אופס, התינוקת לא באמת צורפה לפלטינום
שנה וחצי אחרי הולדת בתם, כשביקשו להתייעץ עם רופא הקופה, גילו בני הזוג שבתם כלל לא מבוטחת בביטוח המשלים. כרטיס החבר שקיבלו היה בעצם כרטיס שיווקי שכדי להפעילו היה צריך להתקשר לקופה. כללית: "הערכות ללא הבהרה מספקת ללקוחות יצאו במשך תקופה קצרה. עם גילוי התקלה, הנוהל עודכן ועדכנו ערכות הכרטיסים"
הילדים שלכם נולדו בינואר-מארס 2013 ואתם חברים בקופ"ח כללית? מוטב שתבדקו אם ביטוח הבריאות המשלים שלהם בתוקף. בעבר, קופות החולים צירפו ילודים לביטוח המשלים של ההורים באופן אוטומטי. כך למשל ב-2009 אמא התלוננה שהחלו לרדת לה חיובים מכרטיס האשראי אחרי שבכללית צירפו את בתה לקופה בלי רשות.
- כמה פעמים צריך להגיד "לא" לנציג מכירות?
- בסט רהיט: הצרכנים שילמו ולא קיבלו רהיטים
- נהגי גט טקסי: רוצים להמשיך לגבות 5 שקלים
כיוון ששיטת שיווק זו של קופות החולים נחשבה אגרסיבית מדי, משרד הבריאות הוציא בפברואר 2013 הנחיה לפיה הקופות לא יוכלו עוד לצרף אוטומטית ילדים לביטוחים משלימים והקופות לא יוכלו להעניק ללקוחות הטבה שיווקית בעבור צירוף הילדים.
בזמן תקופת ההסתגלות להנחיה החדשה, בקופת חולים כללית המשיכו לצרף ילדים לקופה, אך באמצעות טריק שיווקי: בקופה שלחו כרטיס פלטינום להורים, עם מכתב מצורף לפיו יש להפעיל את הכרטיס. כלומר, מצד אחד כבר לא צירפו את הילד אוטומטית לביטוח, מצד שני, לא כל ההורים שמו לב שיש "להפעיל" את הכרטיס. כך קרה שרז, הורה לפעוטה בת שנה וחצי גילה יום בהיר אחד שהיא כלל אינה מבוטחת. מאז, כללית זנחו לטענתם גם את השיטה הבעייתית הזאת והבהירו את נוהל ההצטרפות, אך ישנם הורים כמו רז שנפלו בין הכיסאות וגילו זאת מאוחר מדי.
"למרות שיש לנו כרטיס - נתבקשנו לשלם מחיר מלא"
"לפני כשנה וחצי הגיחה לעולם בתנו הראשונה לעולם", כתב רז בעמוד הפייסבוק שלו. "ככל זוג הורים, כשהגיע הזמן לקחת את הקטנה הביתה, בקשנו לצרף אותה לשירותי הבריאות של קופ"ח כללית שאליהם מנויה גם אשתי בביטוח פלטינום. מאחר ומבחינה טכנית התיק של הילוד נפתח ומסופח תחת התיק של אמו, למשל- גם בשירותי האינטרנט של הקופה התיקים אינם נפרדים וכניסה לתיק של האם מובילה גם לתיק של התינוקת, שיערנו שהכיסוי הביטוחי שלה יהיה בהתאם. בנוסף- אף אחד לא ציין בפנינו משהו אחר.
"האמת היא שאולי היינו חושבים אחרת, אלמלא הייתם שולחים לנו את הכרטיס המצורף כאן כתמונה. מדובר בכרטיס פלטינום, זהה לחלוטין לכרטיס של אישתי. זה כרטיס שמקבלים אנשים שיש להם כיסוי ביטוחי מורחב בקופה. את הכרטיס הנ"ל שלחתם אלינו בשני עותקים בדואר. אחד לי ואחד לאשתי, כאשר בתי הייתה בת כמה ימים ספורים בלבד. טרוטי עיניים ומעט נרגשים, הכנסנו את הכרטיסים כל אחד לארנקו והמשכנו הלאה במלאכת ההורות, מתוך מחשבה שהענקנו לבתנו נקודת פתיחה טובה מבחינת הביטוח הרפואי שלה.
