הופחתה הטבת מס בטיחות לרוב המכוניות
ועדת הכספים של הכנסת אישרה שינוי בהטבות המס למערכות בטיחות, שיאפשר מתן הטבה למכוניות עם מערכות מתקדמות. אלא שרוב המכוניות שנמכרות בישראל, דווקא יאבדו הטבה שניתנה להן עד עתה ועשויות להתייקר
באו לברך ויצאו מקללים. ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום מתן הטבות למערכות בטיחות מתקדמות, ובאותה נשימה ביטלה הטבה שמקבלות מרבית המכוניות בישראל - מה שעשוי להוביל לעליית מחירים קלה של דגמים פופולריים, במיוחד מהקטגוריות הזולות (מיני, סופר-מיני ומשפחתיות).
בוועדה אושרו הצעות משרדי התחבורה והאוצר להעניק הטבות מס ליבואניות שישווקו מכוניות עם מערכות מתקדמות. אלו כוללות בקרה לסטייה מנתיב, מערכת בקרת שיוט אדפטיבית (ששומרת מרחק מהרכב מלפנים), מערכת לזיהוי הולכי רגל, מערכת עזר לבלימה (מזהה סיכון ובולמת), מערכות לזיהוי רכב בשטח מת, מצלמות נסיעה לאחור, חיישני חגירת חגורות במושבים קדמיים ואחוריים, וחיישני לחץ אוויר בצמיגים.
כך זה נראה - מכונית עם שבע כריות אוויר:
מנגד, הוועדה אישרה ביטול הטבת מס למכוניות עם ארבע כריות אוויר (שעמדה על סך 400 שקל למכונית), והטבה לשש כריות אוויר הופחתה מ-800 ל-500 שקל בלבד. נציגת רשות המסים בוועדה, נטליה מירוניצ'ב, ציינה כי המטרה היא לעודד ייבוא מכוניות עם שבע כריות אוויר או יותר. כרית אוויר שביעית מיועדת בדרך כלל להגנה על ברכי הנהג בתאונה חזיתית.
אלא שמרבית המכוניות המשווקות בישראל - ובמיוחד בקטגוריות העממיות - כלל אינן משווקות בעולם עם יותר משש כריות אוויר, ומגיעות לישראל עם עד שש כריות אוויר בדרך כלל בגלל מגבלת ייצור. מכוניות אלו גם אינן מצוידות במרבית המערכות המתקדמות שנוספו לרשימת הזכאיות להטבה, ושמוצעות בדרך כלל במכוניות יוקרה.
מערכת לזיהוי הולכי רגל ואופניים עם בלימה:
פירוש הדבר כי המהלך עשוי לצמצם באופן משמעותי את ההטבות שמשרד האוצר מעניק בפועל למערכות בטיחות - לפחות עד שתעשיית הרכב תדביק את הפער הטכנולוגי גם במכוניות עממיות.
יצוין כי מכוניות עם שבע כריות אוויר הפכו בשנים האחרונות לנפוצות יותר, למרות שעד עתה לא ניתנה הטבה ליותר משש כריות אוויר - זאת בזכות שינויים בתעשיית הרכב והפיכת פריט בטיחות חשוב זה לתקני ביותר דגמים. למכוניות אלה, בהן דגמים כמו פורד פיאסטה, פיאט 500 וטויוטה אוריס, החלטת ועדת הכספים דווקא מהווה חדשות טובות.