קיה פורטה במבחן - עכשיו היא טובה מספיק?
המשפחתית הקומפקטית של קיה השתפרה משמעותית מהדור הקודם, אך כך גם המתחרות. האם כעת היא יכולה להתברג בצמרת הקטגוריה? התשובה מעט מורכבת
- שנת השקה: 2013
- קטגוריה: משפחתיות-קומפקטיות
- מתחרות עיקריות: טויוטה קורולה, יונדאי i35, מאזדה 3, פולקסווגן ג'טה, פורד פוקוס
- מחיר התחלתי: 128 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 130 אלף שקל
- לגלריית התמונות המלאה של קיה פורטה
1. תא נוסעים ותפעול
קיה רשמה בשנים האחרונות שיפור דרמטי בכל הנוגע למראה ואיכות תאי הנוסעים בדגמיה השונים. וזו כנראה הסיבה העיקרית לאכזבה המסוימת בסעיף זה מהפורטה. במפתיע, איכות החומרים נמוכה מהרף - הגבוה מאי פעם - שמקובל כיום בצמרת הקבוצה. מאכזב עוד יותר לגלות כי בתחום זה הקוריאנים לא ממש התקדמו מאז הדור הקודם. מנגד, איכות ההרכבה מרשימה, המרווח בתא הנוסעים מרשים ותא המטען נדיב. נוחות התפעול של המערכות השונות טובה באופן כללי, אם כי ניתן היה למצוא סידור נוח יותר לשלל מתגי התפעול על גלגל ההגה.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
בנסיעה עירונית מפגינה הפורטה רמה גבוהה של נוחות, עם כיול מתלים רך מאוד - שוב, בשונה מהמקובל כיום בקטגוריה - וספיגת שיבושים מרשימה במיוחד. אלא שכמעט כרגיל, כיול רך במכוניות "לחם וחמאה" מוביל לתנודות מרכב מיותרות ומעייפות לאורך זמן במהירות גבוהה יותר. גם מושב נהג עם תמיכה לא טובה לגב פוגם בנוחות בנסיעות ארוכות.
בידוד הרעשים טוב בדרך כלל, למעט רעש מנוע מיותר בסל"ד גבוה. לנוחות התמרון העירונית מסייע היגוי קל (מדי לעיתים), וכושר תמרון מספק.
3. מנוע-תיבת הילוכים
קיה בחרה לשווק את הפורטה עם מנוע לא מוגדש - יחידת 1.6 ליטר עם 130 כ"ס מכובדים על הנייר. אלא שמה שעובד אצל חלק מהמתחרות (גם בעלות הספק צנוע יותר), מרגיש בחרטום הפורטה חלש מהצפוי. זאת, למרות תיבת שישה הילוכים אוטומטית נעימה, המגיבה היטב.
חסרון הכוח גורם לנהג להאיץ במנוע יותר מהרגיל, והתוצאה היא (כפי שהוזכר כבר) רמות רעש גבוהות מדי הפוגמות בנוחות. יש עם זאת לזכור כי בשימוש יומיומי ותנאים סטנדרטיים, לא ירגיש הנהג הממוצע בחסרון כוח משמעותי. תצרוכת הדלק בתנאי המבחן (עם יחס גבוה יותר מהמקובל לנהיגה בינעירונית) הייתה טובה מאוד עם 13.3 ק"מ לליטר - קרוב באופן נדיר לנתוני היצרנית.
4. התנהגות ואבזור בטיחות
יש מכוניות שמצליחות לשלב נוחות טובה עם יכולת דינמית מרשימה. הפורטה אינה אחת מהן. כיול המתלים הרך מלווה בתנודות מרכב וזוויות גלגול גדולות - כבר ממהירויות לא גבוהות במיוחד, יחד עם היגוי קל מדי ותגבור משתנה באופן לא אחיד, אינו מסייע לתחושת ביטחון. אחיזת הכביש סבירה, אך אינה מהטובות בקבוצה.
הפורטה משווקת עם שש כריות אוויר ובקרת יציבות תקנית. מכיוון שאינה נמכרת במערב אירופה, לא נבחנה במבחן הבטיחות של ה-Euro NCAP.
5. אבזור ומחיר
הפורטה מוצעת בשתי רמות גימור - LX הבסיסית (128 אלף שקל) ו-EX (תוספת 2,000 שקל). בתמורה תקבלו שש כריות ובקרת יציבות, מערכת לסיוע בזינוק בעלייה, מזגן עם פתחים ליושבים מאחור, מערכת שמע עם אפשרות לאחסון קבצים וחיבורי AUX ו-USB, חיבור בלוטות' מקורי ובקרת שיוט. גרסת ה-EX מוסיפה בקרת אקלים מפוצלת, חישוקי "16 קלים במקום "15 עם גלגל חלופי מלא במקום זמני ותאורת יום - הבדלים זניחים למדי. התמורה בסך הכל בינונית, כשהפורטה מתומחרת כיום ברף העליון של הקטגוריה בלי להציע אבזור יוצא דופן.
ציון כולל וסיכום
+ נוחות עירונית, מרווח, תצרוכת דלק
- יכולת דינמית, ביצועים, איכות חומרים, תמורה למחיר
ולבסוף: קיה פורטה דור שני היא מכונית טובה שרושמת שיפור מרשים לעומת קודמתה. אלא שלמרות זאת, היא לא מסוגלת ליישר קו עם הדגמים הטובים בקטגוריה שמציגים קפיצת איכות ענקית בדגמים הנוכחיים. למרות האחריות המורחבת (שלוש שנים מלאות וארבע חלקיות), ולאור מספר הברקות בקטגוריות אחרות, אפשר (וצריך) לצפות מקיה למכונית טובה יותר. עד אז, הפורטה אינה אחת ממומלצות הקטגוריה.
מנוע | ארבעה צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1,591 סמ"ק / בנזין |
הספק מרבי | 130 כ"ס ב-6,300 סל"ד |
מומנט מרבי | 16 קג"מ ב-4,850 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / אוטומטית, שישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | ארבע דלתות, סדאן / חמישה |
אורך | 456 ס"מ |
רוחב | 178 ס"מ |
גובה | 144.5 ס"מ |
בסיס גלגלים | 270 ס"מ |
משקל | 1,285 ק"ג |
נפח תא מטען | 482 ליטר |
100-0 קמ"ש | 11.6 שניות |
מהירות מרבית | 195 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 14.3 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (ממוצע מבחן) | 13.3 ק"מ לליטר |
פליטת פחמן דו-חמצני | 162 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 7 |
מחיר לגרסה שנבחנה | 130,000 שקל |
אחריות | 84 חודשים |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות | לא נבחן |