שתף קטע נבחר

 

מיקור חוצני: נאס"א מחפשת "מוניות לחלל"

אחרי שהוציאה את צי מעבורות החלל לגמלאות, ארצות הברית רוצה לחזור לחלל. אלא שגם לכאן ההפרטה הגיעה, יחד עם מיקור חוץ, ונאס"א פרסמה מכרז לחברות פרטיות לייצור "מוניות חלל". התכנון: המראה תוך ארבע שנים

מחפשים קבלן מוניות: שנתיים אחרי שארצות הברית הוציאה לגמלאות את צי מעבורות החלל המיושנות של נאס"א מסיבות בטיחותיות ובגלל המשבר הכלכלי החריף, האמריקנים חוזרים לחלל. בשונה מבעבר, ההפרטה הגיעה גם לכאן, והאמריקנים יוצאים בהצעה לחברות פרטיות להתחרות על ייצור "מוניות חלל", שיטיסו את האסטרונאוטים האמריקנים לתחנת החלל הבינלאומית.

 

דיווחים אחרונים מהחלל החיצון ב-ynet:

צפו: שבתאי, טבעותיו וכדור הארץ ברקע

הישארו במיטה 70 יום - תמורת 18 אלף דולר

אופס: צפרדע קפצה לפריים בשיגור לירח

לראשונה: חללית יצאה ממערכת השמש

צפו: נאס"א שיגרה לוויין מחקר לירח

 

בשנת 2011 הוציאה ארה"ב משירות את שלוש המעבורות האחרונות שלה והותירה לרוסיה את המונופול על הטסת האסטרונאוטים מארצות הברית ומשאר מדינות העולם למעבורת החלל הבינלאומית, 400 ק"מ מעל פני כדור הארץ. שירותי החלל שמעניקים הרוסים עולים לנאס"א יותר מ-60 מיליון דולר לאסטרונאוט.

 

עכשיו, כשהכלכלה האמריקנית בשלבי התאוששות, מרשה לעצמו הממשל להגיש במסגרת התקציב לשנת 2014 סכום של 821 מיליון דולר לתוכנית החלל, אבל בקונגרס מוכנים לאשר סכום קטן יותר. בבית הנבחרים רוצים תקציב של לא יותר מ-500 מיליון דולר, סכום הדומה לסיוע האמריקני השנתי המיוחד לפיתוח וייצור מערכות ההגנה נגד טילים ורקטות עבור ישראל.

שיגור גשושית בלתי מאוישת של נאס"א לירח. ארכיון (צילום: AFP PHOTO / NASA) (צילום: AFP PHOTO / NASA)
שיגור גשושית בלתי מאוישת של נאס"א לירח. ארכיון(צילום: AFP PHOTO / NASA)
 

עכשיו ארצות הברית רוצה לחזור לחלל עם מעבורות מתקדמות, בטיחותיות וזולות יותר, והיא מפרסמת את דרישות המכרז שלה להצעות לעיצוב, פיתוח, ניסויים ואישור מערכות ההסעה החדשות לחלל, לרבות התפעול הקרקעי, השיגור, הביצועים בחלל והחזרה לכדור הארץ ונחיתה.

 

נאס"א אינה מעוניינת יותר לעסוק בבניית המעבורות. היא מוכנה לשלם, לתת ייעוץ ולפקח, אבל את העבודה עצמה יבצעו חברות קבלניות.

 

את הטיסה הקבלנית הראשונה מתכננת נאס"א לבצע בדיוק בעוד ארבע שנים, אל המעבורת וממנה בכל חצי שנה. על פי מסמכי סוכנות החלל האמריקנית, הכוונה היא לבצע את טיסת הניסוי הראשונה ב-2016 ובשלהי 2017 לחזור לעסקי הטיסה לחלל, כדי להסיע פעם בחצי שנה אסטרונאוטים אמריקנים למעבורת החלל וממנה.

 

בנוסף לנאס"א ישנן כמה חברות פרטיות, כמו החברה האמריקנית "ביגלו" שפועלת בלאס וגאס, שמתכוונות לרכוש שירותי טיסה לחלל לצורכי מחקר ותיירות חלל.

 

נסא"א מצויה בעיצומו של מכרז לשירותי "משאית חלל" להעברת ציוד ואספקה לתחנת החלל. נאס"א העבירה כבר 800 מיליון דולר לפיתוח מעבורת מטען לשתי חברות שפיתחו את הרקטה לשיגור, את החללית ואת אתרי השיגור בפלורידה ובווירג'יניה. העלות הכוללת של פרויקט חלליות המטען היא 3.5 מיליארד דולר, סכום הגבוה אך במעט מהסיוע הביטחוני השנתי של ארצות הברית לישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
אסטרונאוט בהליכת חלל (ארכיון)
צילום: איי פי
מומלצים