משקה קפה Balance עושה קאמבק. בדקנו
לפני כשנתיים וחצי השיקה שטראוס משקה קפה בשם באלאנס שהבטיח לדכא את תחושת הרעב - אולם הוא הוסר מהמדפים עקב תלונות על כאבי בטן. כעת משיקה אותו החברה מחדש, לאחר שהפחיתה את כמות החומר שגרם לבעיה. "זמנים בריאים" ב"ידיעות אחרונות" בדק מה השתנה
בצעד יוצא דופן בענף המזון מחזירה שטראוס לשוק את המשקה באלאנס, שהוסר מהמדפים לפני שנה וחצי. מדובר במשקה קפה פונקציונלי במנות אישיות, שמבטיח לשפר את המאבק ברעב ובתאוות הנשנושים. אבל מה גרם לשטראוס להשיק מחדש את המוצר, ומה יש בגרסה הנוכחית שלא היה בקודמת?
באלאנס עלה על המדפים בסוף פברואר ,2011 ולווה בקמפיין פרסומי ובתרועות ניצחון של החברה. בפיתוח המוצר בגרסתו הראשונה - כמו גם בגרסה השנייה, הנוכחית - השקיעה החברה כארבעה מיליון שקל. הוא הבטיח פתרון לתחושת הרעב בעזרת שילוב בין סיבי אינולין מצמח העולש לבין חלבון מי גבינה המשפיע, כך טענה החברה, על הורמוני השובע והרעב במוח.
עוד חדשות בריאות:
- עשירה בברזל ומונעת מחלות לב: 10 מיתוסים על סויה
- טעתה בניווט: בת 14 רצה חצי מרתון במקום 2 ק"מ
- מנכ"ל מש' הבריאות: אין לי ביטוח משלים, זה מיותר
בחודש הראשון להשקה הכל נראה ורוד. המוצר נחטף וקצב הייצור לא עמד בביקוש. אלא שלמרבה ההפתעה, אחרי כחמישה שבועות הורידה החברה את המוצר מהמדפים. ביקשה ממי שקנה להפסיק לשתות והבטיחה החזר כספי. בפועל, רק מעטים דרשו את כספם בחזרה משטראוס. כמו כן, הבטיחו בחברה לבדוק את המוצר.
הפרזנטורית שליוותה את השקת הבאלאנס, אורלי הופמן-בר, מדריכת הכושר מ"לרדת בגדול," תבעה את שטראוס על סך חצי מיליון שקל בטענה שתדמיתה נפגעה קשות עקב הסרת המוצר מהמדפים. התביעה עדיין מתנהלת.
תלונות אמיתיות או היסטריה
מאחורי הסרת המוצר עמדו תלונות של צרכנים על כאבי בטן, בחילות ותחושות של אי נוחות. "עם מה שאנחנו יודעים היום לא היינו מסירים את המוצר מהמדפים", טוען נדב ארנס, מנכ"ל שטראוס קפה ישראל. "בסך הכל פנו אז למוקד החברה שלושה צרכנים עם תלונות על כאבי בטן חריפים, תחושת עילפון והקאות. אחר כך, כשבדקנו מקרוב, התברר שהתלונות לא היו קשורות בהכרח לצריכת המוצר הזה, אולם כחברה אחראית החלטנו להוריד אותו מהמדפים ולהשתמש בהזדמנות כדי לערוך למוצר בדיקות מקיפות."
ברשת, יש לציין, הסתובבו תלונות רבות יותר שלא הגיעו לחברה.
"בחלון הזמן שעמד לרשותנו לא היה לנו זמן לבדוק את התלונות לעומק," מודה פרופ' אייל יעקובי, טכנולוג מזון במקצועו וסמנכ"ל הטכנולוגיה של שטראוס, שהיה בין מי שלחצו להוריד את המוצר מהמדפים. "היום אנחנו מזהים גם סוג של היסטריה. הרי לכל מוצר מזון יש תמיד אוכלוסייה שתהיה רגישה לו, וקיימים מוצרי מזון רבים שיכולים לגרום לחוסר נוחות בבטן. הרכיבים המצויים במוצר נמצאים גם בשורה ארוכה של מוצרי מזון. צרכנים בעלי רגישות גבוהה צריכים להיזהר מאכילה של מוצרים חדשים, ובמיוחד מוצרים עתירי סיבים."
רכיב מבטיח או בעייתי
הרכיב שהסתמן כבעייתי לצרכנים בעלי רגישות במערכת העיכול היה האינולין, סיב תזונתי מוכר שמקורו בעולש המככב במחקרים רבים. "זהו רכיב בריא ודל קלוריות שיכול לבקר את הורמוני השובע - ולכן ניתן להשתמש בו במזון," קובעת פרופ' בטי שוורץ, שעמדה בעבר בראש בית הספר למדעי התזונה של האוניברסיטה העברית ברחובות, ומתמחה בין השאר במזונות פונקציונליים (מזונות שהועשרו ברכיבים הידועים בהשפעתם הבריאותית).
