הטנדר שלהם גדול, וחזק, ומזהם את הסביבה
התקשורת האמריקאית נותנת יותר ויותר ביטוי לבעיית איכות הסביבה שגורמים כלי רכב, והבטחות על צמצום הזיהום מגיעות גם מהבית הלבן. אז איך זה שהאמריקאים ממשיכים לקנות טנדרים גדולים ומזהמים, ועוד בקצב גובר?
חוסכים בדלק, כזה כאילו. 1.18 מיליון - זה מספר הטנדרים שנמכרו בארה"ב מתחילת השנה. וזה גם מספר שמעיד כי למרות הדיבורים וההצהרות על צמצום צריכת דלק וזיהום אוויר, האמריקאים ממשיכים לקנות את מה שהם אוהבים - טנדרים גדולים, עם מנועים גדולים.
בין חמשת כלי הרכב הנמכרים ביותר בשוק האמריקאי מככבים לא פחות משלושה טנדרים: סדרת F של פורד, הסילבראדו של שברולט והראם של דודג'. אגב, ה-F של פורד הוא כלי הרכב הנמכר ביותר בארה"ב כבר שנים ארוכות, ובין ינואר וספטמבר מכרה היצרנית כ-560 אלף יחידות מהטנדר הסופר-פופולארי.
אמנם בשנים האחרונות מוצעים הטנדרים בארה"ב עם מנועי קטנים וחסכוניים מבעבר. את ה-V8 עתירי הנפח של שנים קודמות מחליפים מנועי V6 חסכוניים יותר וגם "נקיים" יותר. אלא שכל זה נכון בהשוואה למנועים הקודמים. מול האופנה האירופית של מנועי טורבו-בנזין וטורבו-דיזל צנועי נפח, הטנדרים האמריקאים עדיין נראים כמו שרידים מעידן אחר.
יש לציין כי מתחילת השנה ניכרת עלייה משמעותית במכירות שלושת הטנדרים. ה-F של פורד רושם עלייה של 20.7%, הסילבראדו עולה ב-21%, ואילו הראם גובר על שני יריביו עם שיעור צמיחה של 23% לעומת נתוני אשתקד. נתונים אלה גבוהים משמעותית מהצמיחה שמציגים דגמים אחרים, וזאת למעט יונדאי אלנטרה (i35 בישראל), שצמחה מתחילת השנה ב-27.5% ורשמה כ-195 אלף מסירות (מקום 13 בטבלת רבות המכר).
בחמישייה המוביל בשוק האמריקאי מככבות גם טויוטה קאמרי (319,000 יחידות) והונדה אקורד (282,000) - מכוניות משפחתיות גדולות, שנהנות מפופולאריות עצומה בארה"ב כבר שנים רבות. גם במקרה זה, המספרים מעידים על הפער בין אירופה וארה"ב. בעוד האירופים נוהים אחר מכוניות סופר-מיני או משפחתיות קטנות (דוגמת הגולף של פולקסווגן), חיבתם של האמריקאים למכוניות גדולות אינן שוככת.
ובכל זאת, בנתוני המכירות בארה"ב נמצאים סימנים לכך שגם האמריקאים (או לכל הפחות, חלק מהם) מפנים תשומת לב גוברת לעניינים כמו חיסכון בדלק וזיהום אוויר. במקום ה-15 בטבלת רבות המכר של השוק האמריקאי, עם מספר מרשים מאוד של כ-187 אלף יחידות מתחילת השנה, ניצבת טויוטה פריוס ההיברידית.