הפול: הצדקה להסדר חצייה? רק ב-30% מהתאונות
ההסדר מטיל על חברות הביטוח של מכוניות המעורבות בתאונות עם אופנועים, לשאת ב-50 עד 75 אחוזים מתשלום הפיצוי לרוכב. רוכבי אופנועים חוזרים לבטח עצמם בפול, עקב קשיים שמערימות חברות הביטוח
רק ב-30% מתיקי התאונות שבהם מעורב רכב דו-גלגלי, נמצא כי ראוי שחברות ביטוח של המכוניות המעורבות יישאו בתשלום מחצית עד 75% מסכום הפיצוי לרוכב. כך עולה מבדיקה שנערכה על-ידי הפול. בדיקה זו נערכה בעקבות "הסדר החצייה" שהופעל באפריל 2001, ובו נקבע כי בתאונת דרכים בה מעורבים אופנוע ורכב אחר, ישלמו המבטחים של הרכב האחר למבטחי האופנוע 50% מהפיצויים בגין נזקי גוף שנגרמו, והחל מ-1.6.08 עד 75% מהפיצוי.
במסגרת בדיקת הפול, אשר עסקה בכ-116 אלף תיקי תאונות כאלה מאז הפעלת ההסדר ב-2001 ועד סוף החציון הראשון של 2013, עלה כי בסך הכל גבה הפול מחברות הביטוח בין 2007 ויוני 2013 מעל 705 מיליון שקל בעקבות הסדר החצייה. שנת השיא בגבייה הייתה 2012, בה גבה הפול מחברות הביטוח 148 מיליון שקל, 20 מיליון יותר משנת 2011. בששת החודשים הראשונים של השנה גבה הפול 67 מיליון שקל.
יש להזכיר כי למרות ההכנסות מהסדר החצייה, רשם הפול הפסד של 109.3 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2013, המהווה גידול של 23% בהפסד לעומת המחצית הראשונה של 2012. עם זאת, מדו"ח החברה עולה כי מאז 2012 מסתמנת מגמה של חזרת מבוטחים שעזבו בזמנו את הפול, ועברו לבטח עצמם בחברות ביטוח - בעיקר בפוליסות "השתתפות עצמית", אך גם עקב עדכון התעריפים במאי 2012.
במקביל הודיע המפקח על הביטוח לפול כי הוא עומד לקנוס אותו ב-3.6 מיליון שקל, עקב מכירת פוליסות ביטוח חובה לאופנועים עם השתתפות עצמית, גם לתאגידים. זאת בניגוד להנחיות המפקח, ולפיהן הסדר ההשתתפות העצמית בפוליסות ביטוח החובה לאופנועים מיועד רק לנהגים, העושים שימוש פרטי ברכב.
הבדיקה העלתה כי היו מקרים שבהם חברות עקפו את ההוראות, ורשמו את כלי הרכב המשמשים לצורכי העבודה במשרדים על שמם של העובדים, למרות שהשימוש בהם הוא לצרכי העובדה, ובפועל שייכים היו למעביד. בדיקת הפיקוח על הביטוח בנושא עדיין נמשכת, וטרם הוחלט סופית אם אכן הקנס יוטל במלואו.
במשרד המפקח על הביטוח סירבו להתייחס לפרטי החקירה, בטענה כי עדיין לא הסתיימה. מהפול נמסר כי חוות דעת משפטית שניתנה לחברה קובעת שגם אם יוטל קנס, "סביר יותר שהוא יהיה בסכום לא מהותי, מאשר בסכום מהותי".