שתף קטע נבחר
 

ישראל זה אירופה? הצחקתם את משרד הרישוי

במשרד התחבורה טוענים כי אנחנו מיישרים קו עם התקינה האירופאית לרכב. אז איך קרה שקטגוריות הרישוי לדו-גלגלי עברו מהפיכה בכל מדינה, ורק אצלנו נותרו ישנות, על כל ההשלכות הנגזרות מכך? עצבים על 2

בתחילת השנה עודכנו תקנות הרישוי לרכב דו ותלת-גלגלי בכל מדינות האיחוד האירופי, במטרה להפחית את מספר הנפגעים בתאונות דרכים. את זאת החליטו לעשות על-ידי אימון ודרישה נוקשים יותר ברף הכניסה לקבלת רישיון לדו-גלגלי, ובמקביל להעלות את הנפח וההספק במדרגת הביניים. בישראל לעומת זאת, לא נרשם שינוי כלשהו, למרות שהמדינה טוענת זה מכבר כי היא מעוניינת ליישר קו עם המקובל בשוק האירופאי. למעשה, בכל הנוגע לרכב (לרבות רישוי), היא עשתה זאת בעבר. אלא שבינואר 2013 הוכנסו שינויים מפליגים שמטרתם אחת - שיפור רמת הבטיחות בכלי רכב דו-גלגלי. אצלנו מסתבר, אפשר להמתין. למה? ככה.

 

מדרגות חדשות

בחודש יוני השנה התפרסמה ב-ynet ידיעה בנושא שערוריית דרגות הרישוי לרכב דו-גלגלי. הכתב בני ברק חשף כי האיחוד האירופאי העביר את מסמכי התקנות החדשות למדינות הרלוונטיות (כולל ישראל) לפני שנים לצורך עיון והכנת המערכת, אך רק אצלנו איש לא ממש התרגש. בכל מדינות אירופה התבצע השינוי בינואר השנה, כל יצרני הכלים הדו-גלגליים התאימו עצמם לשינוי. בישראל לא קרה דבר.

 

להזכירכם, אלה קטגוריות הרישוי החדשות באירופה:

  • AM - "טוסטוסים" בנפח מרבי של 50 סמ"ק, שמהירותם עד 45 קמ"ש. גיל מינימאלי לקבלת רישיון - 16. במדינות מסוימות אף 14 ו-15.
  • A1 - אופנועים וקטנועים בנפח מרבי של 125 סמ"ק, או 14.75 כ"ס לדו-גלגלי ו-20.11 כ"ס לתלת-גלגלי. גיל מינימאלי לקבלת רישיון - 16. באנגליה 17 ובבלגיה 18.
  • A2 - אופנועים וקטנועים ללא הגבלת נפח, ועם הספק מוגבל ל-46.9 כ"ס, ובתנאי שהמנוע לא מסוגל לייצר (לאחר הסרת מגבלה) יותר מ-93.8 כ"ס (פי 2). גיל מינימאלי להוצאת רישיון - 18. באנגליה 19.
  • A - אופנועים וקטנועים ללא הגבלת נפח או הספק. גיל מינימאלי לקבלת רישיון - 20, באנגליה 21. התנאי (שמתבטל בגיל 24): הרוכב צבר ותק רכיבה של שנתיים בקטגוריית רישוי נמוכה.

 

עיוותים והשלכות

מדוע בעצם השוואת מדרגות הרישוי לאלה של אירופה חשובה כל-כך? ראשית, כמובן מבחינה בטיחותית. מדרגות הרישוי החדשות נועדו למנוע - לא לגמרי, אך יותר מבעבר - מרוכבים לא מנוסים לרכוב על כלים חזקים מדי עבורם, לסכן בכך את עצמם והסביבה. כאמור, במדינת ישראל כנראה שאין בעיה כזו, או שהיא אינה מוכרת למקבלי ההחלטות. לפחות במבחן התוצאה.

 

סיבה נוספת וחשובה, הקשורה כמובן לראשונה, היא שיצרניות האופנועים הנחשבות בעולם החלו לייצר כלים בנפח הביניים החדש, בעלי הספקים המתאימים למגבלה החדשה. בדומה לישראל, יצרניות הדו-גלגלי ידעו מראש על השינוי המתקרב, והחלו - בשונה מישראל - להיערך כבר לפני שלוש ואפילו ארבע שנים.

