"בישראל פתוחים לקבלת עובדים זרים"
השחקנית והדוגמנית ג'סמין קרטיס-סמית' בת ה-19 היא כוכבת עולה בפיליפינים, ואת ההתרשמות שלה בנוגע לישראלים ויחסם לעובדים זרים גיבשה במהלך עשרת ימי הצילום של "טרנזיט" בתל אביב וירושלים. בראיון היא מספרת על הביקור בארץ הקודש, צילומי הגרילה של הסרט ולימודי העברית
מתוך 76 הסרטים שנשלחו כמועמדים לאוסקר הזר השנה - לא פחות משלושה צולמו בישראל. הזוכה הגדול בפרס אופיר "בית לחם" של יובל אדלר צולם משני צדי הקו הירוק, וכך גם נציג הרשות הפלסטינית "עומאר" שביים האני אבו-אסעד. אליהם הצטרף גם "טרנזיט", זוכה פרס הסרט הטוב של השנה בפיליפינים, המשרטט מכמה נקודות מבט את שגרת חייהם המורכבת של מהגרי העבודה מהמדינה בארץ הקודש.
הטריילר של "טרנזיט"
מתוך 76 הסרטים שנשלחו כמועמדים לאוסקר השנה - לא פחות מארבעה הם דוברי עברית במלואם או בחלקם. מלבד "בית לחם" ו"עומאר", גם במועמד הארגנטיני "הרופא הגרמני" של לוסיה פואנסו ניתן לשמוע במלים בעברית, וכך גם ב"טרנזיט" שביימה האנה אספייה, והפיק פול סוריאנו.
מתוך 76 הסרטים שנשלחו כמועמדים לאוסקר השנה - דוברי השפה הפיליפינית במלואם או בחלקם: "טרנזיט", "מטרו מנילה" שביים שון אליס האנגלי וייצג את בריטניה בקטגוריה הזרה ו"אילו אילו" של אנתוני צ'ן שייצג את סינגפור (ומספר על היחסים בין ילד מסינגפור לאומנת הפיליפינית שלו).
מתוך ששת הסרטים הללו, רק "עומאר" עבר את הסינון הראשוני של האקדמיה האמריקנית והמשיך אל הרשימה הקצרה של המועמדים לסרט הזר, ובכל זאת - לוקיישן ישראלי, שפה עברית, שפת הפיליפינו. הכל מתגלם בהופעתה של ג'סמין קרטיס-סמית', כוכבת "טרנזיט", השחקנית והדוגמנית בת ה-19 שנראית בסרט על רקע נופי תל אביב וירושלים העתיקה, ונשמעת כשהיא מדברת פיליפינו ובעיקר עברית. היפהפיה שובת לב, שנהנית ממעמד של כוכבת טלוויזיה בפיליפינים, עשתה זאת בגדול גם על המסך הגדול.
"שהינו בישראל עשרה ימים בסך הכל", אומרת קרטיס-סמית' בראיון ל-ynet, "הופתעתי למצוא את עצמי כל כך בטוחה ורגועה במדינה הזאת. כל כך הרבה אנשים היו מודאגים בגלל מהדורות החדשות שמשודרות בפיליפינים, אבל הכל הלך חלק, והיה כיף ומגניב. כולם כל כך מחבבים פיליפינים בישראל".
קרטיס-סמית' מגלמת ב"טרנזיט" את יעל, בתה של פועלת זרה מהפיליפינים בשם ג'אנט (בגילומה של אירמה אדלוואן) ואזרח ישראלי, שנקרעת בין המציאות התל אביבית אליה נולדה לבין המסורת הפיליפינית שאמה מנסה להנחיל לה. הדילמה האישית של יעל משתלבת בחרדה התמידית ותחושת הרדיפה אותה חווים שאר גיבורי הסרט - מאמה ג'אנט, אביה החורג מוזס (פינג מדינה), דודתה טינה (מרסדס קברל) ואחיה בן הארבע ג'ושוע (מארק ג'סטין אלברז) - בהתמודדותם מול רשויות ההגירה בישראל, כשחרב הגירוש נמצאת על צווארם.
קרטיס-סמית' מדווחת כי תופעת מהגרי העבודה הפיליפינים בישראל אינה סוגיה ידועה במיוחד בקרב הציבור במדינה. "ממה שאני יודעת, אין מדובר בנושא שמדברים עליו כאן בפיליפינים. מדברים פה יותר על תופעה של העובדים בארצות המערב באופן כללי", הוא אומרת.
יש הבדל בין כותרות המהדורות למה שהסרט מביא למסך.
"יותר קל להבין את ישראל כי כל החדשות שמגיעות משם עוברות עריכה בטלוויזיה שמציגה צד אחד וברור, בלי לרדת לפרטים. אבל הסרט מראה את ההבטים החיוביים והן השליליים אשר נמצאים בכל מדינה. אני חושב שזה גורם לכך שהם מעריכים את ישראל ואנשיה אפילו יותר. אני חושבת שמה ששונה בישראל ביחס למדינות אחרות הוא שהאזרחים שלה פחות גזענים ויותר פתוחים לקבלת עובדים זרים. מצד שני, ההתרשמות הזו מבוססת על שהות של עשרה ימים בלבד".
