מי בודק את השירות באוטובוס? אף אחד
בעיות שצצו במכרז לבדיקת איכות השירות בתחבורה הציבורית, גרמו לביטול מערך הבדיקה החיצונית. מתי יופעל המערך שוב? אם הכל ילך כשורה, רק בתחילת 2014
מחדל - עד תחילת 2014 לא יהיה פיקוח על רמת השירות בתחבורה הציבורית. החל מאתמול (ג'), לא מתבצע פיקוח על רמת השירות בקווי האוטובוס ברחבי הארץ. זאת, בעקבות הפסקת ההתקשרות בין משרד התחבורה וחברת בקרה פרטית, שערכה ביקורות סמויות וגלויות בחברות התחבורה הציבורית. עיכובים וליקויים רבים בהליך מכרזי לבחירת חברת בקרה חדשה, הביאו לכך שעד תחילת 2014 לא תהיה ביקורת חיצונית בתחבורה הציבורית.
- בקרה בתחבורה ציבורית - כשר אבל מסריח
הביקורת המבוצעת עבור משרד התחבורה בודקת שורה ארוכה של מדדי שירות, ובהם - ניקיון אוטובוסים ותחנות, עמידה בלוחות זמנים והתנהגות הנהגים. באמצעות הביקורת, אמור משרד התחבורה לוודא כי חברות האוטובוסים מעניקות לנוסעים שירות ראוי. חברות החורגות ממדדי שירות שקבע המשרד, נקנסות בסכומים של אלפי שקלים לכל חריגה. בשנת 2011 ניתנו קנסות בסך כולל של כ-17 מיליון שקלים.
בנוסף, מכרזים חדשים שמפרסם המשרד להפעלת קווי שירות, כוללים סעיפים המחייבים את חברות האוטובוסים לעמוד ברמת שירות מינימאלית. ללא אותה בקרה חיצונית, לא יוכל המשרד לפקח על פעילות החברות או על רמת השירות לנוסעים. לכן גם לא יוכל המשרד לאכוף את תנאי המכרזים על חברות האוטובוסים, וזאת עד שתחל לפעול חברת בקרה חדשה.
"האם נכשלנו? התשובה היא לא"
הליקויים בהתנהלות משרד התחבורה בעניין הבקרה בתחבורה הציבורית, נמשכים כבר שנים ארוכות. החוזה עם חברת הבקרה היוצאת הסתיים כבר באמצע 2012, אך ההתקשרות עמה נמשכה באישור מיוחד ("פטור ממכרז") שנתן משרד האוצר - אישור שבפועל הניב לחברה תקציב של כ-31 מיליון שקלים. ולמרות שבמשרד התחבורה ידעו כי באמצע 2012 תסתיים תקופת ההתקשרות עם החברה, רק בדצמבר באותה שנה פורסם מכרז לבחירת חברת בקרה חדשה.
יש לציין כי כאשר אישר משרד האוצר את בקשת משרד התחבורה, והעניק אישור להמשך ההתקשרות עם חברת הבקרה היוצאת, הוערך כי חברה חדשה תיבחר עד יוני 2013 ופעילותה תחל עד ספטמבר. כעת, על פי הערכות עדכניות, תיבחר חברת בקרה חדשה רק בעוד כחודש, ופעילותה תחל רק ב-2014. ומה יקרה עד אז? נוסעים הנתקלים בליקויים בתחבורה הציבורית אמנם יכולים להתלונן ישירות למשרד התחבורה, אך עד שתחודש הבקרה החיצונית לא יהיה פיקוח שוטף ונרחב על רמת השירות לנוסעים.
בדיון שערכה ועדת הכלכלה במאי האחרון בנושא הבקרה בתחבורה הציבורית, תקף ח"כ אורי מקלב בחריפות את נציגי משרד התחבורה. "האם במבחן התוצאה נכשלתם?", קרא לעבר הממונה על הפיקוח במשרד התחבורה, שלמה כץ. "בוא נסכם בחלק הזה (של הדיון, ש.ה), שזה לא עומד בשום מבחן ציבורי בשום מדינה מתוקנת - בוא נסכם את זה". כץ לא התרגש מהמתקפה המילולית של מקלב. "אם אתה שואל אותי אם יש בעיה - אין שאלה שיש בעיה. האם נכשלנו? התשובה היא לא".