רשת קפה חדשה: כל התפריט ב-5 שקלים
רשת קופיקס (cofix) מציעה בין היתר קפה, כריכים, משקאות קלים, מאפים, טוסטים ופירות וירקות חתוכים – הכל במחיר קבוע של 5 שקלים בלבד. היום נפתח הסניף הראשון מתוך 300 בת"א. הבעלים: "אני לא מציע מחיר נמוך, אני מציע מחיר אחיד. למה קפה שעולה 2 שקלים לכוס צריך לעלות 15 שקל?". האם זה משתלם? בדקנו
כל התפריט ב-5 שקלים – זה הקונספט של רשת הקפה החדשה קופיקס (cofix). היום (ב') נפתח הסניף הראשון שלה ברחוב אבן גבירול 92 בת"א. בחודש הקרוב ייפתחו שני סניפים נוספים בקינג ג'ורג' וברחוב הארבעה בת"א ובתוכנית: פתיחת 300 סניפים ב-3 שנים, שיופעלו בזכיינות. גובה ההשקעה בסניף: 300-200 אלף שקל. עלות המהלך: 5 מיליון שקל.
בתפריט הרשת (הכשרה): קפה, כריכים טריים, טוסטים, מאפים (לא נאפים במקום), פירות וירקות חתוכים, עוגות ועוגיות, פוקצ'ות, שתייה קלה, מיצים טבעיים (סחוטים במקום) וגלידה – כשכל הפריטים נמכרים במחיר של 5 שקלים. לשאלת הגולשים: ברשת לא גובים תוספת מחיר על חלב סויה. קופיקס זו בעצם הכלאה בין רשת בתי קפה לחנות נוחות - רק זולה.
יחד עם זאת, ספקים משום מה לא מעוניינים להיות מזוהים עמה. למעט הממתקים (חטיפי דגנים של נייצ'ר ואלי למשל ומסטיק אורביט) החברה היחידה המזוהה בשמה בסניף הקטנטן (30 מ"ר) היא קוקה קולה. חברת הקפה, זגפרדו, לא מוכנה להזדהות בלוגו שלה וכך גם יצרנית העוגיות לחמי שלא מזוהה בשמה וכן יצרנית דברי המאפה (קרואסונים, מאפה קינמון, בייגלה לדוגמא).
"החברות מפחדות לומר שאנחנו מוכרים את המוצרים שלהן במחיר הזה. היה יבואן בריסטה שסגר איתנו, קיבל איומים מרשתות בתי קפה והתחרט. סגרנו עם 3 ספקי פירות ושלושתם התחרטו", אמר ל-ynet אבי כץ, מבעלי הרשת.
לצפייה בתפריט בהגדלה לחצו כאן
"המחיר גבוה בגלל הקרטלים, בעלי הנכסים ובעלי הזיכיונות"
כץ, שרואה ברשת החדשה הזדמנות להרוויח כסף, אך גם מיזם בעל אופי חברתי, הוא הבעלים לשעבר של הרשתות הכל בדולר, כפר השעשועים, ששת, נעמן וד"ר בייבי וכן נשיא ומייסד קרן הגשמה (קרן השקעות קבוצתיות). איתו חברים ליוזמה היזם בני פרקש (שמי שרוצה להיות זכיין ברשת החדשה מוזמן לכתוב לו), עו"ד חנן שמש ואשת העסקים חגית שינובר, בתו של כץ שהיא הקניינית הראשית של הרשת. הקונספט לפי כץ, העתק לארץ מחו"ל.
"אני לא מוכר במחיר נמוך, אני מוכר במחיר אחיד, מתאים לך קנה, לא מתאים אל תקנה", אמר כץ ל-ynet. "ואני מרוויח, למרות שעוד 4 שקלים על סנדוויץ' - זו דירה רביעית לילד בת"א. כשהסניף בגודל 30 מ"ר ויש 3-2 עובדים, זה כבר מגביל את ההוצאות. חשבון החשמל נמוך יותר, הארנונה נמוכה יותר, אנחנו לא מפסידים על שום מוצר. למה אנשים נכנסו לד"ר בייבי וקנו עגלה בחצי מחיר ובמזון זה לא קורה?
"אני כל הזמן שומע על יוקר המחייה. למה את קונה ספה בחצי מחיר לעומת 10 שנים, בגד בחצי מחיר לעומת 10 שנים, מסך טלוויזיה בחצי מחיר ומזון לא? אין מוצר בחיים שלך שאת לא קונה בחצי מחיר לעומת המחיר לפני 10 שנים, צעצוע, עיפרון, סיר ורק מזון אי אפשר, למה מה שהתייקר זה המזון? למה? זה לא נכון. זה קרטלים, זה בעלי הנכסים וזה בעלי הזיכיונות".
גם בני פרקש שמשמש כמנכ"ל הרשת אמר ל-ynet: "אין פה מוצר אחד שאנחנו מפסידים עליו. באנו לפה בשביל להרוויח כסף".
מקדונלד'ס מוכרים ארוחות ביוקר
לפי כץ, את הסניף עיצבה המעצבת אלונה אליאסי "שמעצבת לאוליגרכים", כך לטענתו, "כך שאנשים יהיו עוד יותר בהלם: לפי עיצוב הסניף אנשים חושבים שהם אמורים לשלם על הקפה 20 שקל לא 5 שקלים".
גם מקדונלד'ס מוכרים קפה בכ-5 שקלים. אפילו בפחות.
"אמרתי לך, אני לא מוכר בזול אני מוכר אחיד. מקדונלד'ס מוכרים ארוחת ילדים ב-48 שקל. אני לא קונה במקום שמוכר לי ארוחות במחיר גבוה. כשאני אפתח רשת המבורגרים ב-10 שקלים אז נדבר".
מה הרווח שסניף כזה יגלגל מבחינתך?
"חצי מיליון שקל בשנה".
בקניונים אתה תפתח?
"לא. קבוצות הקניונים לוקחות 5 שקלים על כל קפה. אז לא אפתח בקניונים, אם אני יכול לפתוח בכניסה לקניונים".
האם המחיר שווה את התמורה?
באחת מרשתות הקפה אמרו ל-ynet: "אי אפשר למכור קפה במחיר כזה, אלא אם כן זה לא המוצר העיקרי שמוכרים. מכאן שאת עיקר הרווח הם יעשו על הפריטים הקטנים שם הצרכנים לא ירגישו שגונבים אותם".
אז איך זה יתכן שכל מוצר עולה 5 שקלים? האם עובדים עלינו? בדקנו. קפוצ'ינו (קפה הפוך) נמכר בגודל "קטן" (250 מ"ל לטענת הרשת ולפי מראה עיניים), גודל כוס שברשתות אחרות מתומחר ב-16-10 שקל. פה הוא עולה 5 שקלים והספקית של הקפה היא כאמור חברה איטלקית מהידועות בשוק. הטעם - לא נופל מטעם הקפה בשאר הרשתות. גם כוס תה נמכרת ב-5 שקלים.
הכריכים שנמכרים במקום (חלקם קרים חלקם מחוממים), מזכירים כריכים משולשים שנמכרים ברשתות הסופרמרקטים העירוניות. ברשתות כריכים דומים מתומחרים ב-15-12 שקל. רק שבקופיקס: מדובר בעצם בחצי כריך. ברשתות תקבלו 2 משולשים ופה רק משולש אחד – שאותו חותכים לשני משולשים קטנים בעת ההגשה. יחד עם זאת, 2 כריכים יעלו פה 10 שקלים – עדיין מחיר נמוך יחסית. עוד השוואה: כוס קפה קטנה וכריך מיני ברשת בתי קפה פופולרית שמחזיק בסניף סמוך עולים 25 שקל.
באריזת הירק תקבלו מלפפון ו-3 עגבניות שרי. המחיר: 5 שקלים – יקר מאוד לאריזת 150-100 גרם ירק. לשם השוואה, אפשר למצוא בסופר ק"ג מלפפונים ב-5 שקלים ופחות מכך. אריזת הפירות כוללת 150 גרם של תפוח חתוך (קשה לאמוד אם תפוח שלם) ו-10 ענבים. שווה 5 שקלים? לא בהכרח, לנוכח העובדה שאפשר למצוא בסופר אריזת 1 ק"ג ענבים ב-15-10 שקל. כך או כך, הפירות והירקות טריים ופריכים. כץ הסביר ל-ynet: "עבורי, זה המוצר הכי יקר ברשת. כל אריזה כזאת עולה לי 4 שקלים, בעוד שכוס קפה עולה לנו כ-2 שקלים. חשוב לי להדגיש שלא פתחנו סופרמרקט, אלה לא מחירי סופר".
אריזות העוגיות שנמכרות במקום קטנות, לפי הערכה בעין כ-50 גרם. יחד עם זאת בבתי קפה סמוכים אפשר למצוא עוגיות דומות במחיר גבוה יותר של 7 ו-10 שקלים. הגלידה היא גלידה אמריקנית ממכונה, המוזלי נמכר בנפח של 330 מ"ל (כולל יוגורט של טרה וגרנולה שיש להוסיף) וכך גם מיץ גזר. פחיות הקולה הן דקות בנפח 330 מ"ל.
לסיכום אפשר לומר שיש פה מוצרים יקרים, כמו הירקות והפירות החתוכים, אך זולים יותר מחנויות נוחות ויש פה מוצרים שהם ללא ספק זולים - כמו סוגי הקפה.