ברידג'ט ג'ונס החדשה: אותה הגברת, בערך
כשהלן פילדינג הביאה לעולם את ברידג'ט ג'ונס היא הואשמה בכך שיצרה דמות ילדותית בעלת אובססיה לגברים ולאלכוהול. בספרה החדש "מטורפת על הבחור", הרווקה הכי פופולרית בעולם היא בת 50. "אין אף אחד שמייצג את הנשים שאני רואה מסביבי כיום", סיפרה הסופרת במפגש עם קוראים בלונדון
פילדינג, בלונדינית נעימה עם שתי גומות ענקיות, הגיעה למפגש מלווה באחיה ובשני ילדיה (בני שבע ותשע) וגם בחברה הטוב ריצ'ארד קרטיס שכתב את התסריט ל"ארבע חתונות ולוויה" ו"נוטינג היל", וביים את "אהבה זה כל הסיפור". "ריצ'ארד היה הראשון שקרא את הספר", מספרת פילדינג. "הוא ליווה אותי לאורך כל הקריירה שלי, ואני סומכת על דעתו בעיניים עצומות".
יומנה של אלמנה
לאחרונה אלו שבועות מתוקים-מרירים שעוברים על פילדינג. הספר החדש זינק לראש טבלת המכירות באנגליה עוד לפני שיצא לאור, רק מהזמנות ומכירות מוקדמות. הציפייה וההתרגשות שליוו אותו היו אדירים, אולם אז הגיעה החשיפה של עיתון "הסנדיי טיימס". בספר החדש, ברידג'ט ג'ונס היא בת 51, יש לה שני ילדים והיא אלמנה. כן, פילדינג הרגה את מארק דארסי, אהבת חייה של ברידג'ט, וגיבורן של מאות אלפי קוראות ברחבי העולם.
אבל הבגידה באחוות האחיות, ב"סיסטרהוד", בכך שהרגה את גיבורן הרומנטי, היתה רק אחת מההאשמות שנזרקו לכיוונה של פילדינג בשבועות האחרונים. היא חטפה ביקורת גם על כך שהיא מציירת את ברידג'ט היותר מבוגרת באותה רוח של תאונת דרכים קטלנית שכה אפיינה אותה בשנות ה-30 לחייה. "לא הגיע זמן שברידג'ט תתבגר?" שאלו המבקרים, "זה לא מה שמאפיין את הנשים של היום".
"ידעתי שהדבר יגרור תגובות", אומרת פילדינג, "אבל לא הייתי מוכנה לכך שאשב בערב בפיג'מה מול הטלוויזיה ואראה חדשות על המשבר בסוריה, והכותרת הבאה שתהיה היא 'מארק דארסי מת'. פרופורציות אנשים, פרופורציות".
בנוגע לטענה שהיא בגדה בסוף הטוב של הרווקה, היא טוענת, "אני חושבת שהייתי בוגדת בברידג'ט ובעצמי הרבה יותר אם הייתי ממשיכה שוב בעוד מאותו הדבר. תקשיבו, דארסי הוא כזה ג'נטלמן, לא היה סיכוי בעולם שהוא היה עוזב את ברידג'ט. זו היתה הדרך היחידה לעשות את זה. חוץ מזה, כולנו מבוגרים יותר עכשיו, ודברים קורים. אף אחד לא מגיע לגיל של ברידג'ט בלי לחוות אובדן. חוץ מזה, הייתי צריכה לעשות משהו כדי שהספר הזה יהיה שונה במידה ניכרת משני הספרים שקדמו לו, בהם ברידג'ט סוף סוף מצאה אהבה".
"לא היה קל להגיד לדארסי שלום", היא עונה לשאלה איך הרגיש להיפרד. "האמת היא שהרגע הכי קשה היה כשהתקשרתי לקולין פירת' שגילם אותו בשני הסרטים של ברידג'ט. הרגשתי שאני חייבת להגיד לו, לפני שהוא ישמע על זה ממקום אחר, או יקרא על זה. הרגשתי אחריות. קולין ואני חברים מאוד טובים. אז התקשרתי אליו ואמרתי 'קולין, יש לי משהו לספר לך. אתה יושב?', ואז אמרתי: 'קולין, הרגתי את דארסי'. השתררה מן דממה על הקו ושנינו היינו חנוקים, ואז אחרי שתי דקות פשוט התחלנו לצחוק. הרי בסך הכל לא מדובר באדם אמיתי".
הומור שחור ומרומם
לפילדינג חשוב להרגיע את הקוראים ולהסביר שלמרות שברידג'ט מתאלמנת, הספר עדיין מצחיק ומרומם. "מה שמאפיין את ברידג'ט הוא שהקומדיה מגיעה תמיד ממצבים אמיתיים. דברים קשים קורים בחיים, והיא מצליחה לעבור אותם. היא שורדת. היא מצליחה להגיע לצד השני ועדיין למצוא את הצד הקומי שבעניין. זה כואב אבל היא עדיין צוחקת. זהו מסר שהיה לי חשוב להעביר. אה, ודניאל קליבר עדיין שם".
