רבנים: אסור לקבל כספי צדקה מארגוני פשע
דיינים ורבנים קובעים כי אסור לקבל כל צדקה מגורמים המשויכים לפשע המאורגן, כדי לא לטהר את מצפונם - ולמנוע חילול השם. "פרסום תרומתו של הפושע לבית הכנסת - יש בו משום מתן הכשר למעשיו", כותבים רבני מכון "חותם", "וגם יש בזה משום איסור חנופה לרשעים"
רבנים ודיינים המומחים במשפט עברי, קובעים כי אין לקבל תרומה כספית למטרות דתיות מעבריינים מוכרים מאנשי העולם התחתון. על רקע פרשת דומרני-אברג'ל-איפרגן, שחשף קשר לכאורה בין ארגוני פשיעה לחצרות מקובלים ואדמו"רים - פרסם פורום הרבנים "חותם" נייר עמדה בנושא, ולפיו "יש מקום להרחיקם מכל דבר שבקדושה, כל עוד שלא שבים בתשובה ומזניחים את דרכם".
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >>
חוקרי מכון "משפטי ארץ" החברים בפורום, כתבו כי מבחינה עקרונית מותר לבתי כנסת ולמוסדות תורה וחסד להתרים עבריינים בתנאים מסוימים, אך "במקום שמדובר בתורמים השייכים למה שמכונה 'פשע מאורגן', שמטרתם להשליט את כוח הזרוע והאימה - כאן אסור לקבל מהם כל צדקה".
"דין רודף" על עבריינים
הרבנים הסבירו את עמדתם בכך שהתרומה עלולה "לטהר את מצפונם" (של הפושעים), ולהכשיר בעיניהם את המשך דרכם הרעה. בנוסף קבעו, כי בשל מסוכנתם לציבור כולו, חל על אנשים אלה "דין רודף" – הגדרה הלכתית חמורה ביותר, שבפרשנותה המקורית הפשוטה, מתירה את דמם.
טעם נוסף שהזכירו חברי פורום "חותם" הוא "חילול השם" העלול להיגרם כתוצאה מהתרומה: "אם יתפרסם שמוסדות תורה מקבלים תרומות מפושע מפורסם... הדבר יביא לירידת קרנה של תורה בעיניי הציבור". עוד ציינו כי "פרסום תרומתו של הפושע לבית הכנסת - יש בו משום מתן הכשר למעשיו, וגם יש בזה משום איסור חנופה לרשעים".
עם זאת קבעו הרבנים, כי במידה שיש חשש שהכסף שנדחה על ידי מוסדות דתיים ישמש לפשיעה, או שהסירוב לקבלו יגרום להתנכלות מצד העבריינים - יש להסכים לתרומה, אך לא להשתמש בה לצרכי מצווה. "אם ניתן - יש לפעול להחזיר את הכסף לעשוקים שמהם הוא נלקח".
הצדקה לא מכפרת על כל החטאים
במסגרת הדיון העקרוני על תרומת עבריינים פשוטים שפשעיהם אינם מאורגנים, כתבו חוקרי המכון כי ההלכה
אמנם אוסרת הנאה מסחורה גנובה וכן קבלת צדקה מאנשים שכל עסקיהם בגזל, אך "במידה ויש להם גם עסקים כשרים מותר לקבל מהם באופן שניתן לתלות שהצדקה מגיעה מהעסק הכשר" (ולא כאשר סכום התרומה גבוה מההכנסות הסבירות מהמקור הכשר).
תנאי נוסף לקבלת התרומה הוא שאין בזה חנופה או חילול השם, והדבר ייעשה ללא פרסום, אך עמידה בו היא דבר "קשה מאוד", כהגדרתם, ולכן "מן הראוי להתרחק מכך". ההמלצה לאדם פרטי היא להחמיר עוד יותר ו"להימנע מלקחת צדקה ממקור שאינו טהור".
"צריך להיזהר שקבלת הצדקה לא תיצור אצלו העבריין את הרושם שכל עוד הוא מפריש מכספו לצדקה, כל חטאיו נמחלים והוא יכול להמשיך בדרכו הרעה", הדגישו הרבנים, "לכן אם הוא ממשיך בדרכו הנלוזה ורק מכסה על עצמו על ידי נתינת צדקה - אין לאפשר זאת".