שתף קטע נבחר

H&M שוקלת להעלות מחירים לסייע לעובדים

החברה משלמת לעובדיה בבנגלדש כ-67 דולר לחודש. על פי תוכנית שהציגה, עד 2018 ישופרו תנאי השכר של 850 אלף עובדי טקסטיל ברחבי העולם. התוצאה תהיה כנראה עליית מחירים לצרכנים, אבל לא בטווח הקצר

הרשת השבדית H&M, מרשתות האופנה הגדולות בעולם, שנחשבת לרשת שמציעה פריטים במחירים עממיים, עשוייה להעלות מחירים כדי להשקיט טענות על ניצול עובדים, כך מדווחת סוכנות הידיעות AFP. רוב עובדי הרשת מרוויחים פחות מ-2 דולר ליום, מה שאומר שהם לא בהכרח יכולים לקנות את הבגדים שהם עצמם מייצרים.

 

 

ההודעה מטעם H&M על תוכנית זו, ניתנה במהלך פגישה עם קבוצות אינטרס בשטוקהולם, בה חשפה הרשת תוכניות לשיפור תעריפי השכר לעובדי הטקסטיל במדינות כמו בנגלדש, בה שכר המינימום הוא פחות מ-70 דולר לחודש. החברה הגדירה יעד של הגדלת השכר ל-850 אלף עובדי טקסטיל בכל העולם עד שנת 2018.

 

הלנה הלמרסון, ראש תחום הקיימות ב-H&M, אמרה כי העלאת מחירים לצרכן "היא אפשרות" בטווח הרחוק, אך כי הלקוחות לא צריכים לצפות להעלאת מחירים בעתיד הקרוב.

 

ייקח שנים עד שבבנגלדש יקבלו שכר המספיק לקיום נאות

כמה מהארגונים הפועלים בתחום התאגידים מסרו כי ההכרה בצורך להעלות את שכר העובדים היא פריצת דרך משמעותית. "לראשונה הם אמרו כי הם מוכנים להעלות את המחירים וכי על הצרכנים להיות מוכנים לכך", אמרה ויויקה ריסברג, מארגון Swedwatch, העוקב אחרי פעילות החברות השבדיות הבינלאומיות.

 

"ייקח עוד שנים עד שבבנגלדש יקבלו שכר המספיק לקיום נאות, אבל אני מלא תקווה שהם פתוחים כעת למעורבות של כל בעלי העניין- האיגודים, העובדים, הספקים והממשלה".

 

H&M הודיעה לראשונה על מדיניות Fair Living Wage בנובמבר, ואמרה בהצהרה כי "כל עובדי הטקסטיל צפויים להצליח להתקיים מהמשכורת שלהם" אך כי ההתקדמות לקראת מצב שכזה היתה איטית מידי בחלק מהמדינות בהן עובדים רבים עדיין חיים מתחת לקו העוני.

 

השכר עלה לאחרונה ל-67 דולר לחודש

הלמרסון אמרה כי החברה תנצל את הגודל וההשפעה שלה מול ספקים על מנת לקדם משכורות הוגנות יותר, הכשרות לעובדים והכרה בתפקיד של איגודי המסחר במגעים בנושאי תשלום.

 

היא הוסיפה כי H&M גם עורכת פעולות שדולה מול ממשלות להעלאת שכר מינימום, והציגה סקירות שנתיות, שמורות על הגדלה שנעשתה לאחרונה על ידי ממשלת בנגלדש ל-67 דולר לחודש בתור סימן לשיפור.

 

עם זאת, הגדלת השכר בלבד עשויה שלא להספיק על מנת להעלות חלק מהעובדים מעל לקו העוני. "אנחנו יכולים להגדיר יעדים על מנת לוודא שמבני השכר הנכונים מיושמים אצל הספקים שלנו", אמרה הלמרסון. "אך באשר לתוצאה... אחד האתגרים הוא שכשאתה מעלה משכורות - ראינו זאת בבנגלדש - שכר הדירה וגם מחירי המזון עולים. כך שחייבים למצוא דרך לבחון באופן עקבי את המשכורות".

 

זיו קוין, מנהלת התקשורת ודוברת H&M ישראל מסרה בתגובה: "H&M אינה מעסיקה את עובדי המפעלים עצמם ואינה בעלים של מפעלי ייצור. החברה היא קמעונאית גדולה שעובדת מול הספקים השונים שהם בעלי המפעלים המשלמים לעובדיהם.

 

"ל-H&M העולמית יש 100 אלף עובדים בקירוב בכל העולם ועובדי מפעלי הטקסטיל אינם נמנים כעובדי הרשת, אך החברה מאמינה שעם הגודל מגיעה האחריות ועל כן ייצרה את מפת הדרכים בכדי להוביל לשינוי אמיתי וארוך טווח בשכר עובדי הטקסטיל.

 

"בנוסף יש לציין שלא צפויה עליית מחירים בשלב זה שכן שכר עובדי הטקסטיל הוא רק פקטור אחד מיני רבים הקובע את המחיר הסופי של המוצר ללקוח".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: אלעד שריג
H&M. איך יוצרים בגדים בזול? מעסיקים עובדים בזיל הזול
צילום: אלעד שריג
מומלצים