באמצע שנות ה-90 הדמות הקומית שיצרה פילדינג נתנה קול לרווקות הקרייריסטיות שנהנו מהחיים, אבל הרגישו כמו כישלון כי לא היו בזוגיות בעוד השעון הביולוגי דופק על דלתן. הספרים שלה, והסרט שנבע מתוכם, סייעו לה להרגיש שהן לא לבד. היום, 14 שנה לאחר מכן, ברידג'ט היא אלמנה בשנות ה-50 לחייה, שמנהלת רומן עם מישהו שצעיר ממנה בהרבה. פילדינג עצמה בת 55, וטוענת שהמוטיבציה לכתיבת הספר כיום, זהה לזו שהיתה לה שכתבה את הספר הראשון.
"אני חושבת שיש את אותה הסתכלות היום על נשים בשנות ה-50 לחייהן, כמו שהיתה על הרווקות 'הזקנות' בשנות ה-90. אין אף אחד שמייצג את הנשים שאני רואה מסביבי כיום. יש לנו את אותם הבגדים, אנחנו עושות את אותם הדברים, יש לנו את אותם החברים, ואנחנו עדיין נהנות לצאת בערב, לשתות בקבוק יין ולצחוק. זה הסיפור שאני רוצה לספר עכשיו".
יש שלא קונים את ההסבר הזה אבל, גם כשברידג'ט היתה הרווקה הפופולרית ביותר בעולם, פילדינג הואשמה בכך שיצרה דמות ילדותית, בעלת אובססיה לגברים ולאלכוהול. עכשיו עם "מטורפת על הבחור" הביקורת תופחת: ברידג'ט לא מייצגת את הדור, היא בדיחה, והיא עדיין מתבגרת. 'האם אישה בת 51 עם שני ילדים תתעניין רק בכמה המגפיים שלה גבוהים ובטוויטר?' כתב עיתונאי אחד על הספר. "האם פילדינג בלבלה את ההכרזה של דארסי לברידג'ט שהוא 'אוהב אותה כמו שהיא' עם 'תשארי כמו שאת'?" שאל עיתונאי אחר.
אבל נראה כי פילדינג לא ממש מושפעת מהתגובות האלו. אולי זו הסביבה השכונתית המאוד תומכת במפגש שנכחתי בו, אולי הנוכחות של החברים והמשפחה, אבל היא צוחקת בגלל ש"היומן המקורי של ברידג'ט התבסס על אמת, והספר הזה מגיע מאותו המקום בדיוק. לי יש זוג של מגפיים מהממים ומאוד גבוהים, ואני חושבת שזה די אכזרי לומר שבגלל שאישה היא בת 50, היא לא יכולה לנעול אותם. אנחנו לא הופכות פתאום לנשים קטנות וזקנות שסורגות. מבחינתי זה מסר פמיניסטי בריא".
הרבה מאמינים ש"יומנה של ברידג'ט ג'ונס" היה מעין אוטוביוגרפיה קומית של הסופרת. פילדינג עצמה החלה דרכה בתקשורת בתור מגישת שטח של תוכנית בוקר, ולא היתה מאוד טובה בכך. בתחילת
שנות ה-30 לחייה היא התגוררה בדירת סטודיו קטנה וחמימה בפרימרוז היל, כתבה טור לעיתון והיתה חלק מקבוצת חברים מלוכדת. לכן, מאוד מפתה להאמין ש"מטורפת על הבחור" אף הוא בגדול אוטוביוגרפי, עם המגפיים, הילדים וכל מה שנלווה.
כיום פילדינג היא רווקה (לאחר שנפרדה מבן זוגה, הכותב של 'משפחת סימפסון', קווין קוראן ב-2009), גרה בלונדון ומגדלת שני ילדים. ברידג'ט הולכת למסיבות נוצצות - גם הלן. ברידג'ט מנהלת חיים פעילים ברשתות החברתיות - גם הלן.
בנוגע לשאלה האם היא תשקול לצאת עם מישהו כמו רוקסטר, הצעיר בן ה-29 שמנהל איזו שהיא מערכת יחסים עם ברידג'ט, ושצעיר מספיק להיות הבן שלה, היא עונה "אני לחלוטין לטובת הבדלים בגילאים. יש את המונח הזה 'קוגרית' שרומז שהדרך היחידה בה אישה בשלה תוכל לצאת עם גבר צעיר ממנה היא זו של לצוד אותו כמו טרף. אבל יש בוודאות המון מערכות יחסים כאלה שהן פשוט מקסימות. אולי לא תמיד, אבל חלקן מקסימות".
לקראת סיומו של הערב מתייחסת פילידינג גם להשפעה של פרימרוז היל על הכתיבה שלה. "חלק מהדמויות בשלושת הספרים הם גלגול של כל מיני דיירים באיזור. האנשים בפרימרוז היל נהגו ונוהגים לספר לי כאלה סיפורים מצחיקים על החיים שלהם, שרבים מהם מצאו את עצמם בספרים. כמו שאמרתי, ברידג'ט מגיעה ממקום מאוד אמיתי".