השר פרץ: הרכבת לאילת תפגע אנושות בטבע
יום לפני שתוואי הרכבת לאילת עולה לאישור בוועדת שרים, מזהיר השר להגנת הסביבה: שמורות טבע ייהרסו, שונית האלמוגים תיחרב, בעלי חיים ייכחדו והתיירות לאילת תיפגע. "השרים יידרשו להצביע מבלי שהוצג להם תסקיר השפעה על הסביבה"
עוד כתבות בערוץ כלכלה ירוקה וקיימות :
איך שגלגל מסתובב: תעשיית מיחזור הצמיגים
התחממות כדוה"א: העולם מחכה לקטסטרופה
בלי שקיות פלסטיק עוד נבכה על חלב שנשפך / דעה
כמו בכיפור: יום ללא מכוניות ברחבי העולם
"מסלול האישורים החפוז יכול להפוך למסלול מהיר להרס הטבע והתיירות בנגב בכלל ובאילת
לדברי פרץ, "התוואי המוצע הוא מסלול שיפגע בשמורות הטבע ובמרחבי הנגב בצורה אנושה כאשר ניתן למצוא חלופות טובות יותר ולכן חובה עלינו לקיים דיון רציני ומעמיק בכל הסוגיות וההשלכות הנובעות מתוכנית זו. הדבר המינימלי שנדרש לפני שדוהרים קדימה הוא לבצע תסקיר שיבחן את השפעת הרכבת על העיר אילת ועל המפרץ בכלל".
פרץ נפגש בסוף השבוע עם אנשי רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע, שאנשיה הציגו לו חוות דעת של מומחים לגבי הפגיעה הסביבתית והנופית שצפוי מסלול הרכבת לגרום לנגב, לערבה ולמפרץ אילת. ממשרדו נמסר כי עד כה לא נבחנו כלל השפעות חיבור הרכבת לאילת, שאמור לשמש חלופה לתעלת סואץ, על הסביבה ועל העיר.
"הרכבת צפויה לעצור עוד לפני העיר ולשם כך תיחפר תעלת מים עמוקים מהמפרץ צפונה לנקודה זו תשמש את ספינות המשא", נמסר, "בקצה התעלה ייבנה נמל מטענים ובו יפרקו את המכולות אל הרכבת. לפי מומחים לנושא, בניית נמל שכזה עלולה להחריב את שונית האלמוגים הייחודית במפרץ ובכך להרוס את התיירות בעיר. השרים יידרשו להצביע על התוואי מבלי שהוצג להם תסקיר השפעה על הסביבה של כלל הפרויקט".
למה לא מתחת לשמורות הטבע?
בנוסף, טוען פרץ כי בניית גשר יבשתי אשר יהווה חלופה לתעלת סואץ יגביר באופן משמעותי את תנועת החומרים המסוכנים ברחבי הארץ. כמו כן, טוען השר כי התוואי מתעלם מחלופה שהוכנה על-ידי המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים, שבמסגרתה הרכבת תנוע מתחת לשמורות הטבע וכך תמנע את הריסתן.
התוואי אשר יעלה מחר בממשלה, טוען פרץ, "יחריב שמורות ואתרי טבע בני מיליוני שנים
כגון שמורת טבע מכתשים – עין יהב, מדבר יהודה, מישור ימין והמכתש הגדול. כיוון שהרכבת תיבנה על סוללות עפר מוגבהות היא תבתר אזורי מחייה של בעלי חיים שיוכלו לנוע על שטח מצומצם יותר, תוך סיכויי התרבות קטנים יותר ובכך תוביל להכחדת מינים ייחודיים לאזור". מדובר בין היתר בפראים, ראמים, צבאים וזוחלים.
אגב, דו"ח כלכלי שהכין בשנה שעברה פרופסור עזרא סדן עבור רשות הטבע והגנים קובע כי הרכבת לאילת תהיה כישלון גם מהבחינה הכלכלית. "פרויקט כזה לא יעמוד בעלות ההשקעה בתשתית המסילתית, ובוודאי שלא יעמוד בעלות ההשקעה הכוללת ועלויות התפעול", כתב, "ככזה הוא יסב נזק של מיליארדים למשק הלאומי". הדו"ח אף מזהיר כי הרכבת תתקשה להתחרות בחברות התעופה והאוטובוסים הנוסעים לעיר.
אתמול פורסמה ב"ידיעות אחרונות" חוות דעת של ראש המוסד לשעבר, אפרים הלוי, שהזהיר מפני המעורבות הצפויה של סין בהקמת הרכבת. "הסיכונים הפוטנציאליים מהשתלטות סינית על נתח מרכזי מהתשתיות הלאומיות חייבים להיבחן בכלים רחבים לאין ערוך מאלה המצויים במרחב העסקי והכלכלי", כתב הלוי בחוות הדעת שהוכנה לבקשת החברה להגנת הטבע.
שר התחבורה ישראל כץ תקף בתגובה את הלוי בסטטוס שהעלה אתמול לפייסבוק ועקץ גם את הארגונים הירוקים: "אתם רוצים לטרפד את אישור מסילת הרכבת לאילת, למרות שהתכנית אושרה בכל מוסדות התכנון? אתם חוששים שמא איזו לטאה תידרס בדרך, למרות שדאגנו גם לזה באמצעות מעברים וגשרים? אז תגידו את האמת ואל תשתמשו בכל מיני חוות דעת שלא שוות את הכסף שאולי שולם עבורן".