מודעות: מנות ורודות (ומוזלות) במסעדות הכי שוות
חודש המודעות לסרטן השד מתחיל היום, ושני פרוייקטים הקשורים באוכל יצאו לדרך - במטרה להעלות את המודעות לסרטן השד ולגייס תרומות: מנה בורוד והעוגייה הורודה שלי. כל הפרטים
מעלים את המודעות לסרטן השד באמצעות האוכל: היום (ג') מתחיל חודש המודעות לסרטן השד בשני פרוייקטים יפים וטעימים, שמטרתם להעלות את המודעות למחלה ולחשיבות הגילוי המוקדם.
הפרוייקט הראשון נקרא "מנה בורוד", אותו מובילה חברת "אסתי לאודר". במסגרת הפרוייקט, שזוהי הפעם הראשונה בה הוא מופק, מתגייסים שפים מובילים לקידום המודעות לסרטן השד וכל אחד מהם יוצר מנה בורוד. הפרוייקט הוא חלק מקמפיין המודעות העולמי לסרטן השד של קבוצת החברות אסתי לאודר, שגם השנה יוצא לדרך תחת הסיסמה "בואו ננצח את סרטן השד. אנו חזקים יותר יחד".
במסגרת הפרוייקט, גויסו השפים המובילים בארץ להרכיב מנה מיוחדת בצבע ורוד, שתימכר בתפריט המסעדות במהלך חודש אוקטובר. מחירן של כל המנות בורוד יהיה זהה ויעמדו על 48 שקלים. 15 שקלים ממכירת כל מנה יתרמו לאגודה למלחמה בסרטן. כך יוכלו הסועדים ליהנות ממנות יצירתיות וטעימות ולסייע לאגודה למלחמה בסרטן בפעילותה העניפה בקידום המאבק במחלת הסרטן. רשימת כל המסעדות המשתתפות בפרוייקט ופירוט המנות באתר.
בישראל פועלת קבוצת החברות אסתי לאודר בשיתוף האגודה למלחמה בסרטן לקידום המודעות לסרטן השד כבר 12 שנה. במסגרת הפרוייקט המשותף הוארו בשנים האחרונות בורוד, מדי חודש אוקטובר, אתרים שונים בישראל, ביניהם יפו העתיקה, גשר המיתרים בירושלים, מגדלי עזריאלי בתל אביב, מגדל דוד בירושלים, היכל הספר בירושלים, אוניברסיטת חיפה ועוד. השנה הואר בורוד מוזיאון תל אביב.
"המטרה של הפרוייקט היא אחת והיא חשובה מכל: להזכיר לכל הנשים בישראל, כי בדיקה מוקדמת מצילה חיים", אמר אורן רווח, מנכ"ל קבוצת החברות אסתי לאודר בישראל. "הפרוייקט השנה מקדם את הנושא דרך האוכל ואנו בטוחים שהפעילות, שתימשך לכל אורך החודש, במסעדות איכותיות ומובילות, תעשה פלאים בהעלאת המודעות לבדיקה המוקדמת. אני גאה בשפים שנענו לאתגר ולשיתוף הפעולה החשוב הזה ובטוח שהפרויקט לא יהיה חד פעמי ושהוא עוד צפוי להפוך למסורת".
לדברי מירי זיו, מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן, " האגודה למלחמה בסרטן מובילה את המאבק בסרטן השד בכל החזיתות, החל ממחקר, קידום דרכי המניעה, הגילוי המוקדם, ועד שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולות והמחלימות. נכונותה של חברת אסתי לאודר להירתם למאבק בסרטן השד ראויה להערכה ומחזקת את פעילותינו ברמה הלאומית והבינלאומית.".
"מרגש לראות את ההיענות של שפים מובילים בישראל לפרוייקט כל כך חשוב", הוסיפה מיכל רביד, מנהלת פרוייקט המודעות לסרטן השד בקבוצת החברות אסתי לאודר ישראל, מי שהגתה ויזמה את הפרוייקט "מנה בורוד". "מרגע הפנייה הם התייצבו לדגל והפכו לשותפים מלאים למטרה מקודשת זו. מכירת המנות במסעדות מובילות הופכת את הפרוייקט לשיתוף פעולה אמיתי עם הקהילה, ואני מאמינה ששיתוף פעולה כזה לא רק יגביר את המודעות למחלה אלא גם יסייע בקידום הבדיקה המוקדמת".
גם עיריית באר שבע הצטרפה לקמפיין למען המודעות לסרטן השד, ובשבועיים הקרובים יוארו מבנים שונים בעיר ושלל מזרקות בורוד. זו השנה השנייה שהעיר באר שבע מוארת בורוד במטרה לקדם את חשיבות הבדיקות והגילוי המוקדם של המחלה.
עוגייה ורודה למען חולות סרטן השד
גם בעמותת "אחת מתשע" החליטו השנה לקדם את המודעות והתרומות לסרטן השד דרך האוכל. בכירי הקונדיטורים בישראל התגייסו ובמהלך החודש הקרוב הם יאפו עוגיות בצבע ורוד, כשכל ההכנסות יוקדשו לעמותה, הפועלת למען נשים חולות ומשפחותיהן.
"עד לפני שנתיים כלל לא התייחסתי לנושא של סרטן השד", מספרת פאולין שובל (37), בוגרת מאסטר שף, שהגתה את הרעיון. "כמו מרבית הנשים הצעירות הנושא פשוט חלף לידי. גילוי המחלה אצל אימי גרם לי להבין שאף אחת לא חסינה, שזה באמת יכול לקרות לכל אחת. 'העוגייה הוורודה שלי' הוא תוצר להעלאת המודעות אצל נשים ללכת להיבדק ולעצור את המחלה בזמן".
אמה של שובל כבר הספיקה להחלים מהמחלה, אך הלהט שלה לא נעלם, והיא החליטה לתעל אותו לאפייה. כך גם היא יכלה לשלב בין שתי אהבותיה הגדולות: אמא שלה והאפייה.
שובל גייסה מספר קונדיטורים כדי שייצרו את העוגייה האישית שלהם - העיקר שתהיה ורודה. יו"ר העמותה, אירית פנט, בירכה על היוזמה. "התרגשנו מאד מההירתמות של כל השף-קונדיטורים למהלך. זוהי הירתמות שאינה מובנת מאליה. כולנו תקווה שפעילות זו תגרום לנשים לעצור לרגע אחד במרוץ חייהן וללכת להיבדק. חשוב לזכור שעל כל אישה מגיל 25 ומעלה לאמץ לעצמה שגרת בדיקות בהתאם לגילה ולקבוצת הסיכון בה היא נמצאת".
אז היכן ניתן למצוא את העוגיות הוורודות? הקונדיטורים שמשתתפים בפרויקט הם ערן שוורצברד, פסקל פרץ-רובין, אורן בקר בוטיק, קוניטוריות שמו, רביבה וסיליה, קונדיטורית אוטמזגין, אידלסון 10, קונדיטורית ביסקוטי, לחמים, loveat, לה סנטרל.
סרטן השד הוא הסרטן השכיח בישראל, והסטטיסטיקה עומדת כיום על חולה אחת על כל 7.5 נשים, והוא מהווה כשליש מסך הגידולים הסרטניים בקרב נשים. בכל שנה מאובחנות כ-4,000 חולות חדשות, אך בעוד שישראל נמצאת במקום החמישי בעולם בשיעור התחלואה, הרי שבכל הנוגע לתמותה המצב הוא יחסית טוב יותר, וישראל נמצאת במקום התשיעי בעולם.