הוכרזו זוכי פסטיבל טוקיו
כנגד הציפיות המוקדמות, הסרט השבדי "אנחנו הטובות ביותר" שעוסק בהתבגרות של שלוש בנות שמכוננות להקת פאנק בשטוקהולם, זכה בפרס הסרט המצטיין של הפסטיבל, בזכות האנרגיה והקסם שבו. בפרס חבר השופטים זכה הסרט האיראני "לכופף את החוקים"
הפתעה נפלה הערב (ו') בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי של טוקיו ה-26, כשהסרט השבדי "אנחנו הטובות ביותר!", זכה בפרס הסרט המצטיין, וגבר על כמה מועמדים (למשל "על גברים וסוסים", שהסתפק בפרס הבימוי) שנחשבו למובילים. "אנחנו הטובות ביותר!", דרמת ההתבגרות על שלוש נערות בנות 13 שמכוננות להקת פאנק בשטוקהולם, 1982, הצליחה לכבוש את חבר השופטים, אותו הנהיג הבמאי הסיני הנודע צ'ן קאיגה ("שלום לפילגש") שהרעיף שבחים על "אנחנו הטובות ביותר!" וטען שהוא שופע אנרגיה וקסם, וכן ציין לטובה את הכוכבות הצעירות שלו.
ההחלטה הזאת הצליח להפתיע גם את במאי הסרט עצמו. "אני מופתע לחלוטין", התוודה לוקאס מודיסון בנאום התודה. "לא ציפיתי בכלל לזכות. אני ואשתי קוקו, שכתבה את הסיפור שהיה הבסיס לסרט, תכננו בכלל הערב לעשות שופינג, לקנות צעצועים לבתנו ולאכול ארוחת ערב, ופתאום אנחנו כאן על הבמה. אין לי מה לומר מרוב הלם. אני מרגיש כמו בחלום".
בפרס המיוחד של חבר השופטים זכה "לכופף את החוקים" של הבמאי האיראני בהנאם בזאדי - הסרט עוסק, באמצעות סיפור של להקת תיאטרון היוצאת להופיע בחו"ל, בפער הדורות כיום באיראן, ובאי המוכנות של הדור השלישי של המהפכה האירנית להתפשר ולוותר על העקרונות שלו. בזאדי אמר בנאום התודה שהוא רוצה לחלוק את הפרס עם הצעירים באיראן "ועם היוצרים שנאלצים להתמודד עם החוקים והאיסורים".
בפרס השחקן הטוב ביותר הוכתר וונג וואנצ'ונג על משחקו ב"לחיות ולמות באורדוס" בעוד הקומיקאית הפיליפינית הפופולרית יוג'ין דומינגו, גרפה את פרס השחקנית, אחרי שהוכיחה ב"סיפורי הספרית"
שהיא יכולה להיות גם שחקנית דרמטית ראויה.
פרס חביב הקהל הוענק ל"משפחה אדומה", סרט שכתב והפיק היוצר הדרום קוריאני הנודע קים קי-דוק, ועורר הרבה עניין בבירה היפנית. הסרט מטפל, לעתים בצורה קומית, בנושא רציני במיוחד: מרגלים צפון קוריאנים, גבר מבוגר, אישה וגבר בשנות ה-ה-30 לחייהם ונערה, נשלחים לחיות בדרום קוריאה ולהתחזות למשפחה נורמטיבית ומהוגנת.
בעוד הסוכנים מבצעים משימות, מאיסוף מידע ועד חיסולים, הם נאלצים לעשות זאת, אחרת המשפחות שלהם יפגעו. במהלך השהות בדרום-קוריאה, המשפחה המפוברקת מתחברת עם המשפחה השכנה הלא ממש מתפקדת, והמפגש הזה מטלטל את הוויית הסוכנים החשאים. הקהל בפסטיבל התחבר אל המסר האנושי, שקים קי-דוק העביר בתסריט שלו.
רגע מרגש נרשם בטקס החגיגי, כשהבמאית איומי סאקמוטו שניצחה בקטגוריית "הסרט היפני העצמאי" הודות לסרטה "פורמה", פרצה בבכי וכמעט התמוטטה על הבמה. הבמאי הנרגשת גילתה שהיא עבדה שש שנים על סרטה, ובשלב מסוים הפסיקה את העבודה עליו מאחר וחלתה.
ובינתיים, בהקצה האחר של העיר, חולק אתמול "פרס יפן 2013" לדרמות ותוכניות חינוכיות מטעם NHK, רשת הטלוויזיה הציבורית של יפן, בנוכחות יורש העצר של ארץ השמש העולה. זוהי השנה ה-40 שבה הטקס נערך, והפעם נכללים שני סרטים ישראלים תיעודים ברשימת הזוכים: "שיעור שיער" של תמי הראל ויובל אוצר, שניצח בקטגוריית סרטים לילדים בבית ספר יסודי ונבחר כסרט הטוב ביותר, ו"בעין הסערה" של שלי חרמון, שקיבל פרס מיוחד.
"שיעור שיער" עוסק בקלי, ילדה ישראלית שהתברכה בשיער ארוך. היא מחליטה להקריב ולקצוץ את שערה כדי לתרום אותו לילדה חולת סרטן. הסרט נעשה במסגרת פרויקט "אתגרים" של מחלקת הילדים והנוער של הערוץ הראשון. מירה וייס המפיקה והעורכת של "סיפור שיער", הגיעה לטקס בטוקיו כדי לקבל כנציגת רשות השידור את הפרס היוקרתי. חבר השופטים הבינלאומי נימק את הזכייה בעובדה שהסרט מביא סיפור מרגש במיוחד, שמלמד ילדים את חשיבות הנתינה.
ואילו "בעין הסערה" מציג סיפור חברות מפתיעה שנרקמת בין בסאם ורמי, פלסטינאי וישראלי, שהיו בעבר לוחמים מסורים. כל אחד מהשנים שילם את מחיר המלחמה - בנותיהם, עביר וסמדר, נהרגו במהלך הסכסוך. האבות השכולים האלה בחרו לחבור ולצאת למסע משותף, שנועד למנוע את המחזור האכזרי של נקמה.
ניר טורק, נספח התרבות של שגרירות ישראל בטוקיו קיבל את הפרס בשמה של הבמאי שלי חרמון, ונשא בשמה את נאום התודה: "בסאם ורמי הם דוגמא חייה שישנה אפשרות לדרך אלטרנטיבית. השנים מעניקים לנו תקווה שאויבים הם רק בני אדם שהולכים לאיבוד בשריון של פחד ובורות".