"יו גרנט נאה מדי בשביל התפקיד הזה"
ריצ'רד קרטיס, הבמאי והיוצר של קומדיות רומנטיות כמו "ארבע חתונות ולוויה אחת" ו"נוטינג היל", מסביר מה הניע אותו לכתוב על מסע בזמן בסרטו החדש "כל הזמן שבעולם". בראיון הוא מספר למה החליט לפרוש מהבימוי ומדוע החליט לתת את התפקיד הראשי דווקא לבחור שנראה כמו הומלס
מחשבה על היום המושלם ביותר שיכול להיות הובילה את הבמאי והכותב ריצ'רד קרטיס ליצור את הסרט "כל הזמן שבעולם", שבו הוא מערבב מסע בזמן עם הפילוסופיה שלו לחיים טובים יותר. "הרעיון לסרט נולד כאשר אני וחברי הטוב תהינו איך היינו מבלים את היום המושלם, ושנינו הגענו למסקנה שלא היינו רוצים לזכות בלוטו או לצאת לדייט עם דוגמנית - היינו רוצים רוצים לבלות בחיק המשפחה ולהיות בסביבת אהובינו", הוא מספר במהלך יום ראיונות עמו ועם השחקנים בלונדון.
קרטיס, מי שהביא לעולם כמה מהקומדיות הרומנטיות הבריטיות שהפכו לקאלט ("ארבע חתונות ולוויה אחת", "נוטינג היל", "אהבה זה כל הסיפור") ומי שהמציא את דמות הגבר האנגלי המגושם אך רומנטי להפליא, ואף הואשם על ידי יו גרנט בכך שהרס לו את החיים כי בגללו כולם חושבים שהוא בחור ממש נחמד, עוסק גם בסרטו החדש במערכת יחסים.
הסרט מגולל את סיפורו של טים לייק (דומהל גליסון), שמגלה שהוא ושאר הגברים במשפחה מסוגלים לנוע בזמן. טים לא יכול לשנות את ההיסטוריה, אבל הוא יכול לשנות את מה שקורה וקרה בחייו הפרטיים למען עתיד טוב יותר, ומחליט לצאת למסע בזמן כדי למצוא בת זוג. אחרי ניסיונות רבים הוא פוגש לבסוף את האחת - מרי (רייצ'ל מקאדמס) אמריקנית שמתגוררת בלונדון, בדומה לדמויות נשיות נוספות בסרטיו של קרטיס.
הסרט אמנם עוסק בנסיעה בזמן, אבל הוא הרבה יותר ריאליסטי ואישי מסרטים אחרים מאותו הז'אנר.
"ביססתי את התסריט על האושר שקיים בנורמליות, יצרתי את הנסיעה בזמן כדי לנסות לדון בשאלה - אם היו לך את כל האפשרויות בעולם, האם עדיין היית מבלה את זמנך באותו האופן? הנסיעה בזמן משמשת כטריק כדי להגיד משהו מאוד פשוט".
נתקלת בקשיים בתסריט בגלל המסע בזמן?
"עשיתי את המיטב, אבל לפעמים אתה קולט שכדי לעשות משהו אחד, אתה חייב לוותר על משהו אחר על מנת שיתאים כרונולוגית למסע בזמן. לכן ניסיתי לגשת לזה בצורה יותר ריאליסטית - אפשר לחזור אחורה רק לנקודות מסוימות בחיים, שהיו בהן אירועים מכוננים. לא רציתי שהוא ישנה את העולם. סוגיה נוספת שהייתי צריך להתמודד איתה היא העושר, והשורה שאני הכי גאה בה בתסריט היא כשאביו אומר לו 'לעולם לא פגשתי איש עשיר מאושר באמת'. וככה נפטרתי מזה".
אי אפשר שלא לשים לב לדמיון בין הדמות של דומהל לדמויות שיו גרנט מגלם.
"חייב להיות. אני חושב שיו לא מתאים לתפקיד כי הוא נאה מדי. דומהל היה מה שחיפשתי תמיד, מישהו יותר מחובר לקרקע, יותר נורמלי. הוא הגיע לאודישן הישר מהסט של 'אנה קרנינה' והיה לו זקן ענקי. הוא נראה כמו הומלס! אני חושב שהוא שחקן נהדר. מה שאני מחפש בשחקן זה בעיקר חוש הומור".
בכל סרטי המסעות בזמן הגיבורים הם תמיד גברים, למה נשים אף פעם לא מטיילות בזמן?
"זו שאלה טובה. אם הייתי עושה זאת שוב הייתי כותב את התסריט לאישה, זה יהיה סרט מעניין גם כן. אני נוטה בדרך כלל לכתוב מנקודת המבט שלי, שזוהי נקודת מבט גברית".
אשתו התמידית של הנוסע בזמן
רייצ'ל מקאדמס, אשר מגלמת בפעם השלישית בת זוג של נוסע בזמן ("אשתו של הנוסע בזמן", "חצות בפריז") מספרת שעד כה לא שמה לב לעניין. "עכשיו כשאנחנו מדברים, זה נראה מובן מאליו. מישהו אפילו הזכיר לי שגם ב'חצות בפריז' היתה נסיעה בזמן, אבל שכחתי מזה לגמרי כי לא הייתי חלק מזה. אני אוהבת את הדרך שבה ריצ'רד מיזג את הנסיעה בזמן עם הסיפור - יותר בעדינות ופחות מדע בדיוני. ב'אשתו של הנוסע' זו היתה ממש מחלה.
מקאדמס, שעבדה עם במאים ידועים כמו טרנס מאליק, וודי אלן ובריאן דה פלמה, מצהירה כי תמיד העריצה את סרטיו של קרטיס. "חברה טובה שלי עברה ניתוח ועוד לא סיפרתי לה שאני עושה את 'כל הזמן שבעולם', וכשדיברתי איתה בטלפון, שאלתי אותה מה אני יכולה להביא לה, והיא אמרה: 'אני רוצה רק דבר אחד - כל סרט של ריצ'ארד קרטיס'. אני חושבת שהוא השפיע על הרבה אנשים לאורך השנים. אני אוהבת את הדרך שהוא גורם לך לחשוב על מה שיש לך. יש בסרטים שלו משהו חמוץ-מתוק, הם תמיד מלאים בדמויות משוגעות, עסיסיות ופגומות. שמחתי מאוד להיות חלק קטן מהסרט שלו".
השחקן האנגלי הוותיק ביל ניי, אשר פרץ למיינסטרים בזכות תפקיד הרוקר המזדקן ב"אהבה זה כל הסיפור", חוזר לשתף פעולה עם קרטיס גם כאן בתפקיד אביו של גליסון.
אתה ממשיך לעבוד עם קרטיס.
"כי הוא ממשיך לבקש ממני! אני באמת מעריץ אותו - הוא אדם יוצא דופן והוא ממשיך לכתוב תסריטים מצוינים. בדרך כלל סרטים שהם "כנים", כמו שקוראים לזה בתעשייה, מראים כמה החיים הם רעים, ובעקבות זאת אתה לא רוצה לצאת מהמיטה. זה יוצא דופן לראות סרטים שהם כנים אשר מתארים כמה החיים יכולים להיות טובים, ואני חושב שריצ'רד אמיץ מספיק בשביל לעשות אותם. יש קבוצה של במאים שחושבים שהם מגניבים מדי לדברים האלה".
מה היית עושה אם יכולת לחזור בזמן?
"הייתי לובש מכנסיים אחרות או בוחר תספורות אחרות. הייתי מנסה להיות יותר שמח בחלקי ומשתדל להעז יותר.
זמן לעזוב
בראיונות קודמים הצהיר קרטיס כי "כל הזמן שבעולם" הוא הסרט האחרון שיביים. "אני חושב שזה נכון להירגע", הוא אומר. "כמו שהסרט הוא על לנצל את הימים בחייך, וזה לא שנגמר לי הזמן, אבל גם לא נשאר לי כל כך הרבה. שלושה חברי
משפחה שלי מתו מאז הסרט האחרון שלי. צילום סרט נמשך כ-1,000 ימים מלחיצים, ושאלתי את עצמי אם ככה אני רוצה לחיות את שארית חיי. אם אני רוצה לבלות עם ביל ניי, אני מעדיף לצאת איתו לחופשה. זה רצוני כרגע - לעשות את חיי פשוטים יותר".
כתבת כמה מהקומדיות הרומנטיות הקלאסיות של העשור האחרון, יש לך כללים לכתיבה של סרטים מהסוג הזה?
"אני חושב שהכלל הוא לא לחשוב שאתה כותב קומדיות רומנטיות. כשכתבתי את "כל הזמן שבעולם" בהחלט לא חשבתי שאני כותב קומדיה רומנטית. חשבתי שזהו סרט אוטוביוגרפי עם אהבה. אסור להיצמד לחוקים - הכי חשוב לא להיצמד לז'אנר, ורק לכתוב על אהבה שחווית, או אהבה שאתה רוצה לחוות".