מצחיק זה סקסי, וההפך
החורף הגיע, אבל זו לא סיבה להיות בדיכאון: ביחד או לבד, הקולנוע האמריקני סיפק לנו שלל קומדיות רומנטיות שיגרמו לנו גם להתאהב, וגם לחייך. מ"זה קרה ולילה אחד" ועד "כשהארי פגש את סאלי" ו"אשה יפה". מועדון הסרט המופרע פותח את הלב, מלפרטט, מרגש, ואז צוחק על הכל
המדור של היום נולד בגלל ביקור בחנות סרטי DVD. הייתי מוכרח לצלם לכם:
התוכלו, ילדים, לגלות מה ההבדל בין שלושת העטיפות? התשובה: לא, כי בכולן אומרים לגבר ולאשה לעמוד גב אל גב. אז העטיפות של הקומדיות הרומנטיות נראות אותו דבר, אבל מה עם הסרטים עצמם? ואם הוליווד ממחזרת, למה אנחנו ממשיכים לרצות עוד מהז'אנר? למה אנחנו משתוקקים שבילי קריסטל יתחתן עם מג ראיין? שהאמפרי בוגרט יתחתן עם אודרי הפבורן? ושמרילין מונרו תתחתן איתנו?
על השאלות הללו ננסה לענות השבוע בארועי מועדון הסרט המופרע בסינמטקים, ולשם הדגמה יוקרנו על המסך קומדיות מובחרות - מ"זה קרה בחצות" ועד "הארי פגש את סאלי". אז איך נולדו הקומדיות הרומנטיות ששינו את העולם ומהי הקומדיה הרומנטית הטובה בכל הזמנים?הנה זה מתחיל:
שמחה גדולה הלילה
רבים מגדירים את "זה קרה לילה אחד" בתור הקומדיה הרומנטית הראשונה. נכון שהיו קומדיות רומנטיות גם בתקופת הסרט האילם, אבל הנה סוף סוף היה אפשר ליצור סרט עם דיאלוגים מהירים ושנונים. הסרט הזה כל כך אהוב שהוא שינה את העולם בדרכים שקשה לתאר. קודם כל זהו הסרט הראשון שזכה בארבעת האוסקרים הגדולים ביותר בבת אחת: הסרט, השחקן, השחקנית והבמאי הטובים ביותר. חוץ מזה הוא אחד משלושת הסרטים היחידים בהיסטוריה שזכו בכל הקטגוריות להן היה מעומד (יחד עם "שר הטבעות" ו"הקיסר האחרון").
ואם זה לא מספיק, הרי שדמותו של קלארק גייבל השרמנטי השפיעה על עיצוב דמותו של באגס באני, כמו בסצנה הזו בה קלארק גייבל אוכל גזר ומדבר במהירות:
זה באגס באני או קלארק גייבל?
ליצור קומדיה רומנטית מטורפת עם גבר ואשה שלא נראים מתאימים זה לזו ובסוף מתאהבים לא נשמע רעיון טוב עבור כולם. הבמאי פרנק קאפרה ביקש מחמש שחקניות שונות להשתתף בסרט וכולן סרבו. השישית, קלודט קולבר הסכימה ללכת על זה בכל זאת, אחרי שהובטח לה שכר כפול וצילומים קצרים. ביום האחרון לצילומים ספרה לחברה: "היום סיימתי לצלם את הסרט הגרוע ביותר שאי פעם עשיתי".
היא כל כך שנאה את הסרט שאפילו לא טרחה להגיע לטקס האוסקר. כשמארגני הטקס הבינו שקולבר לא מתכוונת להגיע, הם שלחו רכב להביא אותה במיוחד. בקטע הבא, כשהיא וגייבל מקבלים את הפרס, היא לא בשמלת אוסקרים נוצצת, היא עדיין בבגדי הטיול שלה, אותם לבשה כשהורידו אותה מרכבת שעמדה לצאת מהתחנה:
קלארק גייבל וקלודט קולבר בטקס האוסקר. זה מה שלבשתם?
