"אם צעירים יגורו בבורסה, יהיו פחות זונות"
בכנס איגוד המהנדסים בת"א אמר מהנדס העיר לונדון, פיטר ריס: כדי שעיר תהפוך למרכז עסקים בינלאומי, היא חייבת לספק אזור בילויים - ללא מגורים. על כך השיב מהנדס העיר ר"ג, חיים כהן, כי דווקא עירוב שימושים יעשה את העבודה: "אם בבורסה היו גרים גם צעירים, הייתה פחות פעילות של זונות"
"תל-אביב יכולה להיות עיר עסקים בינלאומית - אך חייבת גם תשתית תחבורתית מתאימה". כך אמר הבוקר (ג') פיטר ריס, מתכנן הסיטי של לונדון, בכנס איגוד המהנדסים לבנייה ולתשתיות שנערך בגני התערוכה בתל-אביב. ריס השווה את תל-אביב לבירה הבריטית ואמר כי מבחינת מיקומה של העיר ללא הפסקה ואפשרויות הבילוי המגוונות שבה, היא בהחלט יכולה למשוך אנשי עסקים - אולם קודם עליה להקים רכבת קלה.
- תושבי ר"ג זועמים: מגדלי הבורסה מגיעים לשכונות
- מגדלי ענק ברמת גן: האם התושבים יעצרו אותם?
- רמת גן: מגדל בן 39 קומות יוקם בבורסה
ריס ציין כי אזור העסקים בעיר חייב לספק בילויים לאנשי העסקים, ולכן לאו דוקא מתאים למגורים של משפחות. לדבריו, כל עיר זקוקה לאזור שהוא "על הקצה" - רועש וסוער, מקום שמשפחות לא ירצו לגור בו - אבל כל מי שמבקר בעיר ירצה להיות שם. זה, לדעתו, הסוד של לונדון - אך הוא אינו מתאים לכל עיר.
"הגרמנים רצו להפוך את פרנקפורט לעיר עסקים בינלאומית, אז הם בנו גורדי שחקים ודאגו לנגישות תחבורתית", הדגים ריס. "אבל אנשי העסקים לא הגיעו כי פרנקפורט משעממת - ואנשים לא רוצים לעבוד במקום שהם לא רוצים לנסוע אליו לסוף השבוע".
בפאנל, שאותו הנחה דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים, יחד עם מהנדסי הערים של תל-אביב, רמת גן, חיפה וחולון, הגיבו העמיתים הישראלים של ריס לדבריו. חיים כהן, מהנדס העיר רמת גן, התייחס למתחם הבורסה בעיר וציין כי בעירייה רואים בו את הסיטי של רמת גן. כהן הוסיף כי מטרת העירייה לאפשר עירוב שימושים ולהכניס לאזור הבורסה בניינים שיתאימו למגורי צעירים, אולם הבהיר כי "קשה להניע תהליכים כאלו כאשר יש ועדה מחוזית".
"לפיטר ריס אין ועדה מחוזית - הוא יכול להניע תהליכים. אני רואה בוועדה המחוזית את אבן הנגף הכי גדולה בדרך לפיתוח הערים", טען כהן בתוקף. "אם בבורסה היו גרים גם צעירים, אז הייתה בערב פחות פעילות של זונות והמתחם היה פעיל כל היום, ולא רק עד 17:00 בערב".
בלונדון כיף ללכת ברחוב, ומה עם חולון?
אריאל וטרמן, מהנדס העיר חיפה, השווה את הסיטי של לונדון לעיר התחתית בחיפה. "בניגוד ללונדון, אנחנו רוצים להפוך את העיר התחתית בחיפה לאזור שישלב גם עסקים, גם מסחר וגם מגורים למשפחות", הדגיש, "אנחנו לא יכולים להרשות לנו שיהיה אזור שלא מתאים למגורים של משפחות - ואנחנו מאמינים שיש משפחות שירצו לגור במרכז העניינים".על השאלה שהפנה מריאן למהנדסי הערים בנוגע לפוליטיזציה בקבלת החלטת תכנוניות, השיב כהן בניגוד לעמיתיו כי "אין דבר כזה שהפוליטיקאים לא מתערבים - החל מבקשה לסגירת מרפסת, וכלה בעניינים גדולים יותר". בנושא שיתוף הציבור בקבלת החלטות תכנוניות, הציג גם כן עמדת נגד וציין כי "אני כופר בשיתוף הציבור - זה לא מביא שום תועלת. מגיעים רק תושבים אינטרסנטים, שמעניין אותם איך התוכנית תשפיע על הנכס שלהם, והם לא מתעניינים בתאוריות הגדולות. לעומת זאת, כשהנחיתי כנס שמסביר לתושבים איך לקדם תמ"א 38 - הגיעו יותר אנשים מאשר לכנס של רבנים".
מהנדס העיר תל-אביב, עודד גבולי, ציין כי לונדון היא עיר ענקית, שניתן להשוות אותה לכל אזור המרכז בין חדרה לגדרה. "אחת הבעיות המרכזיות בישראל היא שיש לנו עודף רשויות על שטח קטן, וכל רשות רוצה אצלה מרכז עסקים - רק שאין מספיק אנשים בשביל כל המרכזים האלו", אמר. "לכן לונדון יכולה להרשות לעצמה אזור שלא מתאים למגורי משפחות - אבל זה לא מתאים לתל-אביב. אם היינו לוקחים את כל מחוז תל-אביב ועושים תכנון מטרופוליני, שמתייחס גם לבורסה של רמת גן גם למע"ר של גבעתיים ושל תל-אביב - זה היה יותר נכון".
אדריכלית מימי פלד, מהנדסת העיר חולון, הוסיפה כי כ-60% מתושבי חולון יוצאים לעבוד מחוץ לעיר. "חולון היא לא תל-אביב או רמת גן, אין לנו ים, אין לנו את מתחם הבורסה או את אזורי התעסוקה של תל-אביב. לכן החלטנו לטפל במרחב הציבורי, ולנסות לחבר בין מרכז העיר הישן ברחוב סוקולוב, למרכז המוניצפלי החדש ליד המדיטק - שיכלול גם את בית העירייה החדש", הסבירה. לדבריה, "בלונדון כיף ללכת ברחוב - אנחנו רוצים שגם בחולון יהיה כיף ללכת בין שני המרכזים. זה יקרה על ידי טיפול במרחב הציבורי, הוספת מסחר ופעיליות חברתיות לתושבים באותו המרחב".