שתף קטע נבחר
 

תוגבר אכיפת חוק שעות עבודה של נהגי משאית

מבצעי אכיפה שנערכו לאחרונה, העלו כי נהגים מקצועיים חורגים לעיתים קרובות משעות העבודה המותרות על-פי חוק. בתגובה החליט משרד התחבורה להגביר את האכיפה

מורידים מהכביש נהגים עייפים. משרד התחבורה ומשטרת ישראל יחלו באכיפה מוגברת של החוק המגביל את שעות העבודה המותרות לנהגים מקצועיים. כך עולה מהנחיה שמפרסם גף קציני בטיחות בתעבורה. על-פי ההנחיה, ההחלטה להגביר את האכיפה התקבלה בעקבות ממצאים שעלו ממבצעי אכיפה שהתקיימו לאחרונה.

 

  • פסיקת בית המשפט העליון בעניין אכיפה נגד בעלי משאיות

 

 

"בהמשך לממצאי מבצעי האכיפה שהתקיימו ברחבי הארץ, משרדנו גיבש החלטה לאכיפה אינטנסיבית של הוראות החוק בדבר שעות נהיגה, וזאת בתיאום עם משטרת ישראל", מבהירים בגף קציני הבטיחות. "קציני בטיחות שלא יפעלו על פי הוראה זו (של החוק), צפויים להגשת כתבי אישום כנגדם, כשותפים בדבר עבירה".

 

במשרד מנחים קציני בטיחות לדווח מיידית על נהגים שחורגים משעות העבודה המותרות - "במידה ומצאתם חריגות, עליכם לדווח בכתב ולפעול מיידית מול הנהלת החברה למיגור התופעה". קציני בטיחות בחברות שלא יפעלו בהתאם לחוק, כך ממשיכים שם, "מחויבים לדווח בכתב (למשרד התחבורה)".

 

נהגים עייפים הם נהגים מסוכנים

החוק אותו מבקש כעת משרד התחבורה לאכוף, אמור לקבוע את משך העבודה והמנוחה של נהגים מקצועיים - למשל, נהגי משאיות ונהגי אוטובוסים ציבוריים. עם זאת, לאורך השנים נמתחה ביקורת חריפה באשר לנוסח החוק, המאפשר לטענת המבקרים פירושים שונים - ולעתים אף סותרים.

 

 

חשוב לזכור כי לאכיפת החוק יש משמעות בטיחותית ברורה - נהגים עייפים, החורגים משעות העבודה המותרות, מסכנים את עצמם ואת הסביבה. מחקרים רבים מצביעים על הסכנה הנגרמת לנהגים כתוצאה מעייפות, כאשר נהגי כלי רכב כבדים יוצרים סכנה חמורה משמעותית לסביבתם, וזאת בגלל גודלם ומשקלם של כלי הרכב.

 

מחקר של היחידה התעסוקתית באוניברסיטת ירושלים מ-2009, העלה כי מי שנוהג יותר מ-12 שעות ביום יותר מפעם בשבוע, מעלה את הסיכון למעורבות באירוע בטיחותי חמור במאות אחוזים - ב-320% בקרב נהגים יהודים, ו-500% בקרב נהגים ערבים.

 

נגד מי צריך לאכוף את החוק?

מול ההקפדה הנדרשת על שעות העבודה ניצבים אינטרסים כלכליים. המחקר של אוניברסיטת ירושלים מצא כי כ-75% מנהגי המשאיות היהודים אינם מסרבים לדרישות מעבידים בגלל הבטחה לתוספת שכר או איום בפיטורים. כ-66% מנהגי המשאיות הערבים טענו כי הסכימו לנהוג יותר משעות מהמותר בגלל שפחדו מפני פיטורים.

 

 

יש לציין כי לאחרונה קבע בית המשפט העליון כי יש לבצע אכיפה נגד בעלי כלי רכב כבדים, ולא רק נגד נהגים. אמנם הפסיקה התייחסה לאורכן של משאיות, אך דברי השופטים יפים גם לעניין שעות העבודה. "הם (בעלי המשאיות, ש.ה) הנהגים הכלכליים העיקריים, ויש פן מוסרי-ציבורי באכיפה כלפיהם, ואולי פן הרתעתי".

 

בהמשך אף התייחסו השופטים לכך שהמדינה אוכפת את החוק נגד הנהגים בגלל קלות האכיפה. "כמובן ערים אנו לכך שקל לאכוף כנגד הנהג הנלכד 'על חם' מאשר כנגד בעל הרכב", כתבו השופטים, "אך אין קושי לאכוף גם כלפי בעלי כלי הרכב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי רוקח
שעות עבודה - הפיקוח יוגבר
צילום: אבי רוקח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים