ועדת הכלכלה: להגביל ייבוא אוטובוסים
הצטיידות אגד ודן באוטובוסים מחו"ל עלתה לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת עקב הנחיית משרד התחבורה לפרסם מכרזי הצטיידות בינלאומיים והחשש שהמהלך יגרום לפיטורי מאות עובדים בארץ. יו"ר הוועדה: "בתקופה שבה האבטלה עולה, הוועדה לא תומכת בתחרות פרועה"
לכתבות נוספות בערוץ קריירה
"פתיחת השוק לתחרות צריכה להיות מידתית", אמר היו"ר אבישי ברוורמן (עבודה). "הוועדה מעוניינת בתחרות, אבל בתקופה שבה האבטלה עומדת לעלות, הוועדה לא תומכת בתחרות פרועה. לכן, מעבר לנושא המחיר יש להקפיד על איכות האוטובוסים ולא פחות גם על כיבוד הכללים שבחוק חובת המכרזים לגבי העדפת התוצרת הישראלית".
ברוורמן הזהיר כי "החלטה לא נכונה עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. אם המפעלים המקומיים ייסגרו, התחרות דווקא תיפגע. לכן נדרש פתרון שיבטיח את הישרדות המפעלים לצד הגברת התחרותיות. בעולם המערבי כבר מבינים כי למטרה זו צריך לשמור על תעשיה מקומית ובארצות שונות נעשים מאמצעים בכיוון זה.
"תהייה זו שגיאה אם הממשלה ומשרד התחבורה יפעלו בניגוד למגמה זו" אמר והזהיר כי "הוועדה לא תאפשר כי את מחיר כשלי העבר של המשרד בפיקוח על רכש האוטובוסים של אגד ודן, כפי שציין גם מבקר המדינה, ישלמו המפעלים בישראל ו-2,000 עובדים שפרנסתם תלויה בהרכבת האוטובוסים ילכו הביתה. זה הפתח לפתרון שיביא תחרותיות מצד אחד ומצד שני גם הגנה על תוצרת ישראל".
סכנת פיטורי מאות עובדים
הדיון בוועדת הכלכלה התקיים לאחר שהבעלים של החברות הישראליות "הארגז" ו"מרכבים" לייצור מרכבים לתחבורה ציבורית, הזהירו כי עצם קיומם נמצא בסכנה וכי הם עלולים לפטר מאות עובדים. זאת עקב יוזמת שר התחבורה ישראל כץ לחייב את אגד ודן, לפרסם מכרזים בינלאומיים להצטיידות באוטובוסים.
רכש האוטובוסים של אגד ודן ממומן על ידי הממשלה, כאשר השלדה נקנית מחברות בחו"ל. שאר חלקי האוטובוס שמורכבים על השלדה נקנים מ"הארגז" ומרכבים", שתי החברות היחידות בארץ שמייצרות מרכבים - כלומר כל מה שיושב על השלדה, כמו משובים, זגוגיות, קירות, גגות ומזגנים.
משרד התחבורה הורה לאחרונה לחברות לפתוח את מכרזי הרכש לחו"ל, באופן שיאפשר לייבוא אוטובוסים מוגמרים ולא רק שלדה, זאת במטרה לפתוח את השוק למשתתפים נוספים ולהוזיל עלויות. במסגרת זו, אגד הונחתה לפרסם בינואר מכרז ראשון לרכישת 150 אוטובוסים.
החברות "הארגז" ומרכבים", מעסיקות כיום כ-1,000 עובדים בצורה ישירה (300 בארגז ו-600 במרכבים) וכן פועלת מול כ-1,000 כספקים. חגי שלום, בעלי הארגז, מזהיר כי המפעלים לא יצליחו לעמוד בתחרות אם השוק ייפתח וכי התוצאה תהיה מאות עובדים שיאבדו את מקום עבודתם.
"השוק הוא לא משוכלל - יש רק שני לקוחות – אגד ודן, ושני ספקים", הוא מזהיר. "אם נפסיד את המכרזים של שתי החברות בבת אחת, המפעל יהיה בסכנת סגירה והמשמעות היא פיטורי מאות עובדים לקראת 2014".