שתף קטע נבחר
 

הוזלת מכוניות חדשות? יש להטיל פיקוח על מחירי רכב חדש

ועדת הכלכלה דנה היום ברפורמה המוצעת בשוק הרכב, שאמורה להגביר את התחרותיות ולהוזיל מחירים. הממונה סרב להמליץ על פתרונות, אך הפתיע והסביר כי רק פיקוח על מחירי רכב חדש לא יגרום נזק משמעותי

"שוק הרכב אינו ריכוזי, אבל זה לא אומר שההתנהגות של היבואנים מול הלקוחות היא תחרותית". כך אומר היום (ד') הממונה על ההגבלים העסקיים, דויד גילה, בדיון שערכה ועדת הכלכלה בעניין רפורמה בשוק הרכב, שאמורה להגביר את התחרותיות ולהוזיל את מחירי המכוניות, החלפים והתחזוקה.

 

  • אפריל 2013 - ישראל כץ: "מחירי המכוניות יוזלו לפחות ב-20%"

 

 

 

לדברי גילה, הבעיה העיקרית שגילתה רשות ההגבלים העסקיים, היא פערים גדולים בין מחירי מכוניות שנרכשות על ידי לקוחות פרטיים, ומחירי אותן מכוניות הנמכרות לציי רכב וחברות ליסינג. "(אלה) מרווחים משמעותיים שלא מוסברים על ידי הבדלי עלויות", הסביר והוסיף כי "הכוח הזה לא מרוסן על ידי מספר השחקנים הגדול בשוק הרכב". ומה אפשר לעשות כדי לרסן את הכוח הזה?

 

"הצעד היחיד האפשרי, שלא יגרום נזק משמעותי, הוא דווקא פיקוח (מחירים)... יש לפיקוח חסרונות, זה סעד נחות יחסית לתחרות, אבל כשאי אפשר להשיג תחרות מיטבית - וזה קורה - המפלט האחרון הוא פיקוח. (ו)פיקוח לא מילת גנאי", הבהיר גילה את עמדת רשות ההגבלים העסקיים, שפורסמה לראשונה במסגרת דו"ח שהוצג בחודש שעבר

 

בהערה שלכאורה כוונה לכל שרי הממשלה אך נראה כי התייחסה לשר התחבורה, ישראל כץ, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אבישי ברוורמן, כי ראוי ששרים לא יבטיחו לציבור הבטחות שלא יוכלו לממש - למשל בנוגע להוזלות דרמטיות. בעניין זה יש לזכור כי השר כץ הצהיר בחודשים האחרונים כי יישום הרפורמה בשוק הרכב יביא לירידה של 20% במחירי מכוניות חדשות, חלקי חילוף וטיפולים במוסך.

 

"אני מעדיף לא להמליץ"

גילה אמר לחברי ועדת הכלכלה כי יש לשקול להטיל פיקוח לא רק על מחירי מכוניות חדשות, אלא גם בענפים אחרים בשוק הרכב - למשל, חלקי חילוף ושירותי תחזוקה. "צריך לעשות פיקוח על כל הפרמטרים", הסביר הממונה על ההגבלים, "כדי (שיבואנים) לא ינצלו (היעדר פיקוח) במקומות אחרים".

 

 

יו"ר הוועדה, ח"כ ברוורמן, ביקש מפרופסור גילה להבהיר את עמדת רשות ההגבלים, ולהמליץ חד-משמעית על צעדים שיש לנקוט כדי להגביר את התחרות בשוק הרכב. "אני מעדיף לא להמליץ", ענה גילה. "זו החלטת מדיניות, (וזה) התפקיד של שר התחבורה".

 

לדברי גילה, הפיקוח על מחירי מכוניות חדשות יכול להיעשות בצורה פשוטה יחסית - הגבלת הפער שבין העלויות השונות של היבואנים (למשל מחיר הרכישה מהיצרן, ביטוח והובלה) ומחירי המחירון של המכוניות. פיקוח שכזה, כך הסביר גילה, לא יפגע בהנחות שמקבלים ציי רכב וחברות ליסינג.

 

עוד אמר גילה כי אין צורך להטיל פיקוח על כל המכוניות החדשות. "אפשר להטיל פיקוח רק על כלי רכב בסיסי", הסביר גילה. ראוי להזכיר כי לפני כשנתיים העלה סמנכ"ל רשות המסים לשעבר, בועז סופר, הצעה דומה. סופר, שהוזמן להופיע בפני הוועדה להגברת התחרויות בשוק הרכב ("ועדת זליכה"), גם הציע להגביל את הפיקוח לתקופה קצרה יחסית.

 

גם חברי הכנסת נהנים מהנחות

נציג איגוד יבואני הרכב ענה למספר נתונים שהציג גילה, ואמר כי מקור ההנחות הניתנות לציי רכב וחברות ליסינג הוא ביצרניות הרכב עצמן - שמוכרות ליבואנים דגמים ייעודיים במחירים נמוכים במיוחד. נציג האיגוד גם ציין כי מההנחות לציי רכב, שיכולות להגיע ל-25% ואף יותר, נהנים גם משרדי הממשלה ואף חברי הכנסת עצמם.

 

 

בהמשך הדיון בוועדה התייחס גילה לטענות שהעלה נציג האיגוד. "ההנחות שהיבואנים מקבלים מהיצרנים לא מסבירות את המחירים (הנמוכים) שניתנים לחברות הליסינג", הוא אמר. "הסתמכנו (בבדיקת רשות ההגבלים) על המרווחים - הפער בין העלויות והמחירים. למרות זאת, מצאנו הבדל משמעותי מאוד ברווח שעושים מול לקוחות פרטיים ו(הרווח) מול חברות הליסינג".

 

יש לציין כי ועדת הכלכלה החלה היום לדון בסעיפי הצעת חוק ממשלתית, שאישורה נחוץ ליישום הרפורמה בשוק הרכב. אמנם יו"ר הוועדה, ח"כ ברוורמן, הבטיח בעבר כי יאפשר למשרד התחבורה לקדם במהירות את אישור הצעת החוק, אך ראוי לזכור כי בהצעה כלולים יותר מ-190 סעיפים - ויש לאשר כל אחד ואחד מהם. לכן, תהליך אישור הצעת החוק אינו צפוי להסתיים בחודשים הקרובים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
מחירי המכוניות יוזלו ב-20%?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים