"עשרת הדיברות" לניהול נכון של העסק
הקמה וניהול שוטף של העסק דורשים ידע מיומנות, ובעיקר, הכנה נכונה מראש. במסגרת תחרות העסקים הקטנים, הנה מדריך שכל בעל עסק או מי שחושב לפתוח עסק צריך לדעת
הקמה וניהול של עסק קטן או בינוני אינם משימה קלה, על בעל העסק מוטלת אחריות כבדה וריבוי של משימות ממגוון תחומים: שיווק, מכירה, ניהול עובדים, מימון וניהול מו"מ.
לפני שנפרט את עשרת הדיברות לעסק הקטן/בינוני, מבלי להתייחס למצבו של העסק, זכרו את כלל הזהב: עסק דורש תוכנית עסקית. הנה הנקודות העיקריות שצריכות להופיע בתוכנית כזו.
1. הגדירו באופן מדויק את המטרה שהמוצר או השירות שאתם מספקים נועד להשיג: זהו החזון של העסק שלכם, זוהי התמונה הגדולה. החזון צריך לשקף את המטרה שלשמה הוקם העסק גם היא כזו שנראית כבלתי אפשרית להשגה.
קחו לדוגמה את החזון של ענקית החיפוש גוגל: "המשימה של גוגל היא לארגן את המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש ושימושי".
2. הגדירו את השירותים או המוצרים שאותם אתם מעוניינים לספק: הכינו טבלה מסודרת שבה תפרטו כמה עולה לכם לייצר כל מוצר, כמה זמן צריך להשקיע בייצור, מהם חומרי הגלם, מיהו קהל היעד של המוצר או השירות ובכמה תתמחרו אותו.
זכרו: הקמת עסק לא נועדה אך ורק לשם תשלומי מסים ואגרות לרשויות, משכורות לעובדים, תשלומים לספקים ותשלומי עמלות וריביות לבנק. בעל העסק אמור להתפרנס בכבוד מפעילותו העסקית ועל כן, תמחרו את המוצרים במחיר תחרותי והוגן גם כלפיכם.
3. נתחו את הסביבה העסקית שבה אתם פועלים: האם המשק בצמיחה או במיתון? מהו הענף בו אתם פועלים? האם יש לו חסמי כניסה? האם זהו תחום חדש?
קחו לדוגמה הקמה של מפעל בטון חדש בישראל, הענף הינו ענף הבנייה שהינו מושפע מאד משינויים במצב המשק. כמו-כן, בענף יש חסמי כניסה בדמות עלויות הקמה גבוהות ופעילות של מספר מצומצם של שחקנים חזקים. המידע הזה אמור לסייע לכם לקבל החלטות מושכלות בדבר כדאיות ההשקעה ובנוגע לאסטרטגיה שיווקית שתבחרו.
4. הכירו את המתחרים שלכם: תבדקו סביבכם מיהם המתחרים הרלוונטיים שלכם. מי מציע מוצרים דומים לשלכם ומי מתחרה על כיסם של הלקוחות הפוטנציאליים שלכם. זהו במה הם טובים, מהו היתרון שלהם? רשמו אילו שירותים הם מספקים והעריכו האם המתחרים מרוויחים מפעילותם העסקית?
לדוגמה, במידה ואתם מעוניינים לפתוח מכון לטיפולים קוסמטיים, בצעו רשימה של כל המכונים הקיימים והפרידו בין אלו שפונים לאותו קהל יעד לבין אלו שפונים לקהל יעד אחר. בנוסף לכך, ייתכן שישנם עסקים אחרים אשר מתחרים על כיסם של הצרכנים שלכם כדוגמת רשתות שמוכרות ציוד ביתי לטיפולים קוסמטיים, השירות שלכם צריך להיות מושך יותר הן ביחס למתחרים על אספקת השירות והן ביחס למתחרים שמציעים מוצרים תחליפיים.
5. מפו את הלקוחות הפוטנציאליים: מיהם הלקוחות הפוטנציאלים שלכם? האם הם בני נוער, נשים או גברים. היכן הם נמצאים? האם הם נוסעים ברכב לעבודה או שהם נוסעים ברכבת? והאם הם יכולים להרשות לעצמם את המוצרים שלכם במחיר המבוקש?