 

קחו לדוגמה את ק.ט.מ דיוק 390 שהגיע אלינו ממש לאחרונה, ומייצר 44 כ"ס לפי הדרגה החדשה. אלינו הוא מגיע מוגבל ל-33 כ"ס על פי תקנות הרישוי הישנות. אלא שבתוך עמנו אנו חיים, ואם ראשי המדינה "חיים בקומבינה", למה שאזרחיה יחיו אחרת. במילים פשוטות, אופנועים בודדים יישארו מוגבלים ל-33 כ"ס.

 

וקחו עוד דוגמה. רוכב ישראלי שדרגת רישיונו היא הדרגה האמצעית, כלומר A1, יכול לרכוש סוזוקי GSX R-600 ספורטיבי שמייצר במקור הספק אדיר של 126 כ"ס, אך בישראל מוטלת עליו מגבלה של 33 כ"ס בלבד. בתמורה לסכום לא גבוה במיוחד ניתן לזרוק את ההגבלה לעזאזל, ולהחזיק ביד אופנוע חזק כמעט פי 4(!) ממה שהחוק מתיר. האמינו לנו, פצצות מתקתקות כאלה נעות בכבישי ישראל, ולא במספרים זניחים. תקנות הרישוי החדשות היו מונעות את זה כמובן.

 

ומה עם ביטוח, ומיסוי?

לא רק במדרגות הרישוי קיימת בעיה, אלא גם במדרגות הביטוח, וגם בשיטת המיסוי אותה רוצים ליישם כאן. מדרגות הביטוח מתייחסות כיום רק לנפח האופנוע-קטנוע, ומתעלמות לחלוטין מההספק שהמנוע מייצר - עניין שמשפיע כמובן באופן ישיר על הבטיחות. אז נכון, מדובר בבעיה ישנה אמנם, אך היא מציקה כעת יותר עם פריחתם של אופנועים וקטנועים בנפחי 300 סמ"ק.

 

קבלו אם כן עיוות נוסף שיבהיר את הבעיה. המנוע בהונדה פורצה 300 החדש שהגיע לאחרונה, מפיק 24 כ"ס בכלי שמשקלו 190 ק"ג. בגלל ההתייחסות לנתון הנפח כקובע את מדרגת הביטוח, בעל קטנוע כזה יאלץ לשלם ביטוח חובה גבוה יותר, מרוכב על קטנוע 250 עם מנוע חזק יותר, יחס הספק-משקל טוב יותר, המאיץ מהר יותר ומגיע למהירות גבוהה יותר. עם שינוי התקנות, המגמה באירופה היא שה-300 הוא ה-250 "החדש", ולכן רוב הקטנועים החדשים בנפחים אלו עושים שימוש במנועי 250 סמ"ק שהוגדלו במקצת,.

 

ויש עוד. על-פי שיטת המיסוי החדשה אותה רוצים ליישם כאן, יוגדרו קטגוריות הדו-גלגליים לפי הספק. זה טוב ויפה, אך האם קביעת קטגוריית ההספק תתאים לתקנות החדשות? התשובה שלילית. ההתייחסות תהיה לתקנות הישנות, כך שכל הקטנועים והאופנועים החדשים שייוצרו לשוק האירופי בהתאם לקטגוריות הנהוגות שם, יסבלו ממשא מיותר של מס מכביד.

 

ומה יהיה? טוב ששאלתם

נכון לרגע הפרסום, שום דבר. נראה כי לכל משרד בממשלה יש את האינטרסים שלו. כך למשל, קטנוע בנפח 300 סמ"ק מוגדר על-ידי רשות המסים הישראלית כ"מותרות". קטנוע שבכל מדינה אחרת בעולם מוכר ככלי תחבורה בסיסי לכל היותר, מיישר בישראל של שלהי 2013 קו עם סיגר יקר-יאכטה עצומה-מטוס סילון פרטי ופנטהאוז במגדל יוקרתי. ואם אתם חושבים שמדובר רק בסמנטיקה, אתם טועים ובגדול.

 

אגב, למשרד התחבורה יש עבורנו תשובה לשאלה מדוע, ומתי: "התאמת התקנות לתקינה האירופאית מצויה כיום בהליך חקיקה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
אופנועים במחאה - אז רכבו, אז מה?
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים