צפון חילוני, דרום חרדי: "לחלק את בית שמש"
על רקע הניצחון החרדי בבחירות המקומיות תתקיים הפגנה של התושבים החילונים והדתיים בעיר בדרישה לבדוק את כשירות ההצבעה. תושבת העיר: "יש כאן טרור דתי וכפייה דמוגרפית". מניתוח ההצבעה עולה כי המועמד החילוני קיבל רוב מוחץ בצפון העיר והחרדי בדרומה
על רקע הדרישה שעלתה בעבר לחלוקת העיר, להלן התפלגות ההצבעה לפי אזורים: (משה אבוטבול - נציג החרדים, אלי כהן - נציג החילונים והדתיים)
סיגל, דתייה-לאומית המתגוררת בעיר ומתכוונת להשתתף בהפגנה, אמרה ל-ynet: "אנחנו מאמינים שהניצחון לא היה כשר. יש כאן השתלטות של החרדים והמשמעות היא שהשכונות העתידיות שנבנות יוקצו לאוכלוסייה החרדית. יש כאן כפייה דמוגרפית על אנשים שלא רצו לגור בביתר עילית או בני ברק.
"העיר מתחרדת והולכת וזה בא לידי ביטוי במרחב הציבורי: הדרת נשים, הפרדה באוטובוסים, שלטים של צניעות ברחובות, קופות חולים נפרדות ושריפת דגלי ישראל ביום העצמאות. זה טרור דתי. אני מרגישה עכשיו תושבת לא רצויה בעיר. יום הבחירות היה יום אבל מבחינתנו".
כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:
- נתפס החשוד ברצח בת זוגו בתל מונד
- בלילה שבין שבת לראשון: חוזרים לשעון חורף
- מתנכלים לצוענים? חשד: עוד "מריה" ביוון
בין נעמה מרגוליס להצבעה בקלפי
המתיחות בין חרדים לבין חילונים בבית שמש רוחשת מתחת לפני השטח כבר שני עשורים, אבל לתודעה הארצית היא פרצה רק בסוף 2011, עם חשיפת פרשת הילדה נעמה מרגוליס. חברים בפלג חרדי קיצוני ושולי בעיר ירקו על מרגוליס, שהייתה בדרכה לבית הספר לבושה באופן שלא נראה להם צנוע מספיק. העובדה שמדובר במיעוט מבוטל בבית שמש לא שינתה את התוצאה בשטח: פרשת מרגוליס הייתה הגפרור שהצית חבית אבק שריפה שהמשיכה לבעור מאז והגיעה לשיא בבחירות המקומיות ביום שלישי.
אחרי שנתיים שבהן עסקו תושבי העיר באינטנסיביות בסוגיות כגון הדרת נשים ואפליה בהפניית תקציבים, הגיעה מערכת הבחירות הסוערת שרבים מתושבי בית שמש הציגו כקריטית במאבק על זהות העיר. לבסוף נבחר ראש העיר המכהן אבוטבול לחמש שנים נוספות. הוא גבר בקלפי על אלי כהן, המועמד המשותף לחילונים ולדתיים-הלאומיים תושבי העיר. המאבק היה צמוד יחסית, ובסופו גרף אבוטבול 51.9% מהקולות מול 46.5% בלבד של כהן (המועמד השלישי מאיר בלעיש זכה ל-1.6% אחוזים מהקולות).
ניצחונו של אבוטבול הוא התוצאה הצפויה של ההליך הדמוגרפי שעובר על בית שמש - כמו על עוד כמה ערים בארץ – מאז שנות ה-90. עד אותן שנים היה הרוב המכריע של האוכלוסייה על הקשת של חילונים-מסורתים-דתיים לאומיים, עם מיעוט חרדי בלבד, אבל במהלך 20 השנים האחרונות עברו חרדים רבים להתגורר בעיר והם מהווים כיום קרוב למחצית מתושביה. ב-2008 לא השכיל המחנה הציוני להתאחד סביב מועמד מוסכם, ואבוטבול היה לחרדי הראשון בראשות העיר.
"אנחנו חיים במדינה דמוקרטית, אז אנשים צריכים ליישר קו או להמשיך לקטר", אמר אתמול אבוטבול אחרי פרסום התוצאות. "בית שמש פשוט עובדת שינוי דמוגרפי. אני מתכוון להמשיך להנהיג את העיר בדרך של אחדות, ידידות ושולחן עגול. כולם מוזמנים להצטרף לקואליציה".
מי יחלק את העיר
אבוטבול חוזר שוב ושוב על כך שהוא "ראש העיר של כולם", אבל מתנגדיו טוענים שבמהלך חמש השנים האחרונות הוא שירת מגזר אחד בלבד והבליג נוכח אלימות הקיצונים. על רקע הקושי לכאורה למצוא שביל ביניים שיאפשר חיים חילוניים וחרדיים זה לצד זה, עלתה כבר לפני כשנתיים הצעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבחון חלוקה של העיר לשניים.
ההצעה גררה התנגדות גורפת מכל קצוות הקשת הפוליטית, בטענה שיישום הרעיון יהווה פשיטת רגל מוחלטת של הרעיון הציוני. משה גפני מיהדות התורה הוסיף: "אולי נחלק את הארץ כולה לפי ותיקים ועולים, דתיים ושאינם, ספרדים ואשכנזים, ערבים ויהודים?"
אבל היו גם מתנגדים שהחזיקו בנימוקים אידיאולוגיים-פחות. בראיון לרדיו החרדי "קול ברמה" שלל שר הפנים דאז אלי ישי את האפשרות, והסביר שחלוקה תיצור עיר חרדית ללא הכנסות ובלי יכולת קיום.
לקראת ההפגנה הערב אמר ישראל (34), בחור חילוני המתגורר בגבעת שרת: "המשמעות של להיות חילוני בבית שמש בימים אלה היא שרמת בית שמש הפכה להיות אזור סגור לנו. הייתי צריך לקנות משהו והחנות סמוך לבית שלי הייתה סגורה, אז עליתי לרמת בית שמש. אבל לא רצו לשרת אותי כי הייתי עם מכנסי ברמודה. נאלצתי לבקש מהמוכר בקיוסק ליד שיקנה בשבילי. זה מחלחל גם לאזורים החילוניים שבהם מבקשים להיכנס בלבוש צנוע. לפני 15 שנה היינו יושבים בבריכה פתוחה בשבת ושומעים מוזיקה, והיום בית שמש היא ערימה של זבל וצפרדעים".
Read this article in English