הבדילו בין המשתמש במור לבין מי שמקבל את ההחלטה על רכישתו ובין מי שמשלם עליו. לדוגמה, במוצרי מזון לתינוקות קהל היעד של המוצר הינו התינוק, אך מי שמקבל את ההחלטה ומבצע את הרכישה הינו ההורה ובהתאם לכך פועלת האסטרטגיה השיווקית.
דוגמה אחרת, שוק הצעצועים שבו קהל היעד הינו ילדים ולרוב הם אלו שמחליטים מה לבקש מההורים לקנות ועל כן במקרה זה המסרים השיווקיים צריכים להיות מופנים אל הילדים ופחות אל ההורים, שבסך הכל מבצעים הוראות.
6. בצעו ניתוח S.W.O.T: אבחנו באופן מדויק מהן ההזדמנויות שיש לכם בשוק, ממה עליכם להיזהר וכמו-כן זהו מהם היתרונות והחסרונות שלכם. ההזדמנויות והאיומים הם ברמת המאקרו, לדוגמה, השינויים שחלו בשוק התקשורת בישראל היוו איום על החברות הקיימות בשוק והזדמנות כניסה עבור חברות חדשות. היתרונות והחסרונות הינם של העסק עצמו ומנהליו.
7. תכננו אסטרטגיה שיווקית: הכינו תכנית פעולה שיווקית להגעה אל הלקוחות שלכם. על מנת לנצח בתחרות על כיסם של הלקוחות לעסק שלכם - חייב להיות לכם יתרון ייחודי על פני המתחרים. שלושת הנקודות הקודמות אמורות לסייע לכם למצוא אותו.
8. העריכו את התחזית הפיננסית: חשבו מהן התוצאות הכספיות החזויות של פעילותכן העסקית וכמה השקעה כספית נדרשת לצורך הקמת העסק ותקופת ההרצה.
לשם כך הכינו תחזיות לתזרים המזומנים החזוי מכלל הפעילות. הכינו תחזית לדוח הרווח והפסד. בהתאם לכך תגדירו את תמהיל האשראי הרצוי.
במידה והינכם בעלים של עסק מצליח, אל תתפתו לסכן את כל הרווחים הצבורים והעתידיים שלכם מהעסק המצליח לשם פתיחה של עסק נוסף. קחו בחשבון שבמידה והעסק החדש ייכשל אתם עדיין תרצו לעשות עסקים בעסק הנוכחי.
אל תפתחו עסק אם אין לכם מראש את כל הסכום הנדרש לצורך הקמתו והרצתו. במידה וחלק מהסכום חסר לכם, ניתן להסתייע בבנקים לשם קבלת הלוואה ואף במגוון של קרנות שמסייעות לעסקים קיימים ולעסקים בהקמה.
9. הגדירו נהלי עבודה ברורים: מה כל עובד נדרש לבצע? מה צריך לבצע בכל אחד מתהליכי העבודה בעסק?
אכן, עוד לפני שהעסק פעיל ישנן פעולות שביצוען הינו תנאי הכרחי להצלחתו של העסק ותחת הלחץ של הפעילות השוטפת הן עלולות להישכח. דוגמה לכך, יכולה להיות הקפדה על לימוד שוטף בתחום המקצועי או לחילופין השקעה של זמן בתכנון אסטרטגי.
10. הציבו יעדים ומדדים: הגדרה של יעדי ביניים מסייעת להבין האם אנחנו בכיוון הנכון ובמקביל מאפשרת לייצר הישגים קטנים שמסייעים להמשך הפעילות.
מלאכת ניהולו של עסק קטן רצופה באינספור משימות שעלולות להימשך לנצח. הגדרה של יעדים ברורים שעמידה בהם היא סימן לצעידה בכיוון הנכון תסייע לכם להתמיד בדרך ולהגיע אל היעד הנכסף.
הכותב הינו מנכ"ל חברת עין צופיה ייעוץ כלכלי, המספקת שירותי ייעוץ כלכלי וניהול כספים לעסקים ולפרטיים