כשקלארק גייבל צריך להתפשט באחת הסצנות הוא הסתבך עם הגופייה והחליט פשוט לא ללבוש גופיה. אמריקה געשה: "איפה הגופיה?". זו הפכה לאופנה חדשה ובשנה אחרי יציאת הסרט חברות ירדו מכירות הגופיות בארה"ב ב-75 אחוזים. תעשיית הגופיות שותקה כי גייבל הוריד חולצה.
חטאים מתוקים
מרילין מונרו היתה ותישאר הסקסית האולטימטיבית של הוליווד. היא לוהקה באופן קבוע בקומדיות רומנטיות, לרוב כבלונדינית תמימה ומפתה חנונים בסרטים כמו "גברים מעדיפים בלונדיניות" ו"איך להנשא למליונר". ב-1953 תמונה שלה הופיעה במגזין פלייבוי וגרמה למהומה. אבל היה לה למונרו, הומור עצמי. כשאמרו לה שזה לא מוסרי שדמות שמופיעה ברדיו ובקולנוע עושה דבר כזה, היא אמרה שגם כשהופיעה ברדיו היא לא לבשה כלום.
עם כל הכבוד לצילום מפלייבוי, התמונה הכי מפורסמת שלה היא כשהיא בשמלה מתנפנפת מעל פתח איוורור. התמונה הזו לקוחה מקומדיה רומנטית נועזת במיוחד בשם: "חטא על סף ביתך" (1955). הסיפור פשוט: גבר נשוי מנהל רומן עם השכנה מלמעלה בזמן שאשתו נוסעת לחופשת קיץ.
באותם שנים בקולנוע היתה בעיה חדשה. כל סרט היה מוכרח להיבדק על פי קוד הייז - פיקוח עצמי שהוליווד אימצה כדי לבדוק שבסרטים לא יהיו מין ואלימות. האולפנים היו מפוחדים וקומדיות רומנטיות רבות חיפשו דרכים לעקוף זאת. כך למשל בילי וויילדר, הבמאי והתסריטאי של "חטא על סף ביתך", שגילה שאנשי הייז חתכו מהתסריט את כל הרגעים המצחיקים בסרט. קומדיית סקס רומנטית בלי בדיחות סקס זה בעייתי, אבל וויילדר המתוסכל מצא דרך לדפוק את השיטה.
כשהגיעו לצילום הסצנה עם השמלה המתנפנפת נפוצה השמועה ואלפי סקרים הגיעו כדי לראות את מונרו מצטלמת. כך קרה שחמשת אלפים איש הריעו בכל פעם שהשמלה עפה באוויר וחשפה את ירכייה. היא גם לא זכרה את הטקסט ולכן, (לשמחת הקהל) היתה צריכה לצלם את הקטע שוב ושוב. מי שלא הריע היה בעלה הטרי, שחקן הבייסבול ג'ו דמאג'יו שבגלל אותה תמונה מפורסמת החליט להתגרש ממנה.
הסצנה המפורסמת, כוללת שתי נשיקות עם טום אוול בר המזל
הקטע שצולם באותו לילה לא היה שמיש בגלל הרעש וצולם מחדש באולפן שקט, אבל תרגיל יחסי הציבור עבד ועובדה שבזכרון הקולקטיבי, כמו גם במבחן הגוגל, התמונה הראשונה שעולה היא שמלה לבנה וירך חשופה.
וודי אלן מאוהב
אני מתנצל על כך שאני חוזר לוודי אלן, אחת לכל כמה כתבות, אבל זה הוא שחוזר אלינו כל שנה עם סרט חדש (השנה עם "יסמין הכחולה"). הקומיקאי היהודי אמר פעם ש"לילה אחד עשיתי אהבה במשך שעה וחמש דקות. זה קרה בלילה שהזיזו את השעה קדימה לשעון קיץ". ובכן, הקומדיות הרומנטיות שלו יותר ארוכות, ולבטח יותר מוצלחות.
