שתף קטע נבחר
 

בטיחות ברכיבה - 5 טיפים שיעזרו לכם לשרוד

רוכבי אופנועים וקטנועים תמיד סבלו מנהגי מכוניות חסרי מודעות ואכפתיות. בחורף, עם תנאי ראות בעייתיים, המצב הופך לקשה עוד יותר. אז קבלו מספר טיפים לשיפור המצב

"הוא פתאום הופיע, לא ראיתי אותו מגיע". טענה זו של נהגי מכוניות, המוצאים עצמם מעורבים בתאונה עם כלי רכב דו-גלגלי, עולה בכל פעם מחדש. אפשר להתייחס אליה בחוסר הבנה, ולטעון (בצדק כמובן) כי תפקיד הנהג לראות הכל. אפשר גם לתהות איך מצליח נהג לפספס במראה אופנוע ורוכב. ואפשר כמובן לנסות ולעזור לנהג, כדי להגדיל את הסיכוי לשרוד.

 

בחורף, כמעט מיותר לציין, הבעיה גדולה הרבה יותר. לא רק שהכביש חלק והראות מוגבלת, אלא שנהגי המכוניות מסוגרים עוד יותר בתוך כלוב המתכת המחומם עם חלונות מכוסי אדים. הסכנה לרוכב גדולה כך יותר, בעיקר עקב בעיית הנראות.

 

מחאת הביטוח על איילון - כמעט בלי סיכון (צילום: רונן טופלברג) (צילום: רונן טופלברג)
מחאת הביטוח על איילון - כמעט בלי סיכון(צילום: רונן טופלברג)

 

קבלו מספר טיפים שיעזרו לכם בכך:

 

1. נהג (או רוכב) מופתעים כאשר לא זיהו משהו בזמן. למרות שהאירוע עצמו מהיר, הייתה לו בכל זאת התחלה, התפתחות ותוצאה. במילים אחרות, היה לכם זמן לפעול, אך הוא בוזבז כנראה בגלל חוסר תשומת לב, או חוסר יכולת לפרש מה עומד לקרות. כדי להקטין האפשרות להפתעה, כדאי לבנות מעין תמונת תנועה בראש, הכוללת את כול מה שנמצא בנתיב התנועה שלכם, וזה שבו תמצאו עצמכם. מכוניות, הולכי רגל, תמרורים, אי תנועה, וגם שלולית או מעבר חציה.

 

הכנה מנטאלית לאירועים שעשויים להתרחש, תאפשר לכם להיות מוכנים יותר גם מבחינה פיזית, ולהכין לאירוע האפשרי גם את הכלי עליו אתם רוכבים. זכרו כי תמרון התחמקות (בטוח) מרכב סוטה, עדיף על בלימה חזקה באמצע כביש מהיר. במקרה כזה, תצליחו כמובן להקטין גם את זמן התגובה - אלמנט חשוב נוסף בדרך להימנעות ממצבים מסוכנים. מיותר כמובן להוסיף כי שיחה בדיבורית, הפעלת GPS או כל פעולה אחרת שאינה קשורה לרכיבה עצמה, תגרום לכם להאטה בחשיבה ובביצוע הפעולות, ותגדיל - משמעותית לעיתים - את הסכנה.

 

2. עשו מאמץ גדול לעזור לנהג הרכב לראות אתכם. מבחינה זו לפחות, אופנוע שחור וביגוד שחורים, מאד לא מומלצים. למרבה הצער, אלה הצבעים החביבים ביותר על הרוכבים. יכול בהחלט להיות שזה לא הטעם שלכם, אבל אופנוע או קטנוע, ביגוד וקסדה בצבעים בהירים וזרחניים, יעלו משמעותית את הנראות שלכם עבור הנהג. זה מעוגן במחקרים שנעשו בכול העולם, ובעיקר בתנאי תאורה מוגבלים. לא רוצים להחליף את כל ציוד הרכיבה היקר? לבשו ווסט צהוב זרחני ברכיבה עירונית ובין עירונית.

 

3. תאורת האופנוע והקטנוע מופעלת באופן אוטומטי עם פעולת ההתנעה, בכל הכלים המודרניים. אבל, רוכבים רבים בוחרים להשתש באור הדרך הגבוה דווקא, שמעניק להם שדה ראיה משופר בתנאי ראות מוגבלת. אלא שבכלים מודרניים, האור הגבוה מאד מסנוור, ונהגים מעידים כי קשה להם לזהות כי מדובר באופנוע ולא במכונית נניח, עם פנס אחד תקין. מעבר לכך, קשה יותר לאמוד מרחק כאשר האור ממול מסנוור. נהגים גם מוצאים עצמם מסיטים את המבט כדי לא להסתנוור, ועלולים לסטות מנתיב הנסיעה, היישר מול הרוכב. קחו זאת בחשבון.

 

4. משאית על הכביש היא רכב עם פוטנציאל סכנה גדול, במיוחד עבור הרוכבים. כך למשל, רכיבה בצד ימין של משאית מסוכנת במיוחד, שכן מדובר בכלי רכב ארוך, מגושם וגבוה, ולנהג של הרכב הכבד קשה עוד יותר לזהות אתכם שם. גם בעת עקיפה משמאל, מומלץ להמצא לצד המשאית והנגרר לפרק זמן כמה שיותר קצר. קחו בחשבון - בעיקר בנסיעה עירונית - כי בעת סיבוב הדוק, משאית גדולה "סוגרת רדיוס". רוכב קרוב מדי עלול פשוט להמעך.

 

5. צמתים מועדים לפורענות, ואת זה לא צריך לספר לכם. מה שבכל זאת לא כולכם יודעים, הוא שרכיבה בצומת מייצרת בעיית נראות והתמודדות חמורה יותר. ראשית, נהגים בכלל (כולל רוכבים) נדרשים לתשומת לב גדולה יותר לכיוונים, רמזורים, תמרורים, רכב מתקרב מכיוונים שונים ועוד. רזרבות המיקוד דלילות יותר, ומכאן הסכנה הנובעת מהפתעות.

 

המכונית ממול יכולה לפנות לפתע וחצות את נתיב הנסיעה שלכם. המכונית לפניכם עשויה לבלום לפתע ולפנות בהפתעה מבלי לאותת, או לאותת לכיוון ההפוך לפניה עצמה. הולכי רגל עלולים לרדת לכביש, נהג כלשהו עשוי לשנות דעתו ברגע האחרון. הסיכוי להפתעה גדול משמעותית, ולכן חובה להזהר במידה דומה. ועצה קטנה - זכרו כי הבהוב אזהרה למכונית ממול עלול להתפרש שאישור לחצות את הנתיב. המנעו מכך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רונן טופלברג
המון אופנועים בטוחים
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים