מקומי בארץ רחוקה: שביל ישראל בנפאל
למצוא משהו שמוכר לנו מהבית במדינה רחוקה תמיד מעלה בנו חיוך וממלא אותנו בחום - חנן גודר, שגריר בנפאל, חלם להכשיר מסלול מיוחד בטבע הפראי של נפאל למען המטיילים הישראלים. בשבוע שעבר הגשים את החלום ועתה הוא מספר על שביל ישראל בנפאל והמשמעות שלו כסמל לחברות
ההר הגבוה בעולם, הר האוורסט, נמצא על הגבול שבין נפאל לסין. ים המלח, המקום הנמוך בעולם, נמצא בדרום ישראל - בין שני קצוות קיצוניים אלו מתקיימת חברות מיוחדת במינה שאינה נסמכת רק על מסחר בין המדינות, כפי שקורה לרוב, אלא גם על שיתוף, דאגה וגאווה המתחילה בטבע שסביב.
יחסי החברות הללו הובילו להקמתו של מסלול הליכה מיוחד במינו הנמצא בין ההרים בנפאל ונושא את השם "שביל ישראל בנפאל" - דרך נוף יפייפה של הרים מושלגים וטבע ירוק בשמורה אינסופית שמספקים שלווה ורוגע.
- הקרן הקיימת לישראל, ידיעות אחרונות, ynet, ידיעות תקשורת, ONE וכלכליסט חברו יחדיו לפרויקט "גיבורי הסביבה
" שמטרתו לחשוף את הגיבורים בתחום הסביבה ולהעניק את הכבוד והערכה להם הם ראויים - בואו לספר לכולם על גיבורי הסביבה שלכם. המליצו לנו על האנשים, קבוצות, כיתות וכל מי שפועל לקידום תחומי הסביבה ונושאי הקיימות השונים
: חינוך, אנרגיה ירוקה, קהילות ירוקות, חקלאות ,עיצוב סביבתי ופעילים אורבניים
שגריר של הטבע
בשנת 1984 הצטרף חנן גודר, אז בשנות ה-20 לחייו, לאחד מחוגי הסיור של קק"ל והחל להדריך טיולים ברחבי הארץ. ברבות השנים הצטרף למשרד החוץ וכיום הוא מכהן שגריר ישראל בנפאל. אך הטבע לעולם לא נשכח מלבו - מטבע עבודתו הוא נפגש עם מטיילים ישראלים רבים המביאים עמם את סיפורי הטיולים, אך גם חדוות הסיורים, הנטועה בו מאז ומתמיד והמשותפת לכל המשפחה, הביאו אותו לרעיון של שביל ישראל בנפאל.
"קטמנדו היא מטרופוליטן ענק של 4 מיליון אנשים. באחד מסופי השבוע יצאתי עם המשפחה לאחת מפסגות ההרים הקרובה לעיר, מרחק של כחצי שעה ממנה", מספר גודר. "הגענו ליער, שמעבר לעובדה שהוא נמצא באזור גבוה, הוא גם יפייפה ומקסים. מאד נהנינו מחווית הטיול שם. בשלב מסויים ראיתי כמה פועלים מסתתים אבנים והחלטתי להצטרף אליהם ולסתת יחד. בשלב מסויים שאלתי מה הם עושים והם סיפרו לי שהם מכשירים שביל הליכה למטיילים".
באותו רגע צץ במוחו של גודר רעיון - להכשיר שביל טיול דרך נוף בנפאל שייקרא "שביל ישראל בנפאל". הוא יצר קשר עם אנשי השמורה הנחשבת לחלק מפארק לאומי, והעלה את הרעיון, ובמקביל פנה לקק"ל עם הרעיון וביקש עזרה מקצועית. "כך", הוא אומר, "בין ההרים המקסימים והטבע המשתולל של נפאל לבין הידע העצום שיש לקק"ל, נוכל להרים פרויקט מיוחד מבינו, שיתוף לשני העמים".