אחרי סדרת סרטי נונסנס, אלן החליט לשנות כיוון וכתב קומדיה רומנטית רגישה שהציגה את הבלבול של הדור שלו. שמה המקורי של השחקנית דיאן קיטון הוא דיאן הול, ושם החיבה שלה הוא אנני. כך המציא את שם הסרט: אנני הול. כדי להסביר את הדילמות הרומנטיות שלו, אלן היה פונה מידי פעם למצלמה ומתייעץ עם הצופים. ב-1978 הסרט זכה בפרסי האוסקר לסרט, הבמאי, השחקנית והתסריט הטובים ביותר.
הטריילר של "אנני הול"
גם במקרה הזה ועידת האוסקר שמעה שאלן לא מתכוון להגיע לטקס. כששאלו אותו מדוע הוא ענה: "אני מנגן בקלרינט בפאב של מייקל בניו יורק. הטקס נערך בלוס אנג'לס, לא אספיק להגיע. הסרט הזה גם ככה לא משהו מיוחד". בזמן ההכרזה על הזוכים, אלן חמק מהפאב לחדר בו נמצאת טלוויזיה, וכל אנשי הפאב עזבו אחריו. מסתבר שהפאב היה מלא בעיתונאים שרצו לצלם את הפרצוף שלו כשמודיעים מי זכה. כמו במקרה של "זה קרה לילה אחד", אחרי שהסרט הוקרן, נשים החלו להתלבש באופנת "אנני הול" שכללה כמה שכבות בגדים וז'קט גברי כמו בסרט.
באחת הסצנות המפורסמות, אלן עומד עם חברתו בתור לקולנוע, ועל הדרך מוכיח למי שעומד מאחוריו שהוא אידיוט. במציאות, הוא היה זה שגרם לקומיקאים האמריקנים שבאו אחריו להיראות טוב יותר כששהתחילו לשחק תפקידים דרמתיים.
כשגומרים זו רק ההתחלה
כשהבמאי רוב ריינר (מי שאחראי ל"נסיכה הקסומה") פגש את התסריטאית נורה אפרון מה שיצא הוא הקומדיה "כשהארי פגש את סאלי". וכך דמותו של בילי קריסטל מבוססת ישירות על ריינר, המדוכא והציני. דמותה של מג ראיין מובססת על התסריטאית אפרון, אופטימית חייכנית ואוהבת להיות שליטה.
רוב ריינר שם לב שהתסריטאית אוכלת דברים מאד מסויימים ובסדר מאד מסויים. הוא שאל אותה מה הסיפור והיא ענתה בכעס: "אני אוהבת את זה כמו שאני אוהבת את זה". ריינר החליט להכניס את השורה הזו, ואת מנהגי האוכל המוזרים לדמותה של סאלי. שנים אחרי שהסרט יצא, אפרון טסה וביקשה מהדיילת בקשות מאד ספציפיות לגבי הכנת הארוחה שלה. הדיילת הסתכלה עליה לרגע ואמרה: "ראית את כשהארי פגש את סאלי?".
הסצנה הבלתי נשכחת מהסרט היא זיוף האורגזמה במסעדה. בתסריט המקורי היה מדובר בשיחה שנונה על כך שגברים לא יכולים לדעת מה נשים מרגישות באמת. במהלך החזרות מג ראיין הציעה להדגים עד כמה זיוף אורגזמה יכול להראות אמין, ולמקם את הסיטואציה במסעדה שתביך את בילי קריסטל. השאר היסטוריה:
ומה לגבי המשפט, "אני אקח מה שהיא לקחה"? גם הוא נכנס לפנתיאון הציטוטים הגדולים של הקולנוע, אלא שהוא לא נאמר על ידי שחקנית, אלא על ידי אמו של ריינר. עד היום, במעדניית כץ בניו יורק, שם צולם הקטע, יש שלט גדול שמשתלשל מהתקרה עם חץ כלפי הכיסא של מג ראיין ועליו כתוב: "כאן הארי פגש את סאלי, מקווים שתקחו מה שהיא לקחה". בתסריט המקורי, אגב, הארי וסאלי מחליטים להיפרד. לשמחתנו ריינר שינה את דעתו והחליט שמקומם יחד.