"לפני כשבועיים הדהמתם אותנו. בשל צורך מסוים, הגענו להתייעצות עבור הקטנה עם רופא הסדר, שמקבל 100 שקל (במקרה שלנו) עבור התייעצות עם בעלי כיסוי ביטוחי מורחב של הקופה. כשבאנו להעביר את הכרטיס קבלנו דחייה מהקופה, נאמר לנו שעלינו לשלם מחיר מלא לבדיקה (450 שקל). התקשרנו למוקד לברר לפשר העניין וקבלנו את התשובה המדהימה הבאה: 'הכרטיס שקבלתם בדואר הינו כרטיס שיווקי. על מנת להפעיל את הפוליסות המורחבות הייתם צריכים להתקשר אלינו ולהפעיל את הפוליסה אשר מצוינת על גבי הכרטיס' מכאן והלאה החלה מסכת של טלפונים, בירורים ופניה לוועדות".
האם מכתב מצורף מצדיק את השיטה הזאת?
אחרי שלל טרטורים, נאמר לבני הזוג שבקשתם להפעיל את הכיסוי המורחב שנה אחורה רטרואקטיבית נדחתה. מעבר לכך, הם נדרשים לחכות חצי שנה נוספת עד שיופעל.
בקופ"ח אף טענו שהם שלחו לרז ולאשתו מכתב "ברוכים הבאים" בו נכתב מפורשות שמדובר בכרטיסים שיווקיים שיש להפעילם בשיחת טלפון. "אני לא שולל את האפשרות הזאת", הסביר רז. "יחד עם זאת, שילוב של עייפות מטורפת, התרגשות מעצם קבלת הכרטיסים או סתם היסח הדגת מכך שהנובע מכך שעל גבי הכרטיסים מופיעות המלים מושלם ופלטינום גרמו לאשתי או לי לא לראות את זה. זה לא ממעיט מהחומרה הטמונה בשליחת כרטיסים שיווקיים מבלי לציין על גביהם מפורשות שמדובר בכרטיסים שיווקיים". מגיבים בפייסבוק אף תהו כיצד בני הזוג לא שמו לב שהם לא מחויבים על ביטוח מורחב נוסף. רז הגיב בכך שלא תמיד צרכנים בודקים את החיובים שלהם לקופות החולים, לטוב ולרע.
כללית: גילינו שהנושא מעט מבלבל והוא בוטל
בעקבות הדיון שנוצר, פנתה לרז נציגת כללית בפייסבוק. "לאחר בדיקה נראה שאכן בעבר נשלחו כרטיסים המצריכים 'הפעלה' לילדים שהוריהם מבוטחים בכללית בפלטינום ולא נרשמו עדיין לביטוח", כתבה. "מקווה שתשמח לשמוע שאותו נוהל בוטל במרס 2013 וההנחיות התעדכנו. למרות שהמידע בנוגע לצורך בהרשמה לביטוח היה מפורט במכתב שמצורף לכרטיס, גילינו שהנושא מעט מבלבל ולכן כאמור הוא בוטל".
מאוחר יותר פנה אליו מנהל פניות הציבור של כללית פלטינום," שהיה מאוד אדיב ויעיל", כך לפי רז שסיפר ש "המנהל אמר שהיתה תקלה שלהם בשליחת דיוורים שלא מבהירים מספיק את הצורך להצטרף, או לבצע הפעלה של הכרטיס שנשלח אלינו בדואר. לכן הוא מצרף אותנו כעת רטרואקטיבית לשירותי הבטוח המשלימים, כפי שהם מוטבעים על גבי הכרטיס שקיבלנו בדואר. הם גם יחזירו לנו כמובן כסף על הייעוצים עבורם שלמנו כסף מלא - כך הוא הבטיח".
"הלקוחות יקבלו את ההטבות רטרואקטיבית"
מקופת חולים כללית מסרו ל-ynet בתגובה: "מדובר בתקופה קצרה שבה הופסק הצרוף האוטומטי של תינוקות לרובד אליו ההורים משויכים על פי הנחיית משרד הבריאות, ובעקבותיה יצאו ערכות כרטיסים ללקוחות ללא הבהרה מספקת לצורך של ההורה להתקשר למוקד ולצרף את הילד בפועל. עם גילוי התקלה, הנוהל עודכן ועדכנו ערכות הכרטיסים. כל לקוח שהיה בקבוצת דיוור זו מתאפשר לו על פי רצונו לצרף את הילד רטרואקטיבית מתאריך לידיתו וליהנות רטרואקטיבית מכל הטבות המושלם להן הוא זכאי.
"אשר לפנייתו של הלקוח באמצעות הפייסבוק: הנושא טופל והוסדר. התנצלנו בפני הלקוח והודענו כי בתו תצורף רטרואקטיבית ותקבל את כל הזכאות רטרואקטיבית".