לשמחתו הרבה שני הצדדים הרימו את הכפפה, "קק"ל הביאו את הייעוץ המקצועי של איך עושים ומה עושים", מספר גודר. "אני אוהב את הטבע ואוהב לטיול, אבל אני לא מומחה בבניית שבילים. קק"ל סייעו מבחינת תכנון המסלול, מבחינת השילוט וההכוונה לאורך המסלול, וביחד תכננו ובנינו ועשינו את ההכנה, שכללה את בחינת השטח וחשיבה משותפת איזה סוג מסלול נבנה - מעגלי או ישר וכדומה".
"מעבר לתכנון המעשי", אומר גודר, "התלבטנו גם לגבי הדרך בה נוכל לשלב את הקהילה המקומית בפעולות, ולכן עירבנו, למשל, בתי ספר שהביעו נכונות וסייעו. חלק מהשביל בנוי מ-100 מדרגות שנועדו לאפשר מעבר נוח, את המדרגות בנו בעזרת כלי עבודה וסיתות אבנים והיו שותפים לכך לא רק המקומיים, אלא גם המון מטיילים ישראלים שהגיעו למקום והתנדבו לעזור. אין ספק שזה היה פרויקט מורכב, לרבות החשיבה הלוסיגטית, אבל העשייה המשותפת הוכיחה שאנחנו יכולים לפעול יחד בלי קשר למקום שממנו הגענו".
אורך המסלול הוא כ-3 ק"מ, כ-45 דקות זמן הליכה. "הוא כבר הפך לעלייה לרגל למטיילים ישראלים משום שהוא קרוב לקטמנדו", מסביר גודר. מעבר לזה, שמו של המסלול יצא אל מחוץ לקהילה הישראלית ומטיילים רבים מרחבי העולם מגיעים לבקר בו".
פורצים את הדרך
יום הפריצה היה מורכב ביותר בגלל האלמנטים הלוגיסטים, מספר גודר. "200 איש שהרכיבו קהל הטרוגני של מטיילים ישראלים, תלמידים ישראלאים מהקהילה, שר מהממשלה הנפאלית, ועוד מקורבים ומכובדים. הקהל היה מחולק לקבוצות כשכל קבוצה מהמשתתפים קיבלה לוחית מתכת עליה היה רשום שם של עצם וכל קבוצה העמידה את השלט במקום משלה".
עוד בטרם יצא לפועל יום פריצת הדרך, הגיע למקום, מטעם קק"ל, אביב אייזנבנד שנכנס לפרויקט בשלב השילוט. "גודר החל בתהליך של הקמת השביל ושילב מדענים מקומיים על מנת שיזהו ויגדירו מי הם עצי היער המובהקים" הוא מספר. "אחרי העבודה עם המקומיים, נכנסה קק"ל עם ייצור השלטים - כל שלט לעץ מסויים". השלטים שוגרו לנפאל, בצירוף הסברים כיצד לחברם וברכת דרך להמשך העבודה.
השלב הבא, אומרים גודר ואייזנבנד, הוא להקים פה בישראל יער שייקרא יער נפאל. בימים אלה פועלים בקק"ל לאיתור מסלול בארץ. "נכון שאין לנו פסגות גבוהות בארץ", אומר גודר בחיוך, "אבל יש מקומות נחמדים ויחד עם השגרירות הנפאלית נדאג לכך שיהיה מסלול נפאל בקק"ל".
מעבר לקשרים המקצועיים המתפתחים בין שתי המדינות, מוסיף גודר, יש בזה מסר של שותפות והזדהות בין שני העמים. זה משמש גשר בין שתי המדינות. "עד כה יש לנו שלושה פרויקטים משתפים ומשותפים - הראשון: בולים משותפים של הר האוורסט ודגל נפאל וכן של ים המלח ודגל ישראל. השני: שביל ישראל בנפאל, והשלישי: יער נפאל בישראל. יש בזה למידה משותפת והעברת מסר לכל העולם דרך הטבע".
- המליצו לנו על גיבורי הסביבה שלכם - האנשים, קבוצות, כיתות וכל מי שפועל לקידום תחומי הסביבה ונושאי הקיימות השונים
- רוצים לקבל המלצות לטיולים ועדכונים על אירועי קק"ל? הירשמו לניוזלטרים