רכבת ישראל: מנהל מתחם הושעה מעבודתו
חשיפה: מנהל ברכבת הושעה אמש מעבודתו למשך 10 ימים לאחר שהתגלה כי במשך תקופה ארוכה לא הופיע לעבודה אך החתים כרטיס נוכחות. מקורות ברכבת - "החשדות חמורים הרבה יותר". עו"ד של המנהל: מנסים להזיק לו. היום לא הופיעו פקידי הרכבת לעבודה, במסגרת עיצומים
רכבת ישראל - מתי יהיה שקט? לפני יומיים נודע כי אחד המנהלים הבכירים ברכבת ישראל אולץ להתפטר עקב חשד להטרד מינית, היום מתברר כי מנהל נוסף הושעה מתפקידו על-יד ההנהלה. בהנהלת הרכבת אמרו היום ל-ynet כי הסיבה להשעיה היא החתמת כרטיס נוכחות, בזמן שהמנהל שהה בבית. "עם היוודע החשדות כלפי העובד, יזמה הנהלת הרכבת חקירה בעניינו. לנוכח הממצאים הוחלט להשעות את העובד מיידית מעבודתו, לפני ועדה שתדון בפיטוריו", כך אמרו ברכבת.
גורמים בקרב עובדי הרכבת טוענים כי מדובר דווקא בחשדות חמורים יותר. בין היתר נבדקת האפשרות שהמנהל סחר לכאורה באדני רכבת וכלי עבודה יקרים, עשה שימוש בכלי רכב של הרכבת לצרכים פרטיים ועוד. לעומתם, אמר ל-ynet עו"ד המייצג את המנהל כי "אין ממש בטענות שהועלו נגדו. מדובר בניסיון סרק של גורם בעל אינטרס אישי להזיק לאותו מנהל, לאחר שבבדיקות מעמיקות ומקיפות שנעשו משך חודשים, ביוזמתו של אותו גורם, לא נמצא דבר וחצי דבר בנוגע לאותם חשדות.
הבוקר מנע ועד עובדי הרכבת - בתמיכת ההסתדרות - את עבודתם של כל פקידי ופקידות הרכבת, במסגרת עיצומים מתמשכים.
- שחיתות ברכבת: עובדים מעלו במיליוני שקלים
"מעשים חמורים" לכאורה
ל-ynet נודע כי מנהל המתחם, בעל דרגת ניהול גבוהה, הושעה אמש (ב') מעבודתו לפרק זמן של 10 ימים. בסיומם יגיע הבכיר לבירור, ואחראיו יוחלט ברכבת מה יעלה בגורלו. בהנהלת הרכבת אישרו את הפרטים, וטענו כי במשך תקופה ארוכה החתים הבכיר את כרטיס העובד שלו כנדרש, אך למעשה לא היה כלל במקום העבודה. "הנהלת רכבת ישראל תמשיך לפעול בנחישות בכל מקרה של התנהגות עובדים אשר אינה ראויה ולא תחשוש למצות את הדין עם כל עובד הפועל שלא במסגרת החוק", כך בתגובה רשמית של ההנהלה.
עוד אומרים ברכבת כי לא מדובר בפעם הראשונה בה המנהל עמד לדין. "כעת הוא מושעה מיידית לפני פיטורין", הובהר שם. אלא של-ynet נודע כי ביחס לעובד נחקרים מקרים חמורים לכאורה הרבה יותר. לפי מקורות נבדקת האפשרות כי המנהל היה מעורב בהיעלמות ציוד יקר ערך הכולל גם אדני רכבת. "מדובר במעשים מאד מאד חמורים, אשר לא טופלו משום מה באותה נחישות בה טיפלה הנהלת הרכבת בקופאיות למשל, שנחשדו בגניבת פדיון כרטיסים", כך אמר ל-ynet אחד הקרובים לנושא.
"כשחשדו בכמה קופאיות זוטרות כי הן לוקחות כסף הביתה, עניין חמור כמובן שראוי שיטופל כמו שצריך, עשתה הנהלת הרכבת מהומה גדולה. פנתה לתקשורת, הדליפה פרטים עסיסיים, פנתה למשטרה ועשתה בעיקר ככל יכולתה להביא את הדבר לידיעת הציבור. למה? כי הסכם קבלת הקופאיות לקביעות היה במסגרת 'הסכם הכניעה' של ההנהלה לוועד וההסתדרות.
"ועכשיו זורקים הביתה סמנכ"ל בכיר מאד על ענייני הטרדה מינית ואף אחד לא מפרסם את זה. משעים מנהל מאד בכיר שאחראי על מאות עובדים עקב חשד למעשים חמורים, ואף אחד לא מדבר על זה", כך הוסיף.
היום המשיך גם סבב העיצומים בו נוקטים ועד העובדים וההסתדרות. פקידי ופקידות הרכבת נשלחו לביתם ושיתקו את עבודת המטה, זאת בהוראת הוועד ובגיבוי ההסתדרות. הסיבה: עיצומים-מתגלגלים המהווים חלק מסכסוך העבודה עליו הכריזו העובדים וההסתדרות זה מכבר.
העובדים, למודי הפגיעה הקשה בתדמיתם בעקבות השבתות רכבות בעבר, הבטיחו כי ימנעו מפגיעה ישירה בנוסעים. כך נמנעה הסעת מטענים בלילה בין חמישי לשישי ונערכו אסיפות הסברה בשעות הפעילות. בוועד עובדי הרכבת אישרו כי אכן מדובר בעיצומים, וכי מרבית הפקידים והפקידות אכן לא הגיעו לעבודתם במסגרת עיצומים. ברכבת אישרו את דבר העיצומים, אך הסבירו כי חלק מהפקידים כן הגיע למקום העבודה.
היסטוריה לא מחמיאה
זו אינה פעם ראשונה בה נחשד בכיר ברכבת בביצוע מעשים חמורים. לפני כשנתיים חשף ynet כי הממונה על הבטיחות באחת מחטיבות החברה הושעה מעבודתו, לאחר שנחשד כי גנב חלקי מתכת ומכר אותם לסוחרי מתכות באזור הצפון. בין היתר סחר הבכיר בחלקי חילוף במערך הרכבות כמו חלקי מנוע ושלדה. על-פי מקורות, הבכיר נחשד - בין היתר - בגניבת חלקים שניזוקו בתאונות והועברו לשיפוץ או גריטה.
לפני חודשים ספורים נחשדו עובדי קופות בתחנות הרכבת הגנה, סבידור, כפר סבא וראש העין, כי מעלו בכספי פידיון כרטיסים בשווי של מאות אלפי שקלים. הנהלת הרכבת העבירה ממצאים למשטרה, לפיהם מספר קופאים לא דיווחו למערכות הממוחשבות על כרטיסים שנרכשו והכניסו לכיסם את דמי הפדיון. 12 קופאים וקופאיות ומנהלת אזורית אחת נתפסו כשברשותם אלפי שקלים במזומן הנחשדים כדמי פידיון נסיעות.
בתחילת השנה חשף ynet כי הרכבת שילמה כ-20 מיליון שקלים במשך שנים עבור שירותי ניקיון חיצוני ופנימי של קרונות, אשר לא התבצעו. מפקחים על עבודות קבלני הניקיון העבירו אישורים על ניקוי רכבות, למרות שאלה כלל לא התבצעו. במקרים אחרים הועברו אישורים כפולים על ניקיון, למרות שקרונות הרכבת כלל לא היו במוסך.