סוף למחירי 9.99: יחשבו לפי חוק כהטעיה
החל מינואר הקרוב, הצגת מחירים באמצעות מטבע שאינו קיים, כגון 99, 97 ו-95 אג' - תיחשב להטעיה צרכנית, והרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תחל באכיפה נגד התופעה. הצגת מחירים כאלה תותר רק בשירותים שהגביה בגינם היא על פי פעימות מונה כמו דלק, טלפון, חשמל, מים או גז
החל מ-1 בינואר 2014, הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן תחל באכיפה נגד הצגה או נקיבה של מחיר במטבע שאינו קיים, כגון 99, 97 ו-95 אג'. עד למועד זה נותנת הרשות זמן לציבור העוסקים להתארגן. משמעות הדבר היא שכל רשתות השיווק והעוסקים כגון סופרמרקטים, רשתות אופנה, רשתות פארם ורשתות לממכר מוצרי אלקטרוניקה, בין היתר, לא יוכלו לתמחר יותר מוצרים באופן זה משום שהדבר ייחשב להטעיה לפי חוק הגנת הצרכן.
הצגת מחירים כאלה תותר רק בשירותים שהגביה בגינם היא על פי פעימות מונה, כגון דלק, טלפון, חשמל, מים, גז וכן מוצר או שירות שמחירו נקבע על ידי רשות מרשויות המדינה, לרבות רשות המסים וכן מוצר או שירות שמחירו נקבע על ידי שלטון מקומי כגון, עירייה או מועצה; מאחר ומדובר במחיר עבור שירות שאף פעם לא נצרך בפועל ביחידה אחת, כלומר פעימת מונה אחת, ובמקרים רבים המחיר שנקבע על ידי העוסק לפעימה אחת יהיה מחיר נמוך מ- 10 אג'.
כיום, מי שרוצה לשלם במזומן סכומים כאלה, בית העסק מעגל כלפי מעלה את הסכום אם הוא נקוב ב-9-5 אג' וכלפי מטה סכומים הנקובים ב-4-1 אג'. באשראי - הסכום משולם במדויק.
מאבק ביוקר המחיה
מהרשות להגנת הצרכן נמסר: "על שולחן הממונה על הגנת הצרכן ולסחר הוגן הצטברו תלונות רבות של צרכנים הקובלים על ההטעיה בהצגת המחיר במטבע שאינו מצוי בשימוש. יתרה מכך, גם במקרים בהם הצרכנים משלמים בכרטיס אשראי, אף כי רישומית יש לרשום בחשבון הסופי את המחיר שהוצג על המוצר, תלונות רבות מגלות כי העוסקים מעגלים את המחיר למחיר הגבוה יותר".
לפי הרשות, חוק בנק ישראל לא התייחס במסגרתו לנקיבה, פרסום והצגה של מחיר מוצר או שירות בודד, אלא לסוגיה, כיצד יש לנהוג בסיום חשבון, אם הסכום הסופי המשתלם המזומן כולל אגורות שאינן בשימוש.
עקב כך, הרשות הגיעה למסקנה כי איסור התנהלות פסולה זו של פרסום - הצגה ונקיבה של מחיר במטבעות שאינן בשימוש - תסייע ביצירת שקיפות, הגינות והורדת יוקר המחיה. על פי הרשות, פרקטיקה זו היא פרקטיקה מטעה ומהווה עבירה פלילית על חוק הגנת הצרכן, שכן מחיר זה אינו קיים, אינו אמיתי וכל מטרתו יצירת מצג של מחיר זול יותר.
רמי לוי: רצינו להראות שהמחיר נמוך מ-10 שקלים
רמי לוי מסר בתגובה: "במחירי 9.99 שקלים המטרה היא להראות לצרכן שהמחיר של המוצר נמוך מ-10 שקלים. 80%
מהמכירות שלנו זה באשראי אז רוב הצרכנים שלנו במילא שילמו את המחיר הנקוב המדויק. מעכשיו נשנה את המחירים כלפי מעלה ומטה אז בסך הכל, אין לנו בעיה עם זה, זה יתאזן. עבורנו זו לא בעיה".
מסופר פארם נמסר: "סופר פארם מברכת על החלטת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן לאכוף הצגה של מחיר במטבע שאינו קיים. מאז ביטול המטבע הקפידה הרשת לעגל את חשבונות הלקוחות כלפי מטה ומידי שנה היא מוציאה כמיליון וחצי שקלים במזומן על הפרשי המחירים".