די לפינוק! מחזירים האחריות לשיעורי הבית לילדים
הם לא יודעים מה היו שיעורי הבית, שוכחים שיש מחר מבחן ורגע לפני שאתם יוצאים מהדלת בבוקר, נזכרים שצריך להביא לבית הספר חולצה לבנה. ככה זה כשהאחריות למטלות שניתנות מבית הספר הופקעה מהילדים - ועברה לידי ההורים. פרופ' עמוס רולידר ואפרת מונשרי גורן דורשים להחזיר את המצב לקדמותו בדרך הפשוטה ביותר: היומן
שנת הלימודים סוף כל סוף החלה באמת, ואחרי החגים וההתאקלמות הגיעה תקופת לימודים רציפה ואיתה שיעורי בית, מבחנים ועבודות. השגרה האינטנסיבית והמטלות הרבות לא תמיד מאפשרות להורים לעקוב אחרי הפעילות הלימודית של הילדים - וככל שהילדים גדלים כך גם מידת המעורבות קטנה.
כל החדשות, הטורים, המדריכים והכתבות בעמוד הפייסבוק של ynet הורים
השאלה שאנחנו נשאלים תמיד היא איך יוצרים אצל הילד, כבר בכיתות הנמוכות, הרגלים נכונים ללמידה ויכולת להתארגנות. השאלה באה על רקע הצעקות הנשמעות בבתים רבים, בערב ובבוקר: "הכנת מערכת?", "סידרת תיק?", וכמובן לאחר הערות של המורים על אי הבאת ציוד או הכנת שיעורי בית. אם אתם מהנהנים ומזדהים עם המירוץ האין סופי אחרי הכנת שיעורים, בדיקת הילד ונסייון להבין מה היה היום בבית הספר, הטור הזה בדיוק בשבילכם.
הכתבות האחרונות של עמוס ואפרת בערוץ הורים :
בעיות שינה וריכוז: הנזק שגורם הטאבלט לפעוטות
"אמא, אל תלכי": להפוך את הפרידה בגן לקלה יותר
"אבל אני עייף": להתארגן בבוקר - בלי צעקות
"אם תמשיכו לריב, אנחנו מסתובבים וחוזרים"
לא פעם אנחנו שומעים מהורים שהילד פשוט שכח שיש מבחן, לא זכר להכין שיעורי בית, שכח חולצה לבנה לטקס ואפילו הגיע ליום של טיול עם מערכת רגילה. למה זה קורה? עומס הלימודים, הרצון של הילד לבלות דווקא מול הטלוויזיה והעובדה הפשוטה שאנחנו לפעמים שוכחים הם כמובן בין הגורמים לכך, אבל ישנה סיבה נוספת: אף אחד לא לימד את הילדים הללו כיצד להתארגן וכיצד להצליח לסדר את הפעילות שלהם הכוללת למידה, מבחנים וחוגים, באופן יעיל.
נכון אתם שם תמיד, מזכירים, מתעניינים (יש שיגידו חופרים), אבל אם הדברים לא נכתבו באיזשהו מקום, יש סיכוי טוב שהם ישכחו או שיזכרו בהם ממש שנייה אחרי שסוף כל סוף הם נכנסו למיטות, או בבוקר, כשכולם בלחץ כבר לצאת מהבית.
מה אנחנו מציעים? פשוט מאוד: קאמבק ליומן. פשוט להחזיר את היומן לשימוש קבוע. דווקא היום, כשמבחר היומנים גדול כל כך וצבעוני, הילדים רואים בו אקססורי, ולא ציוד משמעותי שיכול לעזור להם. הם לא אשמים בכך. היומנים החדשים מכילים בתוכם קופוני הנחה, סקירה על כוכבי טלוויזיה ומוזיקה, תאריכים חשובים (כמו יום הולדתו של ג'סטין ביבר) ועוד מידע משמעותי מעין כמוהו. אין פלא שהשימוש הפשוט של היומן נשכח מזמן, והוא בעיקר הפך למחברת מגניבה.
למה היומן חשוב?
יומן מאפשר תכנון זמן: שימוש קבוע ביומן כבר מכיתה א' והפיכת השימוש בו להרגל מבטיחים במידה רבה כי הילד יהפוך ללומד עצמאי היודע לתכנן את זמנו ולקבוע בצורה חכמה סדרי עדיפויות.
היומן מאפשר לזכור: יומן מפחית את הסיכויים כי הילד שלכם ישכח לבצע מטלות חשובות או שייזכר בהן ברגע האחרון, כי בינינו, הרבה יותר קל לזכור שעוד מעט משודרת "השמינייה" מאשר שבשעה הראשונה העבירו רשימת מילים להכתבה.
היומן מאפשר ארגון זמן ומעודד דחיית סיפוקים: ישנו קשר ישיר בין כישורי ארגון ותכנון לבין יכולת דחיית סיפוקים. לדוגמה, דרך היומן ברור לילד כי צריך לבצע חובות הכרחיות כמו שיעורי בית ולמידה לקראת מבחנים לפני עיסוק בפעילויות מועדפות ומפתות כמחשב וטלוויזיה.
התוצאות די ברורות: ללא יומן או כל מחברת אחרת המארגנת את המידע, ילדים מגיעים לבית הספר ללא שיעורי בית, או עם שיעורי בית הנעשים ברגע האחרון באופן שטחי. הם אינם יודעים כיצד לפנות זמן לביצוע מטלות ולמידה למבחנים המתקיימים במועדים רחוקים מהיום בו ניתנו.
ללא יומן מתגברים משמעותית החיכוכים בין ההורים להילדים בכל הקשור לסדר יומם ולעובדה כי הילד משום מה אינו אחראי, מזלזל ואינו לוקח ברצינות את החובות שלו. חיכוכים ומריבות אלו היו יכולים להימנע במידה רבה לו היינו מקנים לילדינו באמצעות היומן מיומנויות סדר וארגון - וכתוצאה מכך היה גדל ילד הלומד להיות לומד אחראי ועצמאי.
למה צריך יומן כשיש משרת?
אם ליומן רק יתרונות איך קורה שמידי שנה פוחת מספר הילדים המשתמש בו ככלי עזר לתכנון וארגון? חייבים להודות כי אחת הסיבות שהילדים שלנו לא משתמשים ביומן היא שגם המורים וגם ההורים אינם מלמדים ומקפידים על הקניית ערך חשוב זה - המחדל כולו שלנו.
היום, עם כניסת מערכות ניהול המאפשרות לתלמידים ולהורים לקבל ישירות לבית מידע שוטף על תפקודו של הילד בבית הספר, כולל המשימות שניתנו לו, מתקבל הרושם כי אין כבר צורך ביומן. מה שקורה בפועל הוא שהאחריות לתכנון וארגון עברה למורים, המכניסים נתונים למערכת, ולהורים, הדואגים (במקום ילדיהם) לתכנן ולארגן כל מה שצריך. במילים אחרות, ההורים הפכו שוב למשרתים ולמזכירים של ילדיהם, גם בכל הקשור לתכנון וארגון המטלות מבית הספר.
אז מה אנחנו ממליצים?
המלצות למורים:
דאגו לבדוק בתחילת כל שיעור שהתלמידים הביאו את היומן וכי הוא נמצא על השולחן, מוכן לשימוש במהלך ובסופו של השיעור.
הכניסו למרכיבי ההערכה והציון סעיף הקשור להבאת יומן וציוד לימודי.
דאגו כי את חמש הדקות האחרונות של כל שיעור הילדים יקדישו לרישום ביומן (לא במחברות עצמן) של מטלות הבית ו/או כל משימה לימודית אחרת שעליהם לבצע (הבאת חפצים, הכנה לקראת מבחן, מידע להורים וכו').
בדקו כי הילדים אכן רשמו ביומן!
אל תוותרו חזקו ופרגנו לילדים על שימוש עקבי ביומן ואל תאפשרו אחרת!
המלצות להורים:
וודאו עם חזרתכם מהעבודה כי הילד רשם ביומן את המטלות.
שבחו אותו על שימוש אחראי ועקבי ביומן.
אל תסתפקו באמירה "אני זוכר בעל פה ואיני זקוק ליומן" - קבלת אמירה כזו מהילד היא מרשם בטוח לבעיות וצרות בעתיד.
אל תעשו את העבודה בשבילו: במידה והוא לא רשם ביומן ,דאגו כי יטלפן לחבר או למורה וירשום ביומן - לפני כל פעילות אחרת.
במידה והמידע על שיעורי הבית מגיע באמצעות האינטרנט, דאגו כי הילד הוא זה שאחראי להורדת האינפורמציה וניהול חייו - ולא אתם.
גם אתם ההורים: אל תוותרו - חזקו ופרגנו לילדים על שימוש עקבי ביומן ואל תאפשרו אחרת!
אה, כן. לא תזיק גם דוגמה אישית.
אל תשכחו - יש קשר הדוק בין מיומנויות תכנון וארגון לבין הישגים אקדמיים. לא לחינם אומרים כי מי שמצליחים בחיים הם לאו דווקא החכמים, אלא המאורגנים.
פרופ' עמוס רולידר ראש המחלקה למדעי ההתנהגות המכללה האקדמית כנרת וראש מרכז רולידר לייעוץ והכוונה הורית. אפרת מונשרי גורן היא אמא לארבעה, יועצת להורים ויועצת אסטרטגית לשיווק הורי