ריצ'רד וג'וליה - סיפור אהבה
ראש בראש עם הארי וסאלי, נמצאים ריצ'רד גיר וג'וליה רוברטס. ההשראה היתה סיפור סינדרלה משולב ב"גברתי הנאווה". נסיך יפה תואר מציל בחורה אבודה והופך אותה לנסיכה. במקרה הזה, איש עסקים מצליחבשם אדוארד פוגש זונה ושמה ויויאן.
הטריילר של "אשה יפה"
רוברטס היתה רק בת 21 כשצולם הסרט, והיה לה מאד קשה עם סצנות הסקס עם ריצ'רד גיר. היא כל כך נלחצה שווריד פקע במצחה ופריחה הופיעה על גופה. הבמאי גארי מרשל נכנס עם רוברטס וגיר למיטה ועיסה את המצח עד שהסימן נעלם. במקרים רבים הגוף בסרט שייך לכפילת הגוף שלה. ואפילו בפוסטר המפורסם של הסרט - שגם בו, לא תאמינו, גיר ורוברטס נשענים גב אל גב - רק הראש שייך לרוברטס, והגוף, לבחורה בשם שלי מישל.
אור למצחיקנים
ז'אנר הקומדיות הרומנטיות הביא אינספור להיטים קולנועיים לאורך כמעט מאה שנים, אולם כמה התקדמנו מאז? בסקר שנערך בשנת 2008 על ידי מכון הסרטים האמריקני, נבחר דווקא הסרט "אורות הכרך" של צ'רלי צ'פלין בתור הקומדיה הרומנטית הטובה בכל הזמנים. זאת למרות שהוא יצא אי אז ב-1931.
זהו סיפורו של צ'פלין הנווד העני שמתאהב במוכרת פרחים עיוורת. היא בטוחה שמדובר באדם עשיר, אבל בגלל שאינה רואה, היא לא יודעת מה מצבו האמיתי של צ'פלין. בסוף הסרט חוזר מאור עינייה, אך היא לא מזהה את אהוב ליבה, עד ש... הנה הקטע, שאף אחד לא יתפוס אתכם בוכים.
ומה עם "החתונה של החבר שלי", "הבוגר", "משתגעים על מרי" ואחרים ששכחנו (ומצווה להזכירם בטוקבקיה שפתחנו פה למטה)? על כל אלה יסופר במפגש הקומדיות הרומנטיות. אפשר לבוא זוגי, או לבד ולהתנשק עם הסדרן או עם המרצה. חורף חם לכולם.
אלון גור אריה הוא במאי, תסריטאי ומרצה ב"מועדון הסרט המופרע " ברחבי הארץ. ביום ה', 19 בדצמבר, יוקדש הארוע בסינמטק חיפה לקומדיות רומנטיות ובסיומו יוקרן הסרט "זה קרה בחצות". הארוע יגיע לסינמטק תל אביב בשבת, 21 בדצמבר, ולסינמטק ירושלים בליל הסילבסטר, 31 בדצמבר, עם הסרט "כשהארי פגש את סאלי".
ארוע "החבובות " לכל המשפחה יערך בסינמטק ירושלים בשבת, 21 בדצמבר. ערב "הצד המצחיק של הביטלס " יערך בסינמטק שדרות ביום ב', 23 בדצמבר. ערב "מונטי פייתון " יערך בבית ציוני אמריקה ביום ה', 19 בדצמבר, עם הסרט "טעם החיים".