שתף קטע נבחר

"יש לכם זכות להגשים עצמכם כמו כל אדם"

"מאז הגילוי של ליקויי הלמידה שלי עברו 40 שנה. ב-15 השנים האחרונות נפלה בחלקי זכות גדולה לנהל ולהוביל את עמותת לשם, שהפכה לחלק בלתי ניפרד מכל פעילות של המוסדות להשכלה גבוהה". גיא גיא פינקלשטיין, זוכה "אות החסד והשוויון", משתף

בקורות החיים שלי בחרתי לציין בסופם, שורה שאומרת אולי את תמצית הכל  'אדם עם ליקויי למידה בתחומים: דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה, הפרעות קשב', ובסופן הערה קטנה: '(ליקויים) אלו התגלו בגיל חמש'.

 

הבחירה לעשות זאת היא אינה מקרית שכן כאדם שפרץ דרך למרות הליקויים הללו והצליח בלימודים אקדמיים חשוב לי מאוד להעביר את המסר בעיקר לאנשים עם ליקויי הלמידה ובני משפחותיהם, יש לכם זכות, וזכות זו אינה חסד אלה זכות מלאה של ממש, להגשים את עצמכם כמו כל אדם אחר בחברה. ויותר מכך זו היא גם זכותה של החברה לאפשר לכם להיות חלק מלא בתוכה חלק שאינו נופל במאום משאר חלקיה.

 

מאז הגילוי של ליקויי הלמידה שלי עברו 40 שנה בהם התמודדתי עם אתגרים רבים. ב-15 השנים האחרונות נפלה בחלקי זכות גדולה לנהל ולהוביל את עמותת לשם. במסגרת פעילותי שאפתי להצליח ולהרחיב את פעילות העמותה ולהפכה לחלק בלתי ניפרד מכל פעילות של המוסדות להשכלה גבוהה, ואכן הפעילות התרחבה החזון קיבל כיוונים חדשים ואת מקום החסד תפסה מדיניות מסודרת הכוללת, תקצוב וחקיקה מתקדמת וייחודית.

 

בימים אלו בזכות פעילות עמותת לשם פועלים כ-55 מרכזי תמיכה במוסדות להשכלה גבוהה, בהם נהנים מתמיכה מקצועית מתמדת מעל ל-20,000 סטודנטים. "לקוחות" המרכזים הללו אינם רק סטודנטים עם ליקויי הלמידה והפרעות קשב, אלה מדובר במרכזי נגישות של ממש המקנים תמיכה לכלל הסטודנטים עם מוגבלות.

 

במרכזים זוכים הסטודנטים לתמיכה עקבית ומקצועית הכוללת בין השאר: חונכות, טכנולוגיה מסייעת, הדרכה באסטרטגיות למידה התאמות במבחנים ועוד.

 

פעילות זאת מתרחבת היום בתפקידי החדש כמנהל יחידת לשם באגודה לקידום החינוך גם לבתי הספר בדמות הקמת מרכזי תמיכה גם בהם.על פעילותה זכתה לשם במספר פרסים כמו פרס יו"ר הכנסת לאיכות חיים.

 

השנה גם אני התכבדתי בפרס, כשעל פעילותי בהובלת עמותת לשם זכיתי ב"אות החסד והשוויון ע"ש ווילי וסיליה טראמפ ז"ל לשנת 2013" המוענק על ידי משפחת טראמפ ובית איזי שפירא, עבור פעילותי המתמדת והמקצועית חסרת הפשרות להנגשת ההשכלה הגבוהה לסטודנטים עם לקויי למידה, הפרעת קשב ומוגבלויות נוספות.

 

בזכות פעילות עמותת לשם גם הובלנו וסייענו לח"כ לשעבר אורלב להוביל חוק תקדימי ומהפכני "חוק זכויות תלמידים עם לקות למידה במוסדות העל תיכוניים 2008) החוק מקנה התאמות בדרכי הערכה לקראת קבלה למוסד הלימוד ומקנה תמיכה בפועל במהלך הלימודים וקובע את מקצוע האבחון - מי רשאי לאבחן ומה תהיה הכשרתו.

 

לצערנו גם בפתחה של שנת הלימודים הנוכחית טרם תוקנו תקנות לחוק ועל כן הוא אינו מיושם במלואו וזאת למרות שעברו כבר 5 שנים מאז חיקוקו בכנסת. דבר זה יוצר בעיות רבות בשטח שיותר מכל פוגעות באנשים עם ליקויי הלמידה והפרעות הקשב, למשל אי קבלה של אבחונים או קיצוץ בעבודת מרכזי התמיכה בגלל העדר תקציב.

 

דוגמא בולטת מאוד השנה היא העובדה שהקיצוץ שהמועצה להשכלה גבוהה השיטה על המוסדות להשכלה גבוהה פגע בצורה משמעותית גם בפרויקט פר"ח, ועקב כך גם ב'פר"ח לשם'.  המשמעות היא שסטודנטים שכל כך זקוקים לחונכות בכדי להצליח, ושחלקם גם באים מהפריפריה ואין בידם המשאבים לשכור מורים פרטיים, עשויים להיכשל ממש בלימודים.

 

בקיצוץ הנ"ל ישנם מוסדות שהפרויקט ממש בוטל בהם כמו מכללת קיי, דוד ילין, המכללה להנדסה אפקה ומכללת שנקר.

לסיכום: אחת האוכלוסיות שכל כך זקוקה לסיוע כדי להיות חלק מלא בחברה היא אוכלוסיית האנשים עם ליקויי הלמידה וכן אוכלוסיית האנשים עם מוגבלות בכלל. בתחילתה של שנת הלימודים האקדמית הנוכחית אנו עדיין ניצבים בפני אתגרים לאומיים גדולים וזאת למרות שכביכול אנו כבר מדינה מבוססת ומפותחת.

 

אני רוצה להאמין שהעשור הבא יהיה עשור ההשכלה הגבוהה של ישראל, עשור שבו כל אדם שירצה בכך יוכל למצוא עצמו רוכש השכלה גבוהה ובכך מגשים את עצמו.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי יחזקלי
גיא פינקלשטיין
צילום: חגי יחזקלי
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים