ב.מ.וו R1200GS במבחן - מגע הקסם הבווארי
ההצלחה הפנומנלית של ב.מ.וו במהלך עשור שנים עם ה-GS הגדול, מנעה ממנה להציג דגם חדש שיבטא מהפיכה. במקום, היא פשוט שחררה לשוק את מלך הכביש החדש
שנת השקה: 2013
קטגוריה: תיור-הרפתקה
מתחרים עיקריים: ק.ט.מ 1190 אדוונצ'ר, ימאהה סופר-טנרה
מחיר התחלתי (ולאופנוע המבחן): 151 אלף שקל
בקצרה, די בקצרה
גרסתו האחרונה של ב.מ.וו R1200GS אשר יצאה לגמלאות בתחילת השנה, הייתה אחת הוותיקות בשוק ודרכה החלה - עם מעט שינויים - אי שם ב-2004. קרוב ל-200 אלף אופנועים נמכרו ממנה, נתון שהפך את האופנוע הזה לאחד המוצלחים בהיסטוריה הדו-גלגלית. אם תיקחו בחשבון שמדובר היה באחד האופנועים היקרים, הגדולים, המיושנים והלא-ביצועיסטים בסביבה, ותוסיפו לכך רשימה הולכת וגדלה של מתחרים שתוכננו ובוצעו לפי אותו מרשם בדיוק, עם (הרבה) יותר כוח ותחכום וביצועים, בעולם מוטורי שרק מאיץ את קצב הפיתוח, תקבלו תמונה מופלאה.
ואם אתם רוצים סיכום מהיר:
ובכל זאת, הגיע הזמן. אחרי תשע שנים של הצלחה והימנעות משינויים דרסטיים בעיצוב ובמכאניקה, הגיע הרגע בו ה-1200 הוותיק חייב לפנות את מקומו לאופנוע חדש. אבל בהתאם לגישה שאומרת "אם זה לא שבור, אל תחליף", בחרה ב.מ.וו באופנוע חדש שהוא בעיקר המון מהישן. זאת אומרת, חוץ מהעובדה שהחליטו - בעיקר מטעמי עמידה בתקנות זיהום אוויר מחמירות - להוסיף צינון נוזל למנוע הבוקסר-דינוזאור שעד אותו רגע נהנה מאוורור שמן ורוח . וגם קצת עיצוב, ותחכום, ויכולת.
1. סביבת רוכב ותפעול
ה-R1200GS החדש נראה מעולה, מבלי שמחלקת העיצוב בגרמניה ביצעה מהפך של ממש. הקווים חדים יותר, השמנמנות המסוימת פינתה מקום לפלסטיק "מתוח", הטכנולוגיה הייחודית נותרה בולטת לעין וכמובן ששילוב המצנן החדש זוכה להדגשה. יחידת התאורה המקורית נראית כמו מלאכת מחשבת, והצללית נראית "דינמית" יותר.
המושב מתאים כבעבר בעיקר לגבוהי קומה וגבוהים פלוס, אך תנוחת הרכיבה מרגישה מצוין מהרגע הראשון וכמעט בכל מצב רכיבה, למעט שיוט במהירות אוטובאן. כמו בכל אחיו לקטגוריית התיור-הרפתקה, וכמובן אביו-מולידו שחתום על מוצאה, ה-GS נהנה מכידון רחב, מושב ורגליות שמרגישים כאילו הם מסוגלים לתמוך ברוכב במשך מאות קילומטרים ללא הפסקה. מרגישים, ומתגלים ככאלה בכל רכיבה ארוכה.
כמו בכל ב.מ.וו של העידן הנוכחי, מערכת המיתוג והמנופים קובעים גם כאן - שלא במפתיע - רף חדש בתעשייה. התחושה היא של איכות בלתי מתפשרת, השקעה מסיבית בתכנון-עיצוב ונוחות תפעול. במפתיע, השינוי המתבקש של מתג איתות בודד בצד שמאל מגלה כשל קליל בתכנון עבור בעלי ידיים קטנות, שכן גלגלת תפעול מערכת ה-GPS - אם קיימת כזו - דורשת פשוט כף יד גדולה.
2. נוחות רכיבה ונהיגה
לא במקרה הפך ה-GS הגדול לאופנוע הנמכר ביותר באירופה, ולא במקרה עושה רושם שהוא אחד מכלי הרכב הפופולאריים - ללא קשר למספר גלגלים וייעוד - על כבישי האלפים. עם רוכב או בשניים, עם מזוודות או בלי. הוא פשוט סוג של קסם מוטורי עבור על רוכב, בעיקר כשמדובר בכבישי הרים ומזג אוויר קיצי כמובן. איך עושה את זה החדש? למרבה האושר, יצא לנו לבחון אותו גם שם - והוא קסום לא פחות.
האופנוע הזה משרה על רוכבו אווירת רוגע ובטחון יוצאי דופן, ובדגם החדש על שפע מערכותיו ההגנה האקטיביות והפסיביות שהוא מציע, הוא טוב עוד יותר. וגם נוח מבעבר. אז נכון, גזע אופנועי ההרפתקה מציע בדרך כלל נוחות גבוהה, רק שהב.מ.וו מציע יותר. במקרים מסוימים, הרבה יותר.
3. מנוע-תיבת הילוכים
יחידת המנוע זכתה כאמור לצינון נוזל, אך כמובן שלא רק. יחס הדחיסה גבוה יותר, גל הארכובה חדש וקל מבעבר וניהול המנוע חדש. התוצאה היא הספק מרבי של 125 כ"ס צנועים יחסית לעידן הנוכחי, במקום ה-110 הצנועים מאד בעבר. נתון המומנט עומד על 12.6 קג"מ, ותיבת שישה הילוכים ומצמד (הידראולי, מעולה) חדשים מבטיחים להעניק פעולה נעימה מבעבר - אחת מנקודות החולשה הבודדות של ה-GS הגדול.
בפועל מתגלה האופנוע החדש כחיה נמרצת הרבה יותר מכפי שניתן היה לצפות לאור תוספת של 15 כ"ס בלבד. ולא רק כאשר הוא על מצב פעולה הספורטיבי מהחמישה הניתנים לבחירה. יכולת ההאצה מרשימה, ותגובת המנוע למצערת האלקטרונית מצוינת, טובה משמעותית מזו של האופנוע היוצא. יש אמנם תחושה כי בסל"ד נמוך ותנועה איטית שמר האופנוע הקודם על מומנט יעיל יותר, בזמן שהחדש מרגיש מעט מחוספס שם, אך בסך הכל ניכר שיפור. תיבת ההילוכים בתמיכת המצמד החדש מאפשרת העברות חלקות יותר, אך היא בפירוש אינה מהטובות בהן נתקלנו. ולא רק מכיוון שהיא צריכה לסובב ציר הינע כבד במקום שרשרת.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
ה-R1200GS הפך לאופנוע רב-כיולים. אם קודמו הציע שכוך מתכוונן בהתאם למשקל המועמס, האופנוע החדש באמת מאתגר את רוכבו במספר רב (לעיתים אפילו מדי) של כיול מצערת-מנוע-מתלים-ABS-ESP בהתאם לאופי הרכיבה והמשטח עליו נדרשים צמד הצמיגים לספק את מירב האחיזה. בעניין חשוב אחר, אין כל אתגר - מערך ההאטה של ה-GS מעולה. המון רגש, כמויות מרשימות של עוצמה. ואפילו ה-ABS נמנע כאן משיהוקים שהפגין בעבר.
אלא שלאחר כמה מאות ק"מ, שינויים אינטנסיביים ונכונות האזנה לאופנוע, ישלוט רוכב האופנוע הסופר-מודרני הזה בכל מצב אפשרי. והמשמעות היא כי ה-GS הגדול והכבד יכול להפוך לאופנוע ספורטיבי-עד-ספורט שיאתגר את יכולתו של כמעט כל רוכב, או כלי שיוט ותיור יוצא מהכלל, ועד כמובן נשק איכותי לכיבוש שבילים ועפר. ההיגוי מהיר ומדויק משמעותית מבעבר, בכל מצב רכיבה - החל מתקיפת פיתולים וכלה בבליעת מאות ק"מ ישרים של כביש מהיר.