ישנן בספרות עדויות שאינולין אכן מסוגל להשפיע על הורמוני השובע והרעב. במחקר משנת 2006 הוכיחו שמתן אחד ממרכיבי האינולין, אוליגופרוקטוז, גרם להגברה של תחושת השובע אצל אנשים בריאים בעלי משקל תקין. במחקר זה צרכו הנבדקים אוליגופרוקטוז במינון של 16 גרם בבוקר ובערב (מדובר בכמות גדולה משמעותית בהשוואה לשתי הגרסאות של הבאלאנס - ש.ח.), והדבר גרם לירידה של כ־5% בצריכת הקלוריות ביתר הארוחות.
מחקר נוסף שנערך ב־2009 הוכיח שמתן 21 גרם אוליגופרוקטוז ליום במשך 12 שבועות לאנשים בריאים עם משקל עודף קל גרם לירידה מובהקת ברמת הורמון הרעב גרלין בדמם, ולעלייה מובהקת של הורמון השובע .PYV ההשפעה על רמות ההורמונים הייתה מלווה בירידה בצריכה קלורית וכן בירידה במשקל.
גורם תזונתי נוסף בבאלאנס הוא חלבון מי גבינה. "גם חומר זה נחקר וגם הוא יכול להוות מרכיב במזון הפונקציונלי שיכול לבקר פיזיולוגית הרגשת שובע", מסבירה פרופ' שוורץ, שאיננה מסתירה את התלהבותה מהמוצר על שתי גרסאותיו.
מיועד לרגעי משבר
אחרי הורדת המוצר מהמדפים טענו דיאטנים בשיחות עמי כי שטראוס הכניסה למוצר כמויות גבוהות מדי של אינולין. נדב ארנס מכחיש בתוקף: "המוצר ששיווקנו היה בטוח, והוכח ככזה גם בבדיקה קלינית שנערכה לצורך השקת הגרסה החדשה. זו האחרונה פשוט יעילה יותר."
בפועל, המוצר בגרסתו השנייה דווקא מכיל כמות אינולין נמוכה משמעותית. מנה של באלאנס מכילה 9 גרם. בגרסה הראשונה כללה כל מנה 4.6 סיבים תזונתיים, ש־4.1 גרם מהם היו אינולין. בסיבוב הנוכחי כמות הסיבים במנה עלתה ל־4.8 גרם, אבל כמות האינולין הופחתה משמעותית ל־1.8 גרם. שאר הסיבים התזונתיים מגיעים מחומר בשם דקסטרין על בסיס תירס וממעט סיבים מהקפה. גם תכולת הקלוריות עלתה: מ־17 קלוריות למנה במוצר הישן ל־20 קלוריות למנה בגרסה החדשה.
הפעם נזהרו בחברה, ובצעד בלתי מקובל בתחום המזון ערכו למוצר - מעבר לבדיקות הצרכניות הסטנדרטיות - גם בדיקות קליניות במכון לחקר התזונה בבית החולים בילינסון, בראשות פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון ומנהל מחלקת טיפול נמרץ כללי. הבדיקות כללו גם בדיקת בטיחות בקרב 269 מתנדבים בריאים שצרכו את שתי הגרסאות של המוצר, הקודמת והחדשה, וגם קפה רגיל - במשך שבעה ימים. "ראינו שהמוצר בטוח ולא גורם לתופעות לוואי חריגות," מסביר פרופ' זינגר. "אנשים רגישים לרכיבים מסוימים עלולים לפתח רגישות גם למוצר הזה, אבל הם יזהו אותה במהירות."
בדיקת יעילות בוצעה גם בקרב קבוצה קטנה יותר, של 35 נסיינים. כאן השוו החוקרים בין הגרסה החדשה של המוצר לגרסה הראשונה וכן לקפה רגיל. "בטווח של עד שעה וחצי מרגע השתייה לא מצאנו הבדל בין המוצר החדש לאחרים שנבחנו," אומר פרופ' זינגר. "מי ששתו את הנוסחה החדשה הרגישו - אחרי 90 דקות ובמשך עד 200 דקות - הרגשת שובע משמעותית בהשוואה לשני המוצרים האחרים שנבדקו." פרופ' זינגר השתכנע שהמוצר יעיל ומתכוון לפרסם את ממצאי הבדיקות בירחון מדעי.
גם פרופ' בטי שוורץ מצדדת במוצר החדש. "זהו מוצר המיועד לרגעי משבר, שאותם מכיר כל שומר דיאטה. הוא לא בא במקום ארוחה ולא כדי לספק שובע לטווח הארוך. הודות למוצר הזה נוכל בזמני משבר לדחות את הנשנוש או את הארוחה הבאה, ולאכול בצורה מתוכננת יותר," היא אומרת.
