רשות המסים: טרקטורונים הם מוצרי יוקרה
ועדת הכספים קיבלה את עמדת רשות המסים לאחר ערעורים שהוגשו לה בטענה כי טרקטורון הוא כלי רכב שמשרת את החקלאים בשדות. סמנכ"ל רשות המסים: "ליותר מ-80% מהטרקטורונים אין קשר לחקלאות"
רשות המסים דחתה היום (ג') ערעורים שעלו בוועדת הכספים על הכללת הטרקטורונים ברשימת מוצרי היוקרה שעליהם הוטלה תוספת מסים. המערערים טענו כי לא מדובר במוצר יוקרתי אלא בכלי תחבורה המשרת את החקלאים בעבודתם בשדות. הוועדה קיבלה את עמדת הרשות ואישרה את הצו המחייב את יבוא הטרקטורונים בתשלומי מכס של 7% ומס קניה של 50%.
סמנכ"ל רשות המסים ערן יעקב אמר שבדיקתם העלתה כי "ליותר מ-80% מהטרקטורונים אין קשר לחקלאות ומדובר בכלים המשרתים את תרבות הפנאי הפרטית של בעליהם, כך שאין מקום לפטור אותם מתוספת המס שהוטלה על יבוא מוצרי יוקרה". יעקב ציין כי רק 10% מבעלי הטרקטורונים הם חקלאים המשלמים מע"מ, כך שרכש ואחזקת הטרקטורון נחשבת להוצאה מוכרת לצורכי מס.
"אנחנו לא נוגעים בכלים המשרתים בפועל עוסקים מוכרים בעסקיהם. לגבי האחרים אין לרשות המסים יכולת להבדיל לטובה את הטרקטורונים אם אינם רשומים אפילו אם חלקם מסייע לעבודה החקלאית", אמר יעקב. הוא לא השיב ישירות לשאלת יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אם יש אפשרות להחזיר את המס על טרקטורונים שלגביהם יתברר שהם משמשים לחקלאות. יעקב אמר רק, "חקלאים משתמשים בכלי תחבורה תכליתיים כולל טרקטורונים אבל הם לא משמשים רק לחקלאות".
באשר למיסוי מטוסי יוקרה אמר סמנכ"ל הרשות שניתן פטור רק למטוסי אימון של בתי"ס לטיסה, מטוסי ריסוס, מסוקים ומטוסים המשמשים לתחבורה עסקית. "לא פטרנו מטוסים לשימוש פרטי וגם לא את שירותי התחזוקה שלהם".
בפועל התברר בוועדת הכספים כי מיסוי מוצרי היוקרה יכניס בשנה לא יותר מ-100 מיליון שקל, מתוכם 70 מיליון ממיסוי נוסף על יבוא כלי רכב פרטיים בשווי העולה על 300 אלף שקל. הוועדה אישרה בדיעבד את צווי המכס ומס קניה של שר האוצר על מוצרי היוקרה שהוצאו ונכנסו לתוקף לפני כ-3 חודשים. החוק מחייב את אישור הצווים בכנסת תוך 90 יום המסתיימים בימים אלה.