודשים האחרונים הבטיח כי יישום מלא של הצעת החוק יביא להוזלה של כ-20% במחירי מכוניות חדשות, חלקי חילוף וטיפולים במוסכים.
"לא פוגעים באנשים מזי רעב"
בדיון בנושא הצעת החוק שנערך לפני יציאת הכנסת לפגרת הקיץ, אמר השר כץ כי "כאן לא פוגעים באנשים מזי רעב שעוסקים בתחום הזה, זה לא עובדים שהולכים לפגוע כאן בשכרם, בסך הכול מתח הרווחים הוא נאה, העוסקים בענף משתכרים היטב ויש כאן מקום להעביר חלק מהרווח הזה לרשות הציבור".
באותו דיון גם הבהיר השר מה דעתו על מי שטוענים שיש כיום תחרות בשוק הרכב. "אני כל פעם שומע על איזה דו"ח שעוד חבר כנסת גילה... איזה גילויים מדהימים, הצליחו לארגן דו"ח שאומר שיש תחרות ואין שום בעיה בתחום הזה. אז אני קובע באופן חד-משמעי שאין תחרות מספקת, יש בעיות קשות מאוד וצריך להגביר תחרות".
בדבריו אלה התייחס השר לדו"ח של חברת ייעוץ פרטית, שערכה בדיקה של שוק הרכב עבור אגף התקציבים במשרד האוצר. מסקנת הדו"ח בעניין הפעילות בשוק הרכב החדש הייתה חד משמעית - "לא זוהו כשלים תחרותיים מהותיים, ומתקיימת רמת תחרות סבירה, אשר אף מתגברת בשנים האחרונות".
אותו דו"ח, כמו דו"חות רבים שפורסמו בעשור האחרון, מצא כי אחד המכשולים העיקריים בפני הגברת התחרות בשוק הרכב החדש הוא שיעור מס הקנייה - מס אותו גובה המדינה עצמה. אגב, השר כץ הבהיר בעבר כמה פעמים כי הוא תומך בהפחתת מס הקנייה על מכוניות חדשות, אלא שמהלך זה אינו נמצא בתחום סמכותו.
יש לציין כי בהצעת החוק הממשלתית כלולים עשרות סעיפים, העוסקים בכל הענפים העיקריים של שוק הרכב. חלק מהסעיפים, ובעיקר אלה העוסקים בשוק חלקי החילוף והמוסכים, זוכים לתמיכה של גורמי מקצוע שונים - למשל, מצד חברת הייעוץ הפרטית שבחנה את התחרות בשוק עבור אגף התקציבים.
"מספר לא מבוטל של מתחרים"
לדו"ח של חברת הייעוץ הפרטית הצטרפה לאחרונה סקירה שערכה רשות ההגבלים העסקיים, שמצאה בין השאר כי "ענף הרכב החדש מאופיין, ככלל, בתחרות בין מספר לא מבוטל של מתחרים ובהיעדר ריכוזיות". מסקנה זו עומדת בסתירה מהותית לכמה מהטענות שמעלים השר כץ ובכירים במשרדו.
כאשר בחנו ברשות ההגבלים את קטגוריית המכוניות המשפחתיות - הקטגוריה הגדולה בשוק הרכב, הכוללת בין השאר מכוניות כמו טויוטה קורולה ויונדאי i30 - מצאו כי "הנתונים אינם מעידים על ריכוזיות חריגה, אלא דווקא על ביזור, בוודאי בהשוואה לענפים אחרים במשק הישראלי".
עם זאת, ברשות מצאו בשוק הרכב המקומי כמה כשלים מהותיים, בעיקר בכל הנוגע לתחום הליסינג. למעשה, הכשל העיקרי עליו מצביעים ברשות הוא הפער בין מחיר המחירון של מכוניות הנמכרות ללקוחות פרטיות, ומחירן לציי רכב וחברות ליסינג. "לא מצאנו שקיימים הבדלי עלויות בין מכירה ללקוח מוסדי ומכירה ללקוח פרטי, המצדיקים הבדלים אלה", הבהירו ברשות.
הבעיה, כך המשיכו ברשות ההגבלים, היא למצוא פתרון ראוי לפערי המחירים - פערים המתקיימים לטענתם רק בחלק מהמכוניות וחלק מהקטגוריות. ברשות דחו כמה מהמלצותיה העיקריות של הוועדה להגברת התחרותיות בשוק הרכב ("ועדת זליכה"), ובעיקר את המלצותיה בעניין פירוק קבוצות יבואנים והגבלת הנחות.
פתרון אפשרי, כך הציעו ברשות, הוא להטיל פיקוח על מחירי המכוניות החדשות. "פיקוח מחירים עשוי להיות הכלי היחיד האפשרי, שיקטין את כוח השוק של חלק מהיבואנים", קבעו ברשות. בעניין זה ראוי לציין כי כבר לפני כשנתיים הועלתה הצעה דומה על ידי סמנכ"ל לשעבר ברשות המסים, בועז סופר, שזומן להופיע בפני ועדת זליכה.