"צריך מחקרים מקיפים יותר"
דורית אדלר, מנהלת מחלקת תזונה ודיאטה בבית החולים הדסה עין כרם, לא מתלהבת. "מחקר היעילות נעשה על קבוצה קטנה מדי, ולא בדק תוצאות והשפעה של צריכת המוצר על שמירת משקל או על ירידה במשקל," היא אומרת. "מחברה שהורידה כבר מוצר אחד מהמדפים הייתי מצפה לצאת לדרך מחדש לא עם מחקר שנמשך שבוע ובדק 35 צרכנים, אלא להשקיע בשורה של מחקרים מקיפים שייערכו על פני תקופה של חצי שנה לפחות. כדי להשתכנע שמדובר במוצר מהפכני אני רוצה מחקר שיוכיח ירידה במשקל ושמירה על המשקל החדש לאורך זמן.
"מבחינתי עדיף לצרכן לשתות שתיים-שלוש כוסות קפה ליום ואת הסיבים החשובים לקבל באופן טבעי מהמזון - מצריכה של קטניות, דגנים מלאים, ירקות, פירות ואגוזים במינון - ולא לעודד שתייה של מוצר שהוא מניפולציה של רכיבים שונים וגם מכיל קלוריות מיותרות בהשוואה לקפה."
אגב, עוד הבדל חשוב בין הגרסה החדשה לקודמת הוא במינון המומלץ: בסיבוב הראשון דובר על ארבע-חמש מנות ליום, בסיבוב הנוכחי מומלץ על מקסימום של שלוש מנות יומיות.
"הדבר הקל ביותר היה להוריד את הראש ו'להמית' את המוצר," אומר ארנס, מנכ"ל שטראוס קפה. "אבל הרגשנו שקיים כאן צורך אמיתי של צרכנים, לכן עבדנו להחזיר את המוצר בגרסה משופרת. אנחנו לא מנופפים במוצר דיאטה ולא מדברים על הורדת משקל. אנחנו פונים לכל הצרכנים שרוצים להתגבר על תאוות הנשנוש".
למרות הורדה בשיעור סיב האינולין, שנחשב לחומר גלם יקר יחסית, והחלפתו בדקסטרין (סיבי התירס) - הנחשב לחומר גלם זול יחסית - מחיר המוצר בגרסתו החדשה צפוי להיות גבוה יותר בהשוואה למחירו בגרסה הראשונית. בסיבוב הראשון המחיר המומלץ לאריזה בת 20 מנות היה 25.90 שקל. כעת לא מציעים בחברה מחיר מומלץ, ומניחים שהמוצר יימכר ב־28־29 שקל. גודל האריזה לא השתנה. מסביר ארנס: "המוצר ממוצב כמוצר פרימיום ובהתאם לכך מחירו, שמתאים למחירי קפה במנות אישיות".
ההבדלים בין הבאלאנס הישן לחדש
ההרכב: מנה של באלאנס מכילה 9 גרם. השינוי בסיבים: בסיבוב הראשון 4.6 - גרם סיבים תזונתיים שרובם (4.1 גרם) סיבי אינולין שמקורם בעולש והיתר סיבים שהגיעו מהקפה. בסיבוב הנוכחי - כמות הסיבים עלתה ל־4.8 גרם, אבל כמות סיבי האינולין הופחתה משמעותית ל־1.8 גרם והשאר הם סיבי דקסטרין תירס ומעט סיבים שמקורם מהקפה.
תכולת הקלוריות: עלתה מ־17 קלוריות למנה בגרסה הקודמת ל־20 קלוריות למנה בגרסה החדשה. בנוסף לסיבים מכיל המוצר חלבון מי גבינה וקפה - שכמויותיהם לא השתנו.
המינון: בסיבוב הראשון הומלץ לצרוך עד ארבע-חמש מנות ליום מהמוצר. בסיבוב הנוכחי ההגבלה חריפה יותר - מקסימום שלוש מנות יומיות.
המחיר: בסיבוב הראשון המחיר המומלץ עמד על 25.90 שקלים לאריזה בת 20 יחידות. בסיבוב החדש החברה לא ממליצה על מחיר, וההנחה היא שהמוצר יימכר ב־28־29 שקלים.
צורת המחקר לפני ההשקה: בסיבוב הראשון התבססו על חוות דעת מומחים ועל מחקרים צרכניים. הפעם הוסיפו מחקרים קליניים במכון לחקר התזונה בבית החולים בילינסון.
האריזה: הגודל לא השתנה. מבחינת העיצוב וההבטחות הגרסה הישנה בוטה יותר בעיצובה: צבעה היה חום בולט, והודפסה עליה הבטחה לאבקה להכנת משקה קפה המכילה סיבים תזונתיים וחלבונים המסייעים בעיכוב תחושת הרעב. בגרסה הנוכחית האריזה מעודנת בצבעי ירקרק־חום, לא מדברים על מיגור הרעב אלא "תורם לתחושת שובע".