GPS ואפליקציות: אלה שיודעים עליכם הכול
הטכנולוגיה מרחיבה את מושג "האח הגדול" וכולנו משתפים פעולה. בכל פעם שאתם יוצאים עם הטלפון, מורידים תוכנה או נרשמים באמצעות פייסבוק – מישהו לומד איפה אתם ומה אתם עושים. מה אומר החוק? ואיך נזהרים?
פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:
- קנסות במיליונים: מעסיק, הישמר מחוקי עבודה
- משפחת פשע: התינוק יאומץ ללא ידיעת האב
- קובי פרץ, הקמפיין והחומוס: תביעה שנדחתה
- נתפסתי עם מריחואנה. מה יהיה? עו"ד מסביר
גופים מסחריים, רשויות ממשלתיות ואפילו אנשים פרטיים מהווים היום בפועל "אחים גדולים" שעלולים לשאוב עליכם מידע רב שלא התכוונתם לשתף וכלל ידעתם שחשפתם. אחד הדיונים החשובים בנושא התנהל כבר בקיץ 2011, כשהמשטרה עשתה שימוש ביכולת האיכון של המכשירים הסלולריים כדי ללמוד על כמות וזהות המשתתפים בהפגנות הגדולות של המחאה החברתית.
חשוב לדעת ששימוש בנתוני מיקומו של אדם, המתקבלים על ידי איתור מכשיר הסלולרי שלו, מהווה פגיעה חמורה בפרטיותו. על כן הם נמסרים בדרך כלל אך ורק על פי צו בית משפט שניתן לרוב כאשר מדובר בחקירת עבירות והצלת חיי אדם. וגם במקרים מסוג זה נותן בית המשפט משקל רב לפגיעה בפרטיות ולאמצעים חלופיים אפשריים על מנת למנוע פגיעה זו.
אבל לאחרונה ניתן לראות פריצה של חומות הפרטיות הללו, ועם התקדמות היכולות הטכנולוגיות של המכשירים הניידים ושל עולם התאגידים המסחריים, הפך מיקומו של אדם בעולם המודרני להיות מטבע עובר לסוחר.
איפה הפרטיות?
בתקנונים השונים של האפליקציות והאתרים שאתם מתקינים מנסים המפעילים להבהיר את המודעות שלהם לחשיבות השמירה על הפרטיות, והם מתחייבים לא לעשות שימוש במידע שנאסף אלא לטובת הפעלת השירות, שיפורו, וטיפול בתקלות. מודגש באותיות קידוש לבנה כי חשיפת הפרטים לצרכים אחרים תיעשה אך ורק תחת הסכמה מפורשת של הלקוח על מנת שלא לפגוע בפרטיותו.
הזכות לפרטיות מוגנת בעיקרון חוקתי שלפיו פגיעה בפרטיות ובצנעת חייו של אדם היא אסורה. כהרחבה לכך קובע חוק הגנת הפרטיות התשמ"א 1981 כי הפרה של חובת סודיות לגבי ענייניו הפרטיים של אדם, שנקבעה בהסכם מפורש או משתמע, מהווה פגיעה בפרטיות.
אי לכך, שימוש בנתונים אישיים שלא לצורך שעבורו נמסרו, או ללא הסכמת המשתמש, מהווה הפרה של החוק. אבל לרוע המזל, ברוב הפעמים אנחנו מתירים את השימוש בנתונים מבלי לשים לב או מבלי להבין את היקף המידע שנאסף עלינו ועלול עתה להיות חשוף בפני כל.
אני יודע איפה היית בקיץ האחרון
תוכנות הניווט למיניהן מצדיקות את השימוש באותות הלוויין המשודרים ממכשירי הסלולארי וה-GPS לשם השירות שאותו הן מעוניינות להעניק. הרי לא יהיה ניתן להכווין נוסע למקום יעדו אם מיקומו הנוכחי אינו ידוע בכל רגע ורגע.
כך גם לגבי היישום צ'ק-אין – פרסום מקום הימצאותו של גולש על גבי הדף שלו בפייסבוק. אם הוא רוצה לספר שהיה במסעדה טובה ביום מסוים ובשעה מסוימת – הרי שמדובר בחשיפה אישית שלו. ישנם אפילו צרכנים אשר מרצונם מאפשרים לאפליקציות שונות לזהות את מכשיר הסלולר שלהם בקרבת בית עסק כזה או אחר, ולהתריע בפניהם על מבצעים מסחריים שלא כדאי להם לפספס.
אם גולש רוצה לפרסם את מקום הימצאו, זו זכותו המלאה, רק שלא יתפלא אם המידע ישמש אחרים - אשתו, המשטרה, חברות ביטוח – לצרכים שעליהם הם יחליטו.
הצרכנים צריכים להבין שהמידע על אודות מקום שבו הם נמצאים הוא פרטי ואסור ש"יסתובב בחוץ" פן יגיע לידיים הלא נכונות. בדיוק בשל מקשים החוק ובתי המשפט על מעסיקים לעקוב אחרי הטלפון של העובדים שלהם, או אחרי כלי הרכב של החברה.
במידה שהגדרות הפרטיות שלנו באתרים השונים אינן מורות באופן ספציפי לחסום מידע זה, יהיה ניתן לדעת בעזרת המאגר איפה היינו, דרך איפה נסענו ואולי אף עם מי נפגשנו. בשורה התחתונה, אוטוטו אפשר יהיה לסגור את כל משרדי החקירות הפרטיות. בלאו הכי הכול כבר באינטרנט.
דברים שסיפרתי למארק צוקרברג
בעיה גדולה יותר נוצרת כאשר גופים גדולים כאלה משלבים כוחות. אפליקציות רבות הבינו שרישום עצמי גוזל מן המשתמש זמן חשוב, ולעיתים הזנת הפרטים הרבים גורמת לצרכן לוותר על ההורדה וההתקנה ולפנות לספקי שירות אחרים. הפיתרון שנמצא הוא רישום בקליק אחד על המקלדת: דרך חשבון הפייסבוק.
אין חולק שעל פניו רישום זה נשמע אידיאלי עבור שני הצדדים: מהיר, מיידי, ובתבנית מוכרת וידידותית. במקום לרשום פרטים רבים בכל פעם מחדש, למעשה מבקשים את אישורינו להשתמש בפרטים שכבר כתבנו בעבר ורצינו לחשוף בחשבון הפייסבוק שלנו או ברשת חברתית אחרת.
שיתוף הפעולה הזה בין גופים, אם אינו מנוטר כמו שצריך, עלול ליצור מאגר מידע מאוחד אסטרונומי בהיקפו ומסוכן בפגיעה הפוטנציאליות שלו בפרטיות של הצרכן ומכריו. האם עכשיו הרשת החברתית תוכל לקבל מידע לגבי מקום הימצאי מתוך אפליקציות מבוססות מיקום? האם אותה אפליקציה מבוססת מיקום יודעת מי הם חבריי ומהם הרגלי הצריכה שלי? האם שניהם יוכלו להצליב מידע זה ולהכין עליי ועל חברי פרופיל צרכני מדויק ושווה יותר?
כרגע לא ברורה מידת שיתוף הפעולה בין גורמים אלו ואחרים, אבל מומלץ לעדכן את הגדרות הפרטיות שלכם בחשבונות השונים, לחשוב פעמיים לפני כל פרט שאתם משתפים ברשת ולקרוא היטב את התקנון שאתם מאשרים, לפני שגם אתם תופתעו לגלות שהחברה של בת הדודה מהפייסבוק יודעת שנסעתם אתמול בכביש 4 ב-2:00 לפנות בוקר. ושלא הייתם לבד באוטו.
- עו"ד קרן בק פוגל
עוסקת במשפט מסחרי, ייעוץ בתחום ההייטק, קניין רוחני ותקשורת