סגן הממונה על התקציבים שאול מרידור פורש
בתום שלוש שנים כסגן הממונה על התקציבים באוצר הודיע מרידור על התפטרותו. מרידור היה אחראי על התשתיות והתחבורה והיה בין הפועלים מאחורי הקלעים על המלצות ועדת ששינסקי להעלאת המס על יזמי הגז. במקביל, סגן ראש אגף התקציבים באוצר, ראובן קוגן, שהיה אחראי על ענייני הנדל"ן ופיתוח הפריפריה, מונה לסמנכ"ל פיתוח ברכבת ישראל
סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, שאול מרידור, הודיע לממונה על התקציבים, אמיר לוי, על סיום תפקידו לאחר כ-11 שנים באגף. מרידור החל לעבוד באגף תקציבים בשנת 2002, ושימש כרפרנט תחבורה, רכז תעסוקה וקליטה, רכז מים וחקלאות. בתפקידו הנוכחי מכהן מרידור מזה 3 שנים כסגן הממונה על התקציבים ואחראי על תחומי התשתיות: אנרגיה, תחבורה, מים וחקלאות.
לפי הערכות, מי שצפוי להחליף את מרידור הוא אודי אדירי, שלפני שנה סיים את תפקידו כרכז האנרגיה באגף תקציבים. אדירי, 36, היה בשנה האחרונה בלימודים באוניברסיטת הרווארד, ועתה כפי שתוכנן מראש צפוי לקבל את הקידום.
מרידור הוביל את הצוות המקצועי בוועדת ששינסקי, ניהל מטעם משרד האוצר את רפורמת שמיים פתוחים, הוביל את הרפורמה בתחבורה הציבורית והשינוי המבני ברכבת ישראל, הקמת מערכות הסעת ההמונים, היה שותף מרכזי בגיבוש מדיניות ייצוא הגז, ניהל את הטיפול במשבר משק המים ומנהל את עבודת המטה והמו״מ בשינוי המבני בנמלים.
הממונה על התקציבים במשרד האוצר, אמיר לוי, אמר: "מרידור היה שותף לשורה של רפורמות משמעותיות בתחומי התחבורה והתשתיות אשר להן השפעה רבה על המשק. תרומתו הרבה ברפורמות אלו יסייעו בחיזוק המשק הישראלי ובתרומה להפחתת יוקר המחייה, בין היתר במחיר החשמל עם כניסת בגז בטבעי ובהגדלת התחרות בתחום האנרגיה. אני מאחל למרידור בהצלחה בהמשך דרכו ומודה לו על תרומתו הרבה לאגף תקציבים".
המשימה: רפורמה ארגונית ברכבת
בתוך כך, ראובן קוגן, שכיהן עד עתה כסגן ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, מונה אתמול (א') לסמנכ"ל פיתוח ברכבת ישראל. המינוי אושר בישיבת הדירקטוריון לאחר ודחייה של כשבוע לעומת מועד המינוי המקורי. קוגן (37) יחליף את ירון רביד, שמונה בתחילת ספטמבר למנכ"ל חברת סיטיפס, היא זכיינת הרכבת הקלה בירושלים.
בתפקידו החדש קוגן יצטרך ליישם יחד עם ההנהלה את הרפורמה הארגונית ברכבת לרבות הקמת שתי חברות הבת (מטענים ומסחר) ולהשלים את סלילת הקווים החדשים לדרום. אחת המשימות החשובות שיטפל בהן היא המעבר של רכבת ישראל מעבודה עם ציוד שנשען על מנועי דיזל לכזה שנשען על תשתית חשמלית. תקציב הפיתוח של רכבת ישראל לשנים 2013 עד 2012 נאמד בכ-16 מיליארד שקל.
במסגרת תפקידו במשרד האוצר היה אחראי קוגן על ענייני השלטון המקומי, הנדל"ן ופיתוח הפריפריה. בכנס הנדל"ן של "כלכליסט" שנערך במאי האחרון התייחס קוגן למצוקת הדיור בישראל ואמר ש"אנחנו בדיונים מול רשות מקרקעי ישראל ומשרד השיכון אבל אנחנו רוצים להגיע ל-9,000 יח"ד להשכרה בין 2014-2013, שני שליש מהן יהיו באזור הביקוש. אם נצליח לשווק את המסה של המתחמים באותו מודל, נצליח למשוך את הגופים העסקיים והמוסדיים ויינתן פיתרון יותר טוב גם לזוגות הצעירים".
קוגן, נשוי ואב לשניים, התקדם באופן מטאורי במשרד האוצר. הוא החל את דרכו במשרד האוצר בשנת 2003 כרפרנט בריאות. בשנת 2006 מונה לרכז תחום הבריאות, וב-2008 הפך לרכז השיכון. בשנת 2011, בעודו בן 35 בלבד, מונה לסגן ממונה על התקציבים לענייני נדל"ן ושלטון מקומי, ועבד מול משרדי הפנים, השיכון ורשות מקרקעי ישראל. הוא שימש דירקטור בחברת נמלי ישראל וכנציג משרד האוצר במועצת מקרקעי ישראל.
השפעתו ומעורבותו של קוגן בכמה מהרפורמות הגדולות של השנים האחרונות ניכרות במיוחד ברפורמה בחוק התכנון והבנייה; ביישום הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל; בייזום הקמת פורום משותף למנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל משרדי השיכון והאוצר לקידום תוכניות גדולות למגורים; גיבוש הסכמי מקרקעין, לרבות תכנון מחנות במסגרת מעבר צה"ל לנגב; שינויים בחוק מיסוי מקרקעין, כולל ביטול הפטור ממס שבח למשקיעים; קידום נושא בנייה קונצרנית להשכרה במימון משקיעים מוסדיים וקידום הסדר תקדימי מול השלטון המקומי במסגרת התקציב לשנים 2013-2014, במסגרתו הסכימו בין היתר הרשויות האיתנות להעביר 450 מיליון שקל לרשויות החלשות כצעד ראשון במסגרת התקצוב הדיפרנציאלי של הרשויות.
"אני מברך על הצטרפותו של ראובן קוגן לחברת רכבת ישראל, הנמצאת בתנופת פיתוח אדירה ואני בטוח כי לקוגן תהיה תרומה נכרת להתפתחותה והפיכתה של רכבת ישראל למוביל הלאומי." סיכם מנכ"ל הרכבת בועז צפריר.
ליאור גוטמן, חן פונדק ועינת פז-פרנקל