היי סרסיי, מאיפה השמלה שלך?
מהמנולו בלאניק ב"סקס והעיר הגדולה", הצעיפים ב"אחת שיודעת" ועד אופנת הסבנטיז ב"מד מן" והשמלות המפוארות ב"משחקי הכס": המעצב(נ)ת יצאה לסיבוב בארונות הבגדים של הדמויות הכי פאשניסטיות בטלוויזיה
מעבר למה שאנחנו מציגים כלפי חוץ, הבגדים שאנחנו לובשים משפיעים גם על מה שאנחנו חושבים על עצמנו. אם נתלבש כמו אנשי עסקים בחליפת שלושה חלקים, מן הסתם נתנהג בצורה תואמת וכולם יגידו לנו 'כן' לכל מה שנבקש באותו יום - תנסו, המעצב(נ)ת עושה את זה כל הזמן. הרעיונות לאופן הלבוש מגיעים בדרך כלל ממשהו שאנחנו רואים באמצעי המדיה השונים, זה ברור - ככה מוכרים לנו בגדים ואביזרים ובעצם הכל. ראית-התלהבת-קנית. ככה המעצב(נ)ת עושה את הקניות שלה, אחרי בחינה מדוקדקת של מה מתאים ומה לא. הנה כמה דמויות טלוויזיוניות שהמעצב(נ)ת אוהבת לבדוק מה יש בארון שלהן כדי להרגיש אחת מהחבר'ה.
מדברות על סקס ומגהצות במנולו
קארי בראדשו האלמותית הפכה את שרה ג'סיקה פרקר לאייקון אופנת-עילית. הסדרה נפחה נשמתה כבר לפני כתשע שנים, אבל פרקר עדיין מככבת בטורי אופנה ורכילות בדגש על מה שהיא לובשת, וגם מוזמנת באופן קבע לכל שבוע אופנה אפשרי שיש, בכל העולם. לא הרבה יודעים, או פשוט מעדיפים להתעלם מהעובדה שזו לא פרקר שבחרה את הבגדים, אלא פטרישיה פילד שהפכה את מותג הבראדשו-פרקר למה שהוא.
המעצב(נ)ת תהתה לא אחת מה בדיוק עבר לקארי בראדשו בראש כשבחרה ללבוש מחממי זרועות עם גופיית סבא ומכנסיים פרחונים רחבים. מצד שני, יכול להיות שזו הקנאה מדברת מגרונה, הקנאה שהשתלטה עליה בכל פרק כשמצאה את עצמה בוהה בבראדשו מקליקה עם המנולו בלניק שלה, בשמלת פטיט מהודרת, שיער שכל תלתל סורר בו יושב בדיוק היכן שהוא אמור ותיקי מעצבים שגורמים לך להזיל ריר.
בתור מישהי שמשתכרת כדולר וחצי למילה בטור, בחישוב מהיר של כ-300 מילה לטור שבועי, לא ברור איך בראדשו יכלה להרשות לעצמה לגור במנהטן, לרכוש לעצמה נעליים ובגדי מעצבים במשכורת של 1,800 דולר בחודש. נכון, היא גרה בדירה שבה שכר הדירה מוגבל. יופי. אבל אחרי תשלם שכר דירה וקניית שני זוגות נעליים (במחיר ממוצע של 400 דולר לזוג) לא נשאר כסף לאוכל. אולי ככה היא שמרה על המשקל. מה שבטוח זה שכך מכרו לנו את הרווקה הניו-יורקית שמחפשת אחר החצי השני שלה, מחטטת בנבכי נשמתה ובין סדינים זרים, שלא משנה כמה היא בוכה, היא תמיד שומרת על אייליינר תחום בקפידה ועל כפפות לבנות למשעי.
בתקופה שבה "סקס והעיר הגדולה" היתה הדבר הכי גדול, לא עבר שבוע מבלי שהמעצב(נ)ת היתה מקבלת הזמנות מחברות שרצו "סיכת פרח בדיוק כמו של קארי" או "עגילים ענקיים כמו של סמנתה". המותג של בראדשו עבד מצוין והמעצב(נ)ת מודה ומתוודה שבארונה מתחבאות כפפות צחורות שמדי פעם יוצאות מהארון כשמגיע פורים, יחד עם הכתר הנוצץ שהיא מניחה לראשה בכל פעם שמתחשק לה להרגיש מלכה.
פרחה במרצדס
לא פשוט להיראות סקסית בימינו אנו, כשכל אחת שמגיעה לגיל שבו היא מצמיחה חזה חושבת שהיא צריכה להראות את הנכסים שלה כדי להיחשב לכוכבת. אבל לפעמים מגיעה מישהי, שלא משנה כמה היא מכסה, אי אפשר להתחרות בה. סופיה ורגרה היא אחת הנשים הסקסיות בעיני המעצב(נ)ת, ולא רק כי היא יודעת להבליט את מה שצריך ובטעם טוב, אלא משום שגם ההתנהגות שלה תורמת לאיכות שלה. ברוב הפעמים תמצאו אותה מחייכת, או נותנת ביס בריא באיזה סנדביץ', וגם כשהיא מתעצבנת, היא מקסימה.
אם למעצב(נ)ת היו הנכסים שיש לוורגרה, היא היתה מתלבשת בדיוק ככה, אפילו בשמלות המנומרות שהיא לא סובלת. ב"משפחה מודרנית", כגלוריה, היא מתלבשת בצורה שמבליטה את מה שצריך כמה שאפשר, אבל גם ביום-יום היא דואגת לבחור בבגדים שמחמיאים לה, בין אם במכנסיים מתרחבים ונעלי עקב גבוהות להחריד כדי להיראות גבוהה יותר, חולצות צמודות וחיוך ענק. בינתיים כל מה שנותר למעצב(נ)ת זה להשתמש במחטב ולהתעצבן בכל פעם שמישהי חושבת שללבוש צבעי הסוואה של חיות זה יפה.
זה אלמנטרי להתלבש יפה
המעצב(נ)ת לא זוכרת כמה זמן עבר בין הפעם הלפני אחרונה לאחרונה שבה פגשה את לוסי לו. נדמה היה לה שהפעם הלפני אחרונה היתה בכלל ב"להרוג את ביל" של טרנטינו (אולי כי עשתה שם תפקיד בלתי נשכח), אבל כשראתה אותה לאחרונה ב"אלמנטרי" בתור ג'ואן ווטסון, פתאום שמה לב שהיא התגעגעה אליה. האמת היא שלו מעולם לא התלבשה בצורה שגרמה למעצב(נ)ת לסובב אחריה את הראש, אבל כד"ר ווטסון הדברים השתנו ולו נראית כמו מישהי שהבינה שגם אם את רוצה להיראות הכי קזו'אל שאפשר, את יכולה לעשות את זה בצורה מדוקדקת.
רופאה בעבר ובלשית בעתיד הפכה אותה לשילוב מנצח עבור הולמס, ועבור המעצב(נ)ת הוויתור על החלוק הלבן, רק הוציא מלו את הטוב ביותר. העיצובים שהיא לובשת לא ממש נמכרים ברשתות השונות, לפחות לא רובם, וזה מה שהופך אותה למרשימה כל כך. המעצב(נ)ת לא אומרת שצריך ללכת לפוצץ עכשיו את כל המשכורת על חולצה של מעצב, אבל לפעמים פריט אחד כזה, שמשתלב עם מערכות לבוש שונות, יכול לגרום לכל אחד להרגיש קצת יותר טוב. חוץ מזה שתמיד אפשר ללמוד לתפור.
ארוני הוא מבצרי
ואם כבר מדברים על בלשיות, הרי שאי אפשר בלי סטאנה קטיק, הלוא היא דיטקטיב קייט בקט ב"קאסל". עזבו אתכם מריצ'ארד קאסל (ובאמת תעזבו ותשאירו אותו למעצב(נ)ת), הכוכבת של הסדרה היא בקט, יותר נכון הארון של בקט שמכיל בתוכו את כל מה שהמעצב(נ)ת היתה רוצה ללבוש כל יום. החל מהחולצות הגבריות המכופתרות, למכנסיים המתרחבים, הז'קטים המדהימים ונעלי העקב, שלא ברור למעצב(נ)ת איך בקט מסוגלת ללכת איתם, שלא לדבר על לרוץ אחרי חשודים.
