לא דיווחתם על חתונה? זאת עבירה פלילית
אישה ערכה טקס חתונה לא פורמלי עם בן זוגה ואחרי כמה שנים נפרדה ממנו. כשביקשה להתחתן שוב - הפעם כדת משה וישראל - בית הדין הרבני חייב אותה להשיג גט. הדיין: "אי דיווח על נישואים עלול לגרור שנתיים מאסר"
לפני שנים נישאה אישה לבן זוגה בידי רב לא רשמי וחתונתם לא תועדה אצל רשם הנישואים. לימים נפרדו בני הזוג, שכבר היו הורים לילד, ואחרי זמן מה ביקשה האישה להתחתן שוב. האם עליה להתגרש קודם? בית הדין הרבני דן בסוגיה, תוך התייחסות לחקיקה חדשה, שעל פיה קיום נישואים פרטיים ללא רישום מהווה עבירה פלילית.
על פי תקנות הרבנות הראשית, אישה שלה ילד מחוץ לנישואים ומבקשת להתחתן, צריכה להגיש לבית הדין הרבני בקשה להיתר נישואין. כך עשתה האישה, שביקשה להתחתן עם גבר שאינו אבי בנה.
במסגרת הדיון בבית הדין הרבני היא הצהירה שלא התחתנה עם אבי הילד. לדבריה, הם היו אמורים להתחתן אבל לבסוף האירוע בוטל. אלא שבדיקה ממוחשבת במערכת הממוחשבת של בית הדין העלתה בקשה ישנה של האישה, שבמסגרתה הצהירה שהיא נשואה. מבדיקה התברר שהשניים התחתנו בנישואים פרטיים שלא נרשמו במוסדות המדינה.
אחרי שעומתה עם ההצהרה הודתה האישה שנערכה חופה לה ולאבי בנה, ניתנה לה טבעת והוא אמר "הרי את מקודשת לי". אולם לטענתה, לא הייתה זו חתונה רשמית ואפילו הרב עצמו אמר לה זאת. למרות זאת, בית הדין קבע שבנסיבות אלה חייבת האישה להתגרש, ולשם כך אף איתר את אבי הילד ושכנע אותו לעשות זאת.
"לעקור נישואין פרטיים מהשורש"
בהחלטתו טען הדיין, הרב דוד מלכא, שיש לעקור את תופעת הנישואין הפרטיים מהשורש, וקבע שעריכת נישואין כאלה נגועה ברשלנות וגורמת לבזבוז זמן שיפוטי יקר. "המבקשת יכולה הייתה להיכשל ולהכשיל את לשכת רבנות ברישומה לנישואין", כתב בפסק הדין.
הרב מלכא הזכיר את תיקון פקודת הנישואין והגירושין (מ-29 באוקטובר), שלפיו מי שלא דואג לרישום הנישואין או הגירושין שלו עלול למצוא עצמו חשוף להליך פלילי ולהישלח למאסר של שנתיים: "זהו תיקון חשוב מאוד לתקנת הציבור בישראל".
לבסוף, ומאחר שהאישה קיבלה גט כדת וכדין, התיר לה הדיין להינשא לבחיר לבה. אבל במקביל הוא ביקש ממנהל בתי הדין הרבניים להוציא מכתב לרב שהשיא את המבקשת, על מנת להעמידו על חומרת מעשיו ועל תוצאותיהם הרות הגורל.
עריכת נישואים בין בני זוג יהודיים במדינת ישראל נמצאת תחת מונופול של הרבנות הראשית וכרוכה בפרוצדורה ארוכה ומפורטת. אלא שההלכה היהודית מציבה תנאים מחמירים הרבה פחות (איש יכול לקדש אישה באחת משלוש דרכים: כסף, שטר או ביאה). אחד המקרים הקיצוניים יותר של קיום קידושין פרטיים נחשף ב-2010, כאשר בית הדין הרבני גילה "מתחתן סדרתי" שהיה נשוי לשש נשים, ארבע מהן בקידושין פרטיים.
- לעיון בפסק הדין - לחצו כאן
- הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
- עו"ד ליהיא כהן דמבינסקי
, בעלת משרד העוסק בתחום המשפחה והירושה
מומלצים