ישראל פתוחה לקבלה של עובדים זרים? נראה כי התרשמותה של קרטיס-סמית' עם החברה הישראלית אכן מצומצמת, במיוחד בימים אלה. אמנם הסחף הציבורי מופנה יותר למגזר המסתננים והפליטים באפריקה, אולם הרשויות פועלות גם כנגד העובדים הפיליפינים. כאמור, תחושות הרדיפה באות לידי ביטוי מבעד לעיני הגיבורים של "טרנזיט", אלא שקרטיס-סמית' וחבריה בצוות לא נתקלו בכך במהלך הצילומים.
"לא היתה לנו שום התקלות עם הרשויות, כי ידענו שאנחנו בידיים הבטוחות של המפיק פול סוריאנו, וידענו שהוא לא יעמיד אותנו בסיכון שיכניס אנשים לצרות, ואז יסכן את הפרויקט כולו. לכולנו היו אישורים שאיפשרו לנו לעשות את הסרט כל עוד לא אנחנו לא עוברים על החוק או מפריעים לסדר הציבורי".
למרות שהצוות הקפיד לעמוד בחוקי המקום, הוא נעשה מתוך צילומי גרילה. קרטיס-סמית' מספרת למשל על צילומי סצנת בר מצווה בעיר העתיקה בירושלים, בהשתתפותה ובהשתתפות הילד אלברז וכן השחקן הישראלי הצעיר עומר יורן, שמגלם את עמרי - החבר של יעל. "אלו היו הצילומים המאתגרים ביותר", הוא מודה, "לא תאמנו אותם עם המשפחות שחגגו בר מצווה, אלא פשוט ניסינו להשתלב בקהל, וצילמנו מאחורי הגדר שהפרידה בין הנשים והגברים. זה היה יום מאוד חם אבל כולם התאמצו כדי להשיג את החומרים שהיינו צריכים".
לא פחות מסובך מהצילומים עצמם, היו לימודי העברית שקרטיס-סמית' היתה צריכה לעבור עוד לפני תחילתם כדי לשלוט בטקסטים שלה ולגבש דיקציה משכנעת. "הייתי צריכה לעבור שני שיעורים בני שעה דרך הסקייפ רק כדי לשפר את המבטא ודרך הגיית המלים באופן מדויק. למעשה מי שלימד אותי היה בן הזוג של אחת מחברי הצוות, שעזר לי ולשחקנים האחרים עם העברית. הבעיה הכי גדולה היתה לגרום לזה להישמע חלק וטבעי, כי הדמות שלי גדלה בישראל".
סיפור חייה האישיים של קרטיס-סמית' מזכיר במשהו את אלו של הדמות שהיא מגלמת. גם היא בת למשפחה מעורבת של אם פיליפינית ואב אוסטרלי. היא נולדה במלבורן שבאוסטרליה, אך בילתה את ילדותה המוקדמת בפיליפינים, לפני ששבה למלבורן בגיל 11. עם זאת, היא מספרת כי הדילמות איתן מתמודדת יעל לא היו נוכחות בעולמה. "זה נכון שיש דמיון, אבל אני הייתי בת מזל מספיק כדי לאזן בין שתי התרבויות בחיי, כך שבהשוואה ליעל, לא הייתי בצרות", היא אומרת.
ואכן, דומה כי קרטיס-סמית' נהנית משני העולמות. כבר בנעוריה החלה בקריירת דוגמנות, ריקוד ומשחק בפיליפינים, ובמקביל למדה בתיכון במלבורן. עם סיום הלימודים השתקעה בפיליפינים ושם הפכה לכוכבת על לאחר שהצטרפה לאחותה הגדולה השחקנית אן קרטיס בתוכנית הכשרונות "Showtime". משם נפתחה הדלת לקריירה בשואו-ביז, והיא הוחתמה על חוזה טאלנט בערוץ TV5. במסגרת טלוויזיונית זו השתתפה בהפקות שונות ומשונות - מתוכניות בידור ועד סדרות מתח ואימה.
ההופעה ב"טרנזיט" - סרטה השני בסך הכל - פתחה לה דרך לעשייה איכותית יותר על המסך הגדול. בינתיים היא אף זכתה בפרס האוסקר הפיליפיני לשחקנית המשנה הטובה ביותר (בפרס השחקנית הראשית זכתה אירמה אדלוואן על תפקידה כג'אנט בסרט). הצלחה זו מכתירה אותה ככוכבת העל הבאה של הטלוויזיה והקולנוע בפיליפינים, והבטיחה לה חוזה משופר בערוץ TV5 לשלוש השנים הבאות, כמו גם הצעות מחו"ל.
מה היית רוצה שהצופים הישראלים ייקחו מהסרט הזה?
"אני מקווה שהקהל הישראלי יבין שלעובדים הזרים מהפיליפינים יש גם בעיות משפחתיות ופנימיות שהם צריכים להתמודד איתן. אני חושבת שהישראלים צריכים להעריך את העבודה הקשה שלהם. אבל לא פחות מכך, גם הציבור בפיליפינים צריך להכיר במצבם של אחינו האהובים - העובדים הזרים בישראל, והמצב שלהם ששונה מבשאר המדינות".