השימוש בבגדים הוא חלק מהגדרת הדמות בכל סרט או סדרה, והמעצב(נ)ת מתמוגגת לראות שמישהו ב"קאסל" קיבל שכל והבין שאין שום צורך לחנוק את בקט בחליפות גבריות ותספורת קצרה כדי להוכיח שהיא בלשית טובה, כמו שקרה בעונה הראשונה. עם הזמן השיער ארך (והיום השיער שלה בקט הוא אחד הנכסים הגדולים שלה בעיני המעריצים), המחשוף נעשה קצת יותר נמוך - אבל לא בהרבה, בכל זאת משטרה - וגם הבגדים נראים רכים יותר.
אולי זו האהבה שלה לקאסל ששינתה את הכל - ואם כן, אז חבל - אבל המעצב(נ)ת רוצה להאמין שיש כאלה שחושבים שהבגדים לא אומרים הכל על מי שלובש אותם. בינתיים היא ממשיכה למלא את הארון שלה בפריטים תואמי בקט, רק שיגיע כבר החורף כדי שהיא תוכל ללבוש את המעיל האדום המחויט שלה.
המרוץ לחליפה מתחת לגלימה
אישה בחליפה הכוללת חצאית, היא לרוב רמז למישהי שעוסקת בעבודה משרדית מכובדת כמו עריכת דין. דיאן לוקהרט (כריסטין ברנסקי) מ"האישה הטובה" היא דוגמה לעורכת דין שמבלה את זמנה לא רק בבית המשפט אלא גם בחנויות מעצבים. המעצב(נ)ת חשבה ללכת ללמוד משפטים רק בשביל החליפות, אבל הגיעה למסקנה שהיא יכולה גם בלי הלימודים להרשות לעצמה לשבת מדי פעם בבתי קפה אירופאיים וללגום קפה בזמן שהיא עוטה חליפה צבעונית ואוחזת בתיק מסמכים מהודר.
לוקהרט/ברנסקי לא נשארת בגבולות צבעי לבן-אפור-שחור הסולידיים, אלא מותחת אותם עם כל צבעי הקשת ובוחרת לא רק בחליפות אלא גם בשמלות מחויטות וחליפות מכנסיים. נדמה שלא משנה בת כמה את, חליפת עסקים תחליק את הקמטים, תיישר את הגב ותוסיף לך הוד והדר. ואם בא לך להיות רק חצי מתוחכמת, או שאת חוששת שיסתכלו עליך במשרד כאילו נפלת מהירח, את תמיד יכולה לשלב חולצת טריקו עם חצאית עיפרון, או וסט מחויט עם ג'ינס.
בל נשכח כמובן את ג'וליאנה מרגוליס שמשחקת את אלישיה פלורק - גם היא אוחזת בתואר לובשת חליפות מרשימה, אבל מה שמרשים עוד יותר היא העובדה שפלורק לובשת את אותן חליפות ולא מופיעה בכל פעם בחליפה חדשה, כמו שלוקהרט בדרך כלל עושה. לא ברור אם זו החלטה של מרגוליס, שגם מככבת תחת טייטל המפיקה, אבל זה בהחלט נותן יותר אמינות לדמות ולסדרה.
בגדי המלכה החדשה
פעם, מסתבר, כדי להיות מלכה צריך היה להתפשט הרבה. "משחקי הכס" הוכיחו לא פעם ולא פעמיים שהנשים בסדרה הן כלי משחק בידי הגברים, אפילו המלכה סרסיי (לנה הידי) היתה צריכה להתחנף לבן שלה, ג'ופרי, במקום לתת לו פליק אחד ולסגור עניין. המעצב(נ)ת מחבבת מאד את ההיסטוריה של האופנה, ונהנית לראות את השמלות של פעם, בייחוד את אלו שאיפשרו לאכול ארוחה דשנה בלי לחשוש מהתוצאות הנילוות למחוך או מחטב או סתם חולצת לייקרה צמודה.
אם נשכח לרגע את האופן שבו מתייחסים לנשים מתוך מחשבה שאותנטיות חייבת להיות שובינסטית, הרי שהתלבושות של "משחקי הכס" הן מרהיבות, חושפות לא מעט - אמנם לא ברמה של קו הביקיני הגבוה של מיילי סיירוס, אבל לא חסר מה לראות - והן גם מחמיאות לכל אחת בצורה מותאמת. ברור שמדובר כאן בבגדים שעוצבו לאחר מחשבה ומדידות, אבל המעצב(נ)ת לא היתה מתנגדת לכמה מהשמלות של סרסיי וגם של מרג'רי טיירל (נטלי דורמר שגם משחקת עכשיו ב"אלמנטרי" ומתחרה בלו מבחינת הלבוש) כי מי לא היתה רוצה להיות מלכה לכמה ימים?
זה סקנדל מה שאת לובשת
אם דיברנו בתחילה על קארי בראדשו שהביאה פרסום ואת תואר יקירת האופנה לשרה ג'סיקה פרקר, הרי שאוליביה פופ עשתה בדיוק את אותו הדבר לקארי וושינגטון ב"סקנדל". המעריצים נהנים לדבר יותר על וושינגטון ועל מה שהיא לבשה מאשר על מה שמתרחש בסדרה. נכון, זה לא מזיק שמדובר בסדרה שזוכה לתשבוחות, אבל הבגדים של פופ-וושינגטון הם העניין כאן וכל המעצבים מציעים לוושינגטון את מרכולתם לכל טקס אפשרי.
בתור מי שעזבה תפקיד בבית הלבן, פופ נשארת נאמנה ללבוש המחויט, אבל מרשה לעצמה לבחור בגוונים רכים יותר, בטקסטורות בד שנראות נעימות יותר, ואפילו פיג'מות הסאטן שלה גורמות למעצב(נ)ת לנמנום נעים. זה לבוש שבא עם כוח (וגם הרבה פחדים שמוסתרים היטב מתחת לז'קטים מחויטים) והמעצב(נ)ת היתה שמחה להתלבש כך כל בוקר. מצד שני, היא גם תצטרך לקום מוקדם וזה לא בא בחשבון.
מהשדרה החמישית למדיסון ולמשרד
הסדרה שעשתה לאופנה של פעם את מה שחזיית הפלא עשתה למאות נערות ונשים לא מרוצות, היא, מן הסתם, "מד מן". הבגדים המרהיבים של בטי, ג'ואן ומייגן החזירו למרכז השטיח האדום את החיתוכים, את המיני, את המגפיים הגבוהות - הכל, שכבר היה כאן מזמן, קבור באחורי הארון ומישהו הזכיר לנו להוציא אותו החוצה.
מייגן דרייפר, המגולמת על ידי ג'סיקה פארה, מראה ולו רק בעזרת הבגדים את השינויים סביב, בחברה, באופנה, במה שגברים חושבים על נשים ומה נשים חושבות על נשים. המעצב(נ)ת נהנית לראות שעדיין קיימת אמירה כלשהי של אופנה, ויתרה מזאת, אמירה שמתבססת על מיחזור - זה הכי טוב שיש. עכשיו מה שנותר זה להוציא מהבוידעם את הבגדים שסבתא הורישה, והרי לכם מלתחה מיוחדת במינה.
יפה לך ברכילות
סדרה נוספת שעשתה רק טוב לאופנה ולבעלי ההשקעות באופנה, וגם עשתה הרבה רע לנערות צעירות שלא נראו כמו סרינה ובלייר, היא, כמובן, "אחת שיודעת", שאמנם היתה בסך הכל עוד אופרת סבון, נאמר "היפים והאמיצים" פוגשים את ה-O.C, אבל אופרה שלבושה למסיבה הכי שווה בעיר. ההשוואות המתמשכות בין סרינה (בלייק לייבלי) לבלייר (לייטון מיסטר) גלשו גם למציאות - לייבלי הפכה לאחת מאייקוניות האופנה הצעירות שכל המעצבים מאוהבים בה, והשאירה את מיסטר מאחור, משום שבחיים האמיתיים כל קשר בינה לבין אופנה מקרי בהחלט.
חוץ מנעלי עקב ששוברות את הגב, סרינה ובלייר עטו על עצמן שמלות מדהימות, חצאיות קצרצרות, גופיות, מעילים, שלים, צעיפים, ז'קטים וכל מה שהמעצב(נ)ת חולמת שיהיה לה בארון. היום, כשאתרים מסוימים מציעים לקנות אחד לאחד את מה שלבשו בסדרה ההיא, אין שום בעיה להתלבש כמו הדמויות האהובות, רק תשימו לב שאתם לא חיים בסרט - כי לא תמיד מה שנראה טוב בטלוויזיה, נראה טוב עליכם.