שברולט קרוז: מי באמת אשם בכל התקלות?
לאחר שרכש שברולט קרוז משומשת ממגרש טרייד-אין, החליט נ' להרכיב בה מערכת גז. על מה שקרה לאחר ההתקנה, קראו בכתבה
נ' ורעייתו ביקשו לרכוש מכונית לקראת הרחבת המשפחה - הולדת בתם הבכורה. בדצמבר 2012 הניחו כי מצאו את מבוקשם בסוכנות שגיא מוטורס בפתח תקווה, שברולט קרוז משנת 2009 עם 38 אלף ק"מ. המכונית הייתה ברשות חברה לפני כן, אבל הובטח להם כי רק נהג אחד השתמש בה.
נציג המכירות הבטיח להם שהרכב שבחרו ועבורו שילמו 55 אלף שקלים, במצב מצוין ו"עבר 177 בדיקות קפדניות. ואינו צפוי לראות מוסך בתקופה הקרובה", כך לפחות כתבו לנו.
אלא שההבטחה כי הרכב לא יראה מוסך החזיקה מעמד פחות מיום בודד, שכן למחרת הרכישה הסתבר כי יש צורך להחליף את מנעול דלת הנהג ואת הרמקול בדלת הזו. חלקים אלה הוחלפו במסגרת האחריות.
זמן קצר לאחר מכן החליט נ' להרכיב ברכב ערכת גז כדי לחסוך בהוצאות הדלק. ההתקנה נעשתה בחברת "גרין קאר", אבל ימים ספורים לאחר שהותקנה הערכה, החלו בעיות: נורות מערכת בקרת האחיזה והמשיכה דלקו, ולדברי נ' חש כי הרכב "אינו סוחב" כתמול שלשום, החל מקרטע "והורגשו רעידות מדאיגות לאורך כל הנסיעה. גם זמזם האיתות נדם", כך כתב.
נ' פנה לגרין קאר שטענו בתורם כי מערכת הגז תקינה, אך שלחו אותו לבדיקה במוסך מורשה של UMI. שם גילו לדבריו כי הבעיה במנוע: ארבעת המצתים (פלאגים) כוסו בשמן. במערכת הגז לא התגלו בעיות, אך הבדיקה הממוחשבת גילתה גם שיש בעיה בתיבת ההילוכים. הפלגים הוחלפו, אך גרין קאר דרשה תשלום עבור הבדיקה והעבודה, כולל העברת הרכב לבדיקה במוסך.
וזו רק ההתחלה. חודשיים מיום רכישת הרכב שבק המצבר. בחברה לא החליפו לחדש, אך הציעו הנחה של 15% על מצבר במחיר של 1,100 שקל. אחר כך נדם מד הדלק, אם כי נורית אזהרה על כמות דלק נמוכה, המשיכה לדלוק גם כאשר המיכל היה מלא. חודש מאוחר יותר נדלקה נורית "אזהרת מנוע", והחלו רעידות חזקות כאשר הרכב בעצירה והמזגן פועל.
בחודש שעבר הפסיק לפתע תגבור ההגה לתפקד ונדלקו נורות האזהרה. רק לאחר התנעה מחדש שב התגבור. במוסך בדקו ולא מצאו בעיה כלשהי בהגה. בדקו גם את בעיית הרעידות והתברר כי המצתים שוב כוסו בפיח והיה צורך להחליפם - אחרי פחות משנה ו-10,000 ק"מ. בהזדמנות זו גילו גם שסליל ההצתה פגום ויש להחליפו.
יומיים לאחר מכן שוב הפסיק תגבור ההגה לפעול, והפעם לא עזר דבר. רק אחרי כמה שעות מנוחה חזר ההגה למצב תקין. נ' מיהר שוב למוסך, אבל שוב לא נמצאה שום תקלה למרות שהרכב שהה שם יומיים. עם זאת, במהלך נסיעת המבחן גילה הבוחן כי יש להחליף את הממיר הקטליטי - לא באחריות כמובן.
כאן החל נ' לחשוד, לקח את הרכב - שעבר בהצלחה "177 בדיקות" - לבדיקה נוספת וגילה כי היה מעורב בתאונה קשה ומשמעותית לפני שנמכר לו, מבלי שאיש יעדכן אותו. כשפנה לסוכנות והתלונן, הובהר לו כי כל הבעיות נובעות מהתקנת מערכת הגז, וכי כל התקלות האחרות שהתגלו ברכב הן תקלות סבירות, שיכול להתגלות בכל רכב.
את נ' זה לא ממש שכנע. "אני מרגיש שעבדו עלי, הסתירו ממני מידע מהותי על עברו של הרכב והציגו בפני מצג כוזב על רכב תקין שנבדק בקפידה לפני שנמסר לידי. בפועל קיבלתי רכב עם עבר תאונתי ורצף תקלות שגרם לי להוצאות כספיות גדולות. לא יתכן שבמהלך תשעה חודשים ו-13 אלף ק"מ, נאלצתי לבלות כל-כך הרבה זמן במוסך ולשלם עבור חלק גדול של התיקונים שאינם כלולים באחריות. אני דורש שהחברה תחליף לי את הרכב הלקוי שמכרו לי או שתחזיר לי את כספי", כתב לנו.
פנינו לחברת UMI, וזו תשובתה: ""בעקבות הפגישה שהתקיימה ביום ראשון, UMI מוסרת שיושבו נקודות המחלוקת עם הלקוח, כרגע הרכב תקין והומלץ לו לנסות ולנסוע תקופה מסוימת במצב הרכב המקורי, ללא מערכת הגפ"מ. למשך שבועיים כדי לבדוק אם בעקבות כך המנוע מפסיק לזייף" .
נ' לעומת זאת טוען עדיין כי הוא נופל בין הכיסאות: "ב-UMI טוענים שמערכת הגז גרמה לבעיות ואילו מתקין מערכת הגז טוען, לאחר שבדק אותה, כי היא תקינה לחלוטין ולא גרמה לכל נזק לרכב . כשרכשתי את הרכב שאלתי מפורשות את איש הטרייד-אין אם מותר להתקין מערכת גז והוא אמר שאין כל בעיה. עכשיו טוענים בחברה שמערכת הגז היא שגרמה לבעיות. בוודאי שהמחלוקת ביני לבין UMI לא יושבה בינתיים. ובכל מקרה הרכב שנמסר לי - לא היה חף מבעיות החל מהיום הראשון".
אנחנו כמובן מקווים שימצא פתרון, אבל הנה מספר לקחים:
ראשית, כאשר אתם רוכשים רכב, אל תסמכו על הבטחות בדבר בדיקות מוצלחות שעבר הרכב, גם אם מדובר בחברת טרייד-אין מכובדת. קחו את הרכב לבדיקה במכון שתבחרו אתם. עם התוצאות גשו למוסך עליו אתם סומכים. כך אתם מקטינים מאוד את החשש שקניתם חתול בשק.
שנית, כאשר אתם מבקשים להתקין ערכת גז, טוב תעשו אם תבדקו תחילה מול היבואן אם הוא מאשר התקנה כזו, והיכן לבצע אותה - במיוחד אם הרכב עדיין באחריות. אחרת אתם עלולים למצוא את עצמכם מתרוצצים בין מתקין מערכת הגז לבין יבואן הרכב, כשכל אחד מאשים את האחר בתקלות.