"אקס פקטור" מול "הכוכב הבא": למי קהל צופים משכיל יותר?
מה מסתתר מאחורי הרייטינג? לידי ynet הגיעו נתונים של הוועדה למדרוג שעוסקים במאפייני הצופים של כמה מהתוכניות המובילות בישראל. בכתבה הראשונה - קרב הריאליטי: איזו תוכנית חזקה יותר בירושלים, ומה גילאי הצופים? "אקס פקטור" מול "הכוכב הבא" - המציאות שמאחורי המספרים
את נתוני הרייטינג היומיים כולם מכירים היטב. אחוז לפה, אחוז לשם, אבל התמונה קבועה למדי. אלא שמאחורי מספרים דומים, יכולה להסתתר מציאות שונה. בוועדה למדרוג אוספים לא רק את נתוני הצפייה הבסיסיים - אלא מרכיבים תמונת מצב פרטנית הכוללת את אזור המגורים של הצופים, מינם, גילם ורמת השכלתם. את הנתונים הללו, לא תמצאו בטבלאות הרייטינג שמתפרסמות מדי בוקר.
לידי ynet הגיע ניתוח הנתונים של כמה תוכניות מובילות - ובימים הקרובים נחשוף בפניכם את הממצאים. בכתבה הראשונה שלפניכם, ריכזנו את הנתונים העוסקים בשתי תוכניות הריאליטי המוזיקליות שמככבות בימים אלה בראש טבלאות הרייטינג השבועיות: "אקס פקטור" ראש בראש מול "הכוכב הבא". מדובר בנתונים שנאספו מתחילת העונה הנוכחית של התוכניות. לכאורה שני מקרים כמעט זהים - אותו ערוץ, אותן שעות, אותו ז'אנר, וגם המספרים דומים. ובכל זאת, כפי שתוכלו לראות, הצופים אינם בהכרח אותם צופים.
הנתון המעניין ביותר מצוי בפילוח צופי התוכניות לפי רמת ההשכלה שלהם. על פי הנתונים, שנמדדים עבור צופים בני 18 ומעלה בלבד, ניתן לזהות יתרון ל"אקס פקטור" בשתי הקטגריות העליונות - השכלה על תיכונית והשכלה אקדמית - בעוד של"כוכב הבא" יתרון בשתי הקטגוריות האחרות, השכלה תיכונית והשכלה של עד 10 שנות לימוד.
בפן המגדרי, התוצאות כמעט זהות: בקרב צופי "הכוכב הבא" אחוז הנשים עומד על 59.4, וגם ב"אקס פקטור" זהו המין הדומיננטי, עם 58.5 אחוזים. גם בקבוצות הגיל השונות ההבדלים בין שתי התוכניות מינוריים: 14.4 אחוז מצופי "אקס פקטור" הם מתחת לגיל 18, לעומת 15.2 אחוזים ב"כוכב הבא". ובצד השני של הסקאלה - 14.8 אחוז מצופי הריאליטי של "רשת" עברו את גיל 65, לעומת 14 אחוז מצופי המתחרה מבית "קשת".
בכל הנוגע לאזור מגורים, שוב ניתן לזהות הבדלים משמעותיים יותר. בעוד שרק 8.9 אחוזים מצופי "אקס פקטור" מתגוררים בירושלים, במקרה של "הכוכב הבא מדובר בנתח משמעותי יותר - 12.1 אחוז מהצופים. לעומת זאת, בחיפה מרוכזים 11 אחוז מצופי "אקס" - ורק 9.6 אחוזים מצופי "הכוכב". במרכז ובדרום יש יתרון קל ל"אקס פקטור", ביהודה ושומרון - ל"כוכב הבא".
דוקטור יפעת בן חי שגב, מנכ"לית הוועדה למידרוג, מציעה את הפרשנות שלה לנתונים: "בסופו של דבר, בהתחשב בסטיית התקן, הקהל הוא די דומה. שני דברים בולטים בנתונים: הראשון הוא שנשים צופות יותר מגברים - זה ברור ומובן, כי נשים נמצאות יותר בבית. זה נכון בכל העולם וגם בישראל. הדבר השני הוא שבסך הכל הצופים הם מאוכלוסיות מאוד מגוונות. כלומר,
כשמדברים על זה ש'כולם צופים בברודקאסט', זה ממש בא לידי ביטוי באופן מוחשי בנתונים. התוכניות האלה גם מאוד חביבות על קהל צעיר. חשוב לציין שאנחנו לא מודדים את הצפייה באתרי האינטרנט המשדרים אותן, דבר שמן הסתם משמעותי בקהלים הצעירים.
"דבר נוסף שכדאי להוסיף הוא שהברודקאסט בשנים האחרונות עבר שינוי מאוד משמעותי והוא מקבל אופי של תוכניות לכל המשפחה. והתוכניות האלה, בעיקר 'הכוכב הבא' ו'אקס פקטור', הופכות להיות סוג של מדורת שבט משמעותית. אני גם שומעת שזה דרך לתקשורת בין ההורים והילדים - כלומר, מדובר בשתי תוכניות שאמנם בהגדרה הן למבוגרים - זה בכל זאת פריים טיים - אבל בפועל אלה תוכניות לכל המשפחה. מפילוח הצפייה עולה שזה סוג של תוכניות שיושבים מולן ההורים והילדים גם יחד".