המכונית הכי נגרטת בישראל היא...
תכנית גריטת מכוניות ישנות ומזהמות חזרה לפני מספר שבועות ליום פעילות בלבד. עד שתחזור, שווה להציץ לסטטיסטיקה. איזו מכונית גורסים יותר מכל, ואיזה שנתון הכי פופולרי במתקני המעיכה
מספר כלי הרכב שהוסרו מהכביש מאז הוזנקה לדרכה תכנית גריטת המכוניות בישראל, עומד נכון להיום על 28,049 מכוניות ישנות מאד, מזהמות וחסרות מערכות בטיחות מתקדמות שהוסרו מהכביש. כך עולה מנתוני שהעביר משרד תחבורה לבקשת ynet. על התועלת הבטיחותית והבריאותית של התכנית יש קונצנזוס, וכך גם לגבי התועלת הפיננסית. המדינה שילמה לבעלי המכוניות הנגרטות כ-84 מיליון שקלים, אבל הכניסה לקופתה לפי הערכות סכום גבוה פי כמה כתוצאה ממנה.
- מבוכה: תוכנית הגריטה השנתית הסתיימה תוך יום
ומלכת המחוסלות היא
סובארו כמובן. מלכת המכירות לשעבר היא-היא המחוסלת הסדרתית בתכנית הגריטה. 9,610 יחידות של המותג היפני נמעכו לקוביית מתכת, יותר מכפליים מהמותג השני שסיים את חייו שלא בתאונה - מיצובישי ש-4,306 יחידות ממנה ירדו מהכביש.
יצרנית | כמות |
סובארו | 9,610 |
מיצובישי | 4,306 |
דייהטסו | 3,336 |
סוזוקי | 1,545 |
פיז'ו | 1,165 |
פורד | 1,101 |
פיאט | 1,098 |
רנו | 1,088 |
אופל | 1,023 |
פולקסווגן | 632 |
וולוו | 623 |
בחלוקה לפי שנות ייצור, מובילות מכוניות שעלו לראשונה על הכביש ב-1990. אמנם גם מכוניות מודל 1967 נגרטה, ובסך הכל 13 מכוניות משנת 70 ומבוגרות יותר, אבל 5,838 מכוניות שיוצרו ב-1990 הורד מהכביש בתכנית הגריטה. כ-16.5 אלף מכוניות שיוצרו בשנם 1990-1992 הורדו מהכביש בתכנית הגריטה, יותר ממחצית מכלל המכוניות שנמסרו. 138 מכוניות משנות הייצור 1980 עד 1967 נגרטו עד עתה. כ-660 מכוניות צעירות יותר מרף הגריטה במסגרת התכנית, נמסרו אף הן לחיסול.
מתי שוב?
מאז החלה ב-2010 תכנית הגריטה בישראל, הופחתו להערכת המשרד להגנת הסביבה סך הפליטות השנתיות שמקורן בתחבורה בשיעור של כ-3%. רק החיסכון הכלכלי כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר מוערך בכ-30 מיליון שקלים בכל שנה. תקציב הגריטה הנוכחי עומד על 5 מיליון שקלים לשנה בלבד למשך ארבע שנים. בתחילת חודש נובמבר חודשה תכנית הגריטה לאחר שהופסקה וחודשה בעבר מספר פעמים משיקולים תקציביים, אך הופסקה לאחר יום אחד בלבד. הסיבה: התקציב השנתי להפעלתה נגמר תוך 24 שעות.
נגד הפעלתה של תכנית הגריטה והפסקתה בכל פעם, נמתחה ביקורת חריפה גם על-ידי בכירים באגף איכות האוויר במשרד להגנת הסביבה - האחראי על הפרויקט. "אנחנו חייבים ליצור רצף ולא להפסיק את התוכנית באמצע. השנה (2012) הפסקנו את התוכנית אחרי חודשיים וחצי, וזה היה מאוד בעייתי כלפי הציבור. אנחנו מאוד מעוניינים ליצור רצף, ואנחנו רוצים ליצור רצף".
רצף זה כאמור אינו מתקיים, מאז הפעלת התכנית.