וזו אחת מנקודות החוזק האדירות של הב.מ.וו החדש, המעניק טווח אופי ופעילות רחב הרבה יותר מקודמו. הוא מסוגל להיות ספורטיבי ממנו משמעותית, אך גם נוח יותר למרחקים ארוכים במהירות שפויה. הוא נוח יותר לנוסע המורכב ולרוכב, בכל מצב, ובפירוש בטוח יותר.
את זה הוא עושה עם מערכת ABS דור מתקדם ובקרת אחיזה משוכללת. אבל גם בעזרת המון רגש במנופים, ישיבה ניתנת להתאמה אישית והמון-המון תחושת ביטחון שאינה מוסברת בנתונים, אבל בהחלט מורגשת בכל מצב.
5. אבזור ומחיר
ב.מ.וו ציידו את ה-GS הגדול בכל טוב. לא ממש מפתיע כמובן, שכן ספינת הדגל הציעה מאז ומתמיד רשימת אבזור יוצאת דופן בעולם הדו-גלגלי. לוח המחוונים החדש הוא מופת של חשיפת מידע רלוונטי, וערכת המיתוג מימין ומשמאל לא רק מתפקדת מצוין, אלא גם מרגישה סופר-איכותית.
מערכות העזר כוללות כמובן ABS ו-ESC, אבל גם בחירה בחמישה מצבי ניהול מנוע-מצערת-מתלים. אלה האחרונים ניתנים לכיול בהתאם למשקל המועמס על האופנוע ובמספר מצבים, אך גם מתאימים עצמם לבחירה במצב הרכיבה.
כידון מחומם, מושב מתכוונן, בקרת שיוט, מסיט רוח קדמי שגובהו ניתן לשינוי, מנטר לחץ אוויר בצמיגים, הכנה למזוודות ול-GPS ומגן תחתון. ועוד לא הגענו לאבזרים היקפיים שניתן לרכוש בתשלום נוסף. החל מערכת הארגזים המרהיבה של המותג (כן, גם אותה חיקו כולם, לרבות יצרני ציוד ייעודי), דרך GPS עם תצוגה מצוינת וחיבור לקסדות.
אלא שתג המחיר העומד על 151 אלף שקל הופך את ה-1200 לאופנוע מאד יקר. מהיקרים בארץ ובכלל. הנחמה היחידה - ההיסטוריה מלמדת כי ירידת הערך של אופנועי ב.מ.וו, ובוודאי ה-R1200GS, נותרת שפויה ומנטרלת במקצת את כאב הכיס בעת הקניה.
ציון כולל וסיכום
+ יכולת כביש ושטח, אבזור, איכות
- מחיר
ולבסוף: ב.מ.וו R1200GS היוצא היה האופנוע הרב-משימתי הטוב והמוערך בעולם, ועל כך כמעט ולא היה ויכוח בין רוכבים מקצועיים, ונרשם קונצנזוס של ממש בקרב רוכשים שהסכימו לבלוע תג-מחיר סופר-עסיסי בתמורה. ה-GS החדש שהושק השנה, אמור היה להמשיך את דרכו של האופנוע היוצא בכל פרמטר אפשרי, ובנוסף, להתמודד עם תחרות - שלא לומר חקיינות - גדלה, והולכת ומשתפרת.
והוא מצליח. ה-1200 הגדול טוב מקודמו בכל פרמטר אפשרי, אבל עושה יותר מכך. הוא מצליח לא רק לשמור על פער איכות ממתחריו המשתפרים ומתרבים, אלא גם להגדיל את יתרון האיכות שהיה לו. וזה באמת הישג כמעט ולא נתפס. ואם היה לכם ספק כלשהו, בכך הוא גם שומר לעצמו את כתר האופנוע הרב-משימתי הטוב בעולם - ובפער ניכר.
שם יצרן ודגם | ב.מ.וו R1200GS |
מנוע | 2 צילינדרים בוקסר, נוזל-אוויר-שמן |
הילוכים | שישה |
נפח | 1,170 סמ"ק |
הספק מרבי | 125 כ"ס ב-7,700 סל"ד |
אורך | 221 ס"מ |
גובה מושב | 85-87 ס"מ |
בסיס גלגלים | 151 ס"מ |
משקל (רטוב) | 238 ק"ג |
מיכל דלק | 20 ליטר |
צמיג קדמי | 120/70-19 |
צמיג אחורי | 170/60-17 |
מחיר | 151 אלף שקל |