שתף קטע נבחר
 

מחקר גרמני: מנועים מודרניים מזהמים יותר מישנים

מחקר מפתיע שפרסם מכון ה-TUV הגרמני: מנועי הזרקה ישירה מתקדמים פולטים יותר חלקיקים מסוכנים ממנועי בנזין מיושנים ואפילו ממנועי דיזל

האם טכנולוגיית מנועים חדשה בעזרתה יצרניות רכב מתמודדים כיום עם תקנות זיהום מחמירות, גורמת ליותר נזק מתועלת? כך לפחות עולה ממחקר חדש שפרסם לא אחר ממכון המחקר הגרמני המוערך TUV.

 

המחקר בדק את רמת הזיהום הנפלטת ממנועי הזרקת בנזין ישירה, טכנולוגיה מתקדמת יחסית המסייעת לניצול טוב יותר של הבנזין - כלומר תצרוכת דלק טובה יותר לרמת ביצועים נתונה. והמסקנות לדברי ה-TUV - הטכנולוגיה אמנם מצמצמת את פליטת הפחמן הדו-חמצני (גז הנחשב לגורם עיקרי להתחממות כדור הארץ), אך מגדילה את כמות הסכנות האחרות.

 

האיחוד האירופי מתמקד בפליטת CO2 - ופליטת החלקיקים זינקה (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
האיחוד האירופי מתמקד בפליטת CO2 - ופליטת החלקיקים זינקה(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

מהמחקר עולה כי מנועי הזרקה ישירה, הצפויים להוות את הרוב המוחלט באירופה כבר בשנת 2020, פולטים פי 1,000 חלקיקים רעילים לעומת מנועי בנזין רגילים.  החוקרים מסבירים כי הסיבה לזינוק האדיר בפליטת חלקיקים, נובעת מכך שמנועי הזרקה ישירה עובדים בלחץ הזרקת דלק גבוה מאוד. עובדה זו מייעלת את פעולת המנוע, אך יוצרת יותר זיהום מזיק לבני אדם. יצוין כי בניגוד לאירופה, שם הדגש בתקינה ניתן כמעט רק לפחמן דו-חמצני, בישראל משרד האוצר מדרג מכוניות ב"ציון הירוק" תוך דגש לחלק מהחלקיקים הרעילים.

 

ה"פייננשל טיימס" מדווח כי המחקר מצא כי מנועי ההזרקה הישירה פולטים יותר חלקיקים רעילים אפילו ממנועי דיזל מודרניים, זאת משום שאלו מחויבים במערכות סינון חלקיקים מתקדמות, שלא נדרשות בתקינת הבנזין. תקנות שנולדו לאחר שמחקרים שונים גילו כי מאות אלפי בני אדם מתים מדי שנה באירופה כתוצאה מזיהום אוויר. הבעיות הבריאותיות שנגרמות כתוצאה מהזיהום מובילות לנזק כלכלי בסך 330 מיליארד יורו בשנה במערב אירופה.

 

לפי חוקרי ה-TUV, כדי לצמצם את פליטת החלקיקים - שחלקם נחשבים למסרטנים בקרב בני אדם ולגורמי תחלואה מסוגים נוספים - כל שנדרש הוא התקנת מסנן חלקיקים. מחיר רכיב זה עומד על כ-50 יורו לרכב. אלא שבהיעדר תקינה מחייבת, ספק אם יצרניות הרכב יתנדבו להתקין מערכות כאלה במכוניות - במיוחד בהתחשב בכך שקהל רוכשי המכוניות כמעט ואינו מתחשב בשיקולי זיהום ברכישת רכב חדש.

 

כך לדוגמה כשלה תוכנית של האיחוד האירופי, להגדיל את מספר המכוניות החשמליות הנמכרות ביבשת. למרות סובסידיות אדירות ממדים ותמריצים ישירים ללקוחות, המכוניות החשמליות המשווקות כיום באירופה רושמות בינתיים כשלון חרוץ - בדומה למצבה של החשמלית היחידה ששווקה זמן מה בישראל, רנו פלואנס Z.E.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים