נדחה ערר נגד בניית אלפי דירות ליד שדה דב
המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה עררים שהגישו בעלי קרקעות ליד שדה דב, נגד תוכנית לבניית 12 אלף יחידות דיור. בכך הכשירה את יציאתה לפועל של תוכנית הענק של עיריית ת"א להקמת עשרות אלפי דירות, חדרי מלון ומשרדים, על קו החוף מצפון לשדה התעופה ועד הגבול עם הרצליה פיתוח
המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את העררים שהוגשו נגד תוכנית הענק של עיריית תל-אביב-יפו על חטיבת הקרקע הסמוכה לחוף הים, בין שדה דב להרצליה. בכך אישרה את יציאתה לפועל של תוכנית "תא 3700", המכונה גם "הגוש הגדול" (אף ששכונת הגוש הגדול בצפון תל-אביב כוללת גם חלקים שאינם נכללים בתוכנית). במסגרת תוכנית זו ייבנו 12 אלף יחידות דיור, עם פינויו של שדה התעופה ע"ש דה הוז בצפון תל-אביב.
כתבות נוספות על תוכנית תא 3700 בערוץ הנדל"ן :
- ת"א: הבסיס בתל ברוך יוחלף במגדלים רבי קומות
- לאחר עשור: אושרה תוכנית "הגוש הגדול" בת"א
- תושבי צפון ת"א: נקים 60 אלף דירות על קו החוף
- נלחמים בחולדאי: הושקה תוכנית לבנייה בת"א
חטיבת הקרקע, שמתחילה בצפון-מערב תל-אביב ומגיעה עד לגבול הרצליה, משתרעת על פני שטח של כ-1,900 דונם. היא צפויה לכלול לצד אלפי הדירות גם כ-50 אלף מ"ר למלונאות, כ- 150 אלף מ"ר לתעסוקה וכ-70 אלף מ"ר נוספים למסחר. עוד כוללת התוכנית כ-500 דונם המיועדים להקמת פארק חופי ורצועת חול, וכן שטחים נוספים לצרכי שצ"פ (שטח ציבורי פתוח) ומבני ציבור.
הרקע להתנגדויות נעוץ בהחלטת הממשלה לפנות את שדה דב ב-2018, כאשר לפי משרד האוצר פעילותו תועבר ללוד כבר ב-2016. קיומו של שדה תעופה סמוך לקרקעות מטיל הגבלות גובה, שמכרסמות בזכויות הבנייה באזור המתבטאות בעוד אלפי יחידות דיור.
אי אפשר להחזיר את גלגלי התכנון לאחור
אחת הטענות המרכזיות נגד התוכנית, שהועלו בין היתר על ידי עוה"ד שמואל שוב ונעמה שיף, במסגרת ערר שהוגש בשמם של בעלי הקרקעות במתחם, הייתה שהתוכנית אינה לוקחת בחשבון את פינויו העתידי של השדה, ולכן מגבילה את זכויות הבנייה במתחמים הסמוכים לו מבחינת גובה הבניינים. אולם בהחלטתה טענה המועצה הארצית כי אין זה הגיוני לבטל את התוכנית ולהכין תוכנית חדשה בשל הימשכות הליכי התכנון.
"החזרת גלגלי התכנון לאחור... משמעה, אפוא, הסגת התהליך לאחור למשך שנים מספר. מחיר זה כבר מדי. הוא כבד מדי גם לבעלי הזכויות הרבים, שחלקם נשמעו בפנינו וביקשו שנשים סוף להליכי התכנון, ונשחרר סוף-סוף חטיבת קרקע משמעותית לבנייה", כתבה בהחלטתה.
למרות ביטול העררים, הורתה המועצה הארצית על כך שבעלי הזכויות בתוכנית יזכו לחלק היחסי של זכויות הבנייה שיתווספו למתחם כאשר יתפנה שדה דב. בכך אישרה, למעשה, תכנון דו-שלבי במתחם. כמו כן, צוין בהחלטה כי ניתן יהיה לנייד את הזכויות במידת הצורך, כלומר אם הבניינים בתוכנית 3700 כבר יעמדו, לבעלי הקרקע תהיה האפשרות לקבל זכויות לבניית יחידות דיור בקרקעות אחרות.