פסק דין מפתיע: נהג מונית הוכר כשכיר
נהג תבע חברת מוניות בה עבד, בדרישה לפצות אותו בגין זכויות סוציאליות שלא שולמו לו. החברה טענה כי מעמדו היה כשל עצמאי, אולם בית המשפט קבע כי בין הצדדים התקיימו יחסי עובד-מעביד: "נחשפנו למציאות מדאיגה ועגומה מאוד השוררת בקרב נהגי המוניות השכירים"
בשורה לנהגי המוניות בישראל? נהג מונית, שהועסק בחברת שקם בקריית מוצקין, הוכר כשכיר ויקבל פיצויים בסך של כ-63.4 אלף שקל בגין זכויות סוציאליות שלא שולמו לו. כך פסק בית הדין האזורי לעבודה בחיפה בשבוע שעבר. פסק הדין קובע יחסי עובד מעביד בתחום שבו רבים מהמעסיקים לא מכירים ביחסים כאלה ועשוי להשפיע על אלפי נהגי מוניות בארץ.
- פיטורים אקספרס: שולחים עובדי קבלן הביתה
בז"ן הפסיקה עבודת 1,000 עובדי קבלן
רק 1,200 ערבים בהיי-טק - איך עושים שינוי?
הנהג תבע את התאגיד שמפעיל את תחנת המוניות, תחנת המוניות עצמה ומי ששימש כאחראי על התובע ומשמש כבעלים של התאגיד, בגין התקופה בה עבד בה בשנים 2007 ל-2011. באמצעות עו"ד גיא סיוון, הוא ביקש לקבוע כי התקיימו יחסי עובד מעביד בינו לבין חברה ולחייב אותה בזכויות סוציאליות בהן ניכוי שכר שלא כדין, פיצויי פיטורים פדיון חופשה שנתית, דמי הבראה, דמי חגים, פיצוי בגין הפרשות לקרן פנסיה ופיצוי הלנת שכר.
עוד מצוין, כי החברה ניכתה מחשבונו כ-700 שקל מדי חודש עבור הוצאת תלוש שכר חודשי ועבור ההפרשות הסוצאליות המגיעות לו על פי חוק. התנאים סוציאלים דוגמת פנסיה המגיעים לו על פי חוק.
הנתבעים טענו מנגד, כי אין ביניהם לבין התובע יחסי עובד-מעביד וכי מעמדו היה כשל עצמאי ולא כשל עובד שכיר. בתוך כך נטען כי הוא לא עבד בימים קבועים ובהיקף עבודה קבוע, כי לא היתה להם שליטה או פיקוח על עבודתו וכי הכנסתו אינה מהווה "שכר עבודה".
"מעמדו של התובע היה כשל עצמאי, הוא נתן שירותים ללקוחותיו ודיווח על הכנסותיו לצורך חלוקת הכנסות, בהתאם להסכם שנערך עימו בעניין", נטען. "הניכויים שנוכו משכרו של העובד נעשו בהסכמתו המלאה ותלוש השכר שימש אך להתחשבנות וקיזוז עם התובע".
"רמיסה גסה של הזכויות הסוציאליות"
בית המשפט דחה את טענות החברה תוך שמתח ביקורת נוקבת על צורת ההעסקה הנהוגה בה. "שוכנענו שבמערכת העבודה שנוצרה בין הצדדים, בתיק שלפנינו, ניהלו הנתבעים מתכונת העסקה בלתי שגרתית בינם לבין התובע, וחשוב הוא לשים לב לכך, שהם גם התקשרו באופן זה עם עוד עשרות נהגי מוניות – באופן שהביא לרמיסה גסה ובוטה של זכויותיו הסוציאליות של התובע".
בין היתר פורט בהחלטה, כי החברה הנפיקה תלושי שכר פיקטיביים, ניכתה משכרו של העובד את הוצאות המעסיק דוגמת מס הכנסה וביטוח לאומי ואילצה אותו לשאת חלק בהפרשות לפנסיה. "וכל זאת כאשר מחד טוענים הנתבעים לאי קיומם של יחסי עובד ומעביד בינם לבין התובע ומאידך, הנפיקו לתובע מדי חודש תלושי שכר, תוך שימוש בתלושי שכר אלו לצורכי הוצאות, מס הכנסה וכיוצ"ב", צוין בהחלטה.
עוד מצוין, כי הנהג הועסק ישירות על ידי הנתבעים וכי במסגרת עבודתו, ביצע נסיעות עבור לקוחות בהתאם לדרישותיהם ובאמצעות מוניות שהעמידו לרשותו. בהחלטה מצוין, כי "התובע היה כפוף ללוח זמנים שהוכתב לו על ידי הנתבעים, הוא עבד בהתאם לסידור עבודה, גובה התשלום בגין כל נסיעה נקבע על ידי הנתבעים והוא לא העסיק עובדים אחרים ולא הורשה לכך".
בית המשפט גם מתח ביקורת חריפה על אופני ההעסקה הנהוגים בענף, בו רבים מנהגי המוניות מוגדרים כ"עצמאים", גם אם אינם באמת כאלה. "בתיק זה נחשפנו למציאות מדאיגה ועגומה מאוד השוררת בקרב נהגי המוניות השכירים", צוין. "נגלה לעיננו עולם עגום של מנגנון משומן המשרת כלכלה שחורה... הנתבעים הנפיקו לתובע, הנהג השכיר, תלושי שכר פיקטיביים שלא שיקפו מאומה".
"המציאות העגומה שנחשפה לנגד עיננו באופן העסקת התובע כנהג מונית שכיר, שככל הנראה מדובר במציאות ששוררת בקרב נהגי מוניות רבים בארץ, היא מדאיגה ומחייבת התערבותו של בית הדין לעבודה בכדי להבטיח שגם נהגי מוניות שכירים וחלשים ייהנו מכבוד אנושי ומההגנות של מטרית משפט העבודה", הוסיף בית הדין.
"עיננו הרואות ניצול בוטה של חולשתו של עובד תוך יצירת צורת התקרות מורכבת אשר כל תכליתה נועד מראש לחמור מלשלם לעובד את זכויותיה בסוציאליות. תופעה מדאיגה זו יש לעקור מן השורש".