קנינו יותר, נהגנו פחות - אנחנו והאוטו ב-2012
מחירי הדלק, המצב הכלכלי והתחושה הכללית, השפיעו על האופן בו השתמשנו במכונית הפרטית ב-2012. קנינו אמנם יותר מכוניות חדשות, אבל נהגנו בהן פחות
הישראלים נוהגים פחות, ביותר מכוניות חדשות. נתוני הלמ"ס המתפרסמים היום קובעים כי ב-2012 צבר צי הרכב בישראל 50 מיליארד ק"מ. המשמעות היא ירידה של 1.7% לעומת נתוני 2011. הוסיפו לכך את העובדה שמצבת כלי הרכב השונים על הכביש דווקא גדלה ב-4.1%, ותקבלו צניחה משמעותית עוד יותר בקילומטראז' הממוצע של כלי הרכב, בקרוב ל-6%.
בממוצע נהגנו ברכב הפרטי - אותו רכשנו במחיר מלא - למרחק של 14.3 אלף ק"מ בלבד. רכב דומה אך צמוד (ליסינג) צבר במהלך 2012 לא פחות מ-31.4 אלף ק"מ.
על-פי נתוני הלמ"ס, מכוניות פרטיות נסעו בישראל 5.1% פחות קילומטרים, משאיות צמצמו את המרחק הכולל ב-6.1%, ואופנועים הציגו את הירידה הגדולה ביותר בנסועה - 7.1%. את הירידה הקלה ביותר בסך הקילומטרים שנצברו, רשמו אוטובוסים זעירים וגדולים, ירידה שנעה בין אחוז ל-2%.
עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי מכונית בבעלות פרטית בישראל נסעה בממוצע בשנת 2012 מרחק של 14.3 אלף ק"מ. זאת לעומת רכב נוסעים השייך לחברת ליסינג - שצבר בממוצע 31.4 אלף ק"מ - אפילו יותר ממכוניות השכרה (30.1 אלף ק"מ בממוצע). נסועה ממוצעת נמוכה במיוחד רשמו רכבי אספנות - כלי רכב שגילם 30 שנה ויותר. אלו נסעו בשנת 2012 כ-2,100 ק"מ בלבד.
לפי הלמ"ס, למרות שהנסועה ירדה - קצב פיתוח הכבישים עדיין רחוק מלהשביע רצון. מאז שנת 2000 ועד סוף 2012, הנסועה המצטברת בישראל זינקה ב-36%. קצב הצמיחה של הכבישים היה מתון יותר, עם גידול של 14% בלבד באורכם ו-32% בשטחם. נתונים אלה יכולים להסביר, לפחות באופן חלקי, מדוע רבים מהישראלים בילו בשנה החולפת יותר בפקקים מכפי שבשנים הקודמות.
נסועה שנתית ממוצעת ב-2012
- רכב פרטי (כולל ליסינג והשכרה) - 16.3 אלף ק"מ (5.1%-)
- משאיות - 26.5 אלף ק"מ (6.1%-)
- אוטובוסים - 58.9 אלף ק"מ (0.9%-)
- מוניות - 78.8 אלף ק"מ (3.5%-)
- דו-גלגליים - 7,000 ק"